فرهنگ و هنر

حسینی‌مقدم: بانوان و نوجوانان اولویت سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران‌ هستند

حسینی‌مقدم: بانوان و نوجوانان اولویت سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران‌ هستند

– اخبار فرهنگی –

شعیب حسینی‌مقدم عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران درباره سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: تمرکزمان در برپایی این دوره از جشنواره مبتنی بر توجه به گروه سنی نوجوانان گروه پانزده تا هجده سال بوده است. در این دوره بخش متمایزی را برای این گروه سنی طراحی کردیم تا بتوانند رقابت مجزایی داشته باشند.

او افزود: در این دوره تلاش شده است نوعی برجسته‌سازی نسبت به این گروه سنی نوجوانان صورت پذیرد؛ چراکه این روزها نوجوانان بالای پانزده سال، تأثیرات مهمی بر جامعه می‌گذارند و باید به آنها نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران معرفی شد

حسینی‌مقدم اظهار داشت: در شورای سیاست‌گذاری جشنواره سی‌ام این رویکرد مطرح بود و معتقد بودیم که در سیاستگذاری باید به این گروه سنی توجه ویژه‌ای معطوف شود. نوجوانی که از مقطع کودکی جدا و وارد سن بلوغ شده، هم به لحاظ فکری و هم از حیث جسمی تفاوت‌هایی پیدا کرده است. پس از این سن، فضای کار، زندگی شخصی و اجتماعی او دستخوش تغییر و تحول شده و به تعبیری حرفه‌ای‌تر می‌شود و ممکن است که درگیر مسائل روزمره شود. بنابراین باید برنامه‌ریزی صحیحی برای این گروه سنی داشته باشیم. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، فرصت خوبی است که افراد در سنین دانشجویی و دانش‌آموزی صرفا به کار هنری بپردازند و وظیفه ما این است که بتوانیم برای نوجوانان و جوانان، برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

هنرهای تجسمی , گروه سنی نوجوان ,

او درباره تغییرات صورت‌گرفته در رویکردها و سیاستگذاری‌های سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: هر دوره از جشنواره به اقتضای خود، رویکرد متفاوتی را می‌طلبد و طبیعتا این موضوع، در چینش اعضای شورای سیاستگذاری، دبیران و داوران نیز تاثیر می‌گذارد. یکی از تغییرات مهمی که در این دوره شاهد آن هستیم، بهره‌مندی از توانمندی بانوان هنرمند در بدنه جشنواره است. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در طول بیست و نه دوره قبلی خود هیچ‌گاه دبیر بانو نداشته‌ است. انتخاب یک بانو به عنوان دبیر جشنواره سی‌ام، ازجمله تغییرات عمده‌ای است که شاهدش هستیم. بانوان بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و درصد قابل توجهی از ترکیب فضای آکادمیک و هنری ما هم متشکل از بانوان هستند. به جز خانم صدری که دبیر و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره‌اند، دو بانوی دیگر هم در ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری حضور دارند.

عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران ادامه داد: نیمی از کسانی که این دوره عضو شورای سیاستگذاری هستند، افرادی‌اند که در دوره‌های قبلی نیز در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران حضور داشته‌ و حتی جزو منتخبین و برگزیدگان دوره‌های پیشین بوده‌اند. قطعا این افراد، از سیاست‌ها و برنامه‌هایی که باید مدنظر قرار گیرد به خوبی مطلع‌اند، با استادان ارتباط منسجمی دارند و همواره نظرات آنها را جویا می‌شوند؛ چرا که برخاسته از همین فضا و بستر هستند. این یکی از مواردی است که به رشد انگیزه نوجوانان و جوانان کمک می‌کند تا بتوانند وارد بازار کار شوند.

فراخوان سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران منتشر شد

دبیر هیئت‌های اندیشه‌ورزی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد:‌ در این دوره لزوما نمی‌خواهیم از ظرفیت استادان پیشکسوت بهره‌مند شویم؛ چراکه معتقدیم بخشی از کار باید دست همین جوان‌هایی باشد که در جشنواره‌های پیشین حضور داشتند و تجارب خوبی را کسب کرده‌اند. در بسیاری از جشنواره‌ها مدیران صرفا به دنبال استفاده از چهره‌ها هستند؛ هرچند که حضور چهره‌ها هم مهم است اما لزوما کسی که چهره است، نمی‌تواند سیاستگذار خوبی باشد، اگرچه ممکن است هنرمند بزرگی باشد. بنابراین ترکیب هنرمندان جوان و پیشکسوت در کنار هم ارزشمند است.

هنرهای تجسمی , گروه سنی نوجوان ,

حسینی‌مقدم درباره اهمیت استعدادیابی در رویداد‌هایی مانند جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران گفت: اینکه ما در ترکیب شورای سیاستگذاری، هیئت داوران و استادانی که در کارگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند، از چهره‌هایی استفاده کنیم که در رویدادهای پیشین به عنوان هنرجو حضور داشته و استعدادشان در چنین جشنواره‌هایی شناسایی شده است، قطعا فضا را نسبت به گذشته تغییر داده‌ایم. این اتفاق باعث می‌شود که شرکت‌کنندگان نیز به فرایند استعدادیابی در این جشنواره امیدوار شوند. اما اگر مدام، همان ترکیب‌هایی که در  گذشته وجود داشته است را تکرار کنیم، انگیزه‌ای برای جوانان باقی نمی‌ماند. در شورای سیاستگذاری باید سازوکارهایی طراحی شود تا جوانان و نوجوانان به خوبی استعدادیابی و هدایت شوند. باید بدانیم که چه برنامه‌هایی را برای آینده‌ آنها خواهیم داشت و همه اینها جزو مواردی است که برای کشف استعداد هنرجویان مهم است. تلاشمان بر این است سازوکارهایی را در نظر بگیریم که به کشف استعدادهای جوانان و نوجوانان منجر شود. حتی لازم است پس از برگزاری جشنواره نیز از طریق برپایی همایش‌های سالانه، دورهمی‌های هنری و کارگاه‌های آموزشی با هنرجویان ارتباط مستمر داشته باشیم تا ارتباط شکل‌گرفته از بین نرود.

عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره تمرکز دبیرخانه و تمرکززدایی از جشنواره توضیح داد: یکی از اولویت‌های مهمی که در ذهن اعضای شورای سیاستگذاری وجود داشت، تمرکززدایی از جشنواره بود. از نظر من، دبیرخانه باید یک‌جا متمرکز باشد اما تمرکززدایی از جشنواره، گامی ضروری است. یکی از نکاتی که برای ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره سی‌ام مدنظر داشتیم، این بود که اعضا از اقلیم‌های مختلف در شورا حضور داشته باشند تا بتوانیم نکات، نظرات و مسائلی که افراد در اقلیم‌های گوناگون با آنها مواجه‌اند را بشنویم اما شوربختانه برخی از دوستان هنرمند به دلایل مختلف نتوانستند در شورا حضور پیدا کنند. در راستای تمرکززدایی از جشنواره، چند استان را مدنظر داشتیم که در نهایت، قرعه به نام استان کردستان افتاد. با توجه به اینکه دبیر جشنواره سی‌ام هم خود، اهل کردستان هستند، امیدواریم در این دوره از جشنواره شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا