بوشهر

ماجرای پدری که جسد پسرش را با چهارپا از کوه پایین آورد!

به گزارش برگزیده های ایران از شهرستان گناوه، روز جمعه دامدار جوان اهل چهارروستایی شهرستان گناوه برای چرای دام‌های خود به مراتع بالادست کوه‌های چهارروستایی رفته بود که گرفتار صاعقه می‌شود. 

صاعقه جوان ۲۳ ساله را به کام مرگ می‌کشاند و گویا در نبود یا بی‌محلی یا ناآگاهی نیروهای امدادی، پدر مجبور می‌شود با قاطری که دارد جنازه پسرش را به پایین بیاورد. این خبر به سرعت فضای مجازی توسط کاربران دست به دست می شود و واکنش آنها را به همراه دارد. اما مسؤولان ماجرا را اینگونه روایت می‌کنند.

هلال احمر اعلام کرد خودتان ترتیب اثر دهید

روح‌اله یگانه رئیس شورای بخش ریگ و رئیس شورای شهرستان گناوه در گفت‌وگو با فارس در این خصوص اظهار داشت: چنین مصیبت دردناکی با آن صحنه حمل جنازه دل مردم شهرستان و هر بیننده‌ای را جریحه‌دار کرد. 

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته فرد متوفی صبح روز جمعه به جهت بردن برخی وسایل برای پدرش که در کوه همراه گوسفندان بودند راهی می‌شود. ظهر روز جمعه پدرایشان از اینکه نیامده نگران شده و خانواده‌ایشان نیز چون برنگشته دلواپس می‌شوند. تا صبح روز شنبه که خبری از پسر نمی‌شود، به دهیاری روستا اطلاع داده‌شد و دهیاری و شورای روستا به بخشداری و هلال‌احمر شهرستان گناوه خبر می‌دهند که فردی در کوه مفقود شده و به بالگرد جهت جست‌وجو نیاز است. پس از مکاتبه‌های هلال‌احمر گناوه با استان، خبر دادند که هلال‌احمر استان بعد از انجام هماهنگی‌ها، بالگرد را اعزام می‌کند. 

رئیس شورای بخش ریگ و رئیس شورای شهرستان گناوه افزود: ظهر روز شنبه، خانواده فرد متوفی خبر می‌دهند که جنازه پسرشان با کمک مردم پیدا شده ولی چون بر بلندی ارتفاعات قرار دارد، و توان انتقال به روستا را ندارند و به بالگرد نیاز مبرم است. هلال‌احمر استان پس از اطلاع از فوت شخص مفقود شده، اعلام می‌کند به دلیل اینکه اجازه انتقال جسد را نداریم و به جهت هزینه‌ی بالای پرواز، بالگرد اعزام نمی‌شود و خودتان ترتیب اثر دهید. دهیاری و شورای روستا هرچه اصرار می‌کنند و اعلام می‌کنند که هزینه اعزام بالگرد هرچقدر باشد خودمان متقبل می‌شویم چرا که مردم داغدار هستند، توجهی نمی‌شود. به همین جهت مجبور به انتقال جسد به وسیله قاطر می‌شوند. 

یگانه تصریح کرد: این موضوع تنها برای بار اول اتفاق نیفتاده و چندین مورد وجود دارد که محرومیت شمال استان را دوچندان می‌کند. از دستگاه‌های ذیربط تقاضامندیم جهت یاری رساندن به مردم، بیش از پیش به فکر حل معضلات و شکاف‌ها باشند چرا که بالگرد هلال احمر بارها عملیات انتقال جسد از کوه‌های دشتستان و جنوب استان داشته است ولی برای شمال استان اقدام مشابه نمی‌شود و این اوج مظلومیت مردم شمال استان بوشهر را به تصویر می‌کشد. 

تاریکی هوا مانع اعزام بالگرد شد

روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان بوشهر در خصوص اظهارات رئیس شورای اسلامی بخش بندرریگ و رئیس شورای اسلامی شهرستان گناوه اعلام کرد: به دنبال فوت یک نفر از اهالی روستای چهارروستایی بخش بندر ریگ شهرستان گناوه، آقای روح الله یگانه رئیس شورای اسلامی بخش بندرریگ و رئیس شورای اسلامی شهرستان گناوه، اظهاراتی در فضای مجازی و در خصوص جمعیت هلال احمر استان بوشهر، بیان کردند که جهت تنویر افکار عمومی و مردم نوعدوست استان بوشهر مطالبی چند بیان می‌گردد: 

ضمن عرض تسلیت به خانواده داغدار خواجه، که در غم از دست دادن فرزندشان به سوگ نشسته‌اند، و همچنین مردم شریف شهرستان گناوه، مواردی چند به شرح ذیل اعلام می‌گردد: پیرو گزارش مفقودی شخصی در منطقه کوهستانی اطراف روستای چهار روستایی از توابع بخش بندر ریگ شهرستان گناوه در مورخ شنبه ۲۲ آبان ماه سال جاری ساعت حدود ۱۳ و درخواست بالگرد از جمعیت هلال احمر، بلافاصله هماهنگی‌های لازم جهت اعزام بالگرد به منطقه حادثه از سوی معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان انجام گرفت، که خبر پیدا شدن جسد مفقودی توسط آقای بازویی بخشدار بندر ریگ به هلال احمر استان گزارش و عملیات لغو شد. 

در همین تاریخ و ساعت حدود ۱۶:۳۰ دقیقه با تماس آقای مرادپور عضو شورای اسلامی روستای چهارروستایی مبنی بر درخواست مجدد بالگرد جهت انتقال جسد فرد متوفی، با توجه به صعب العبور بودن منطقه و علیرغم‌عدم صدور مجوز جهت انتقال جسد توسط بالگرد، مجدداً هماهنگی‌های لازم از سوی معاونت امداد ونجات جمعیت هلال احمر استان بوشهر جهت اعزام بالگرد صورت گرفت ولی با توجه به ساعات پایانی روز و تاریکی هوا مجوز پرواز صادر نگردید. 

با این وجود جمعیت هلال احمر استان بوشهر ضمن تسلیت مجدد به خانواده داغدار این عزیز از دست رفته، همواره و در همه حال یاریگر آسیب دیدگان ناشی از حوادث می‌باشد، و سیطره استانی از شمال استان تا جنوب آن را کما فی السابق پوشش امدادی می‌دهد ودر خدمت مردم شریف استان بوشهر می‌باشد. »

اجازه دهیم کمبود تجهیزات استان بوشهر مشهود باشد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: پرواز بالگرد با تایید تهران انجام می‌شود، کاپیتان بالگردهای هلال احمر زیرمجموعه سازمان امداد پایتخت هستند و هنگام درخواست کمک، نامه‌نگاری‌هایی انجام می‌شود و اگر مطابق با دستورالعمل‌ها بود اجازه پرواز صادر می‌شود. 

غلامرضا حاجیانی با اشاره به اینکه گرفتن موافقت پرواز یک الی ۲ ساعت زمان می‌برد، اضافه کرد: در آغاز وقتی اعلام نیاز بالگرد برای جست‌وجو جوان اهل روستای چهارروستایی اعلام شد پیگیری‌ها انجام گرفت تا اینکه موافقت حاصل شد. 

وی ادامه داد: در این هنگام حدود ساعت ۱۳:۴۵ به ما اطلاع داده شد که نیاز به جست‌وجو نیست و جسد پیدا شده است. و ما بی‌خبر بودیم که موقعیت جسد کجاست. 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر بیان کرد: پس یک الی دو ساعت به ما اعلام کردند که جسد در موقعیت صعب العبوری قرار دارد و نیاز است بالگرد اعزام شود. 

حاجیانی ادامه داد: باردیگر مکاتبات با تهران برای گرفتن موافقت پرواز تا ساعت ۱۶ به طول انجامید انجام گرفت، اما بالگردها در فصل زمستان پس از ساعت ۱۶ به دلیل تاریکی هوا پرواز نمی‌کنند. 

وی در خصوص امداد زمینی عنوان کرد: نیروهای امدادی زمینی هلال احمر آن زمان در منطقه حضور داشتند اما خانواده احتمال می‌رود منتظر نمانده و خود دست به‌کار شده‌اند و جسد را پایین آورده‌اند. 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر در خصوص اعلام هزینه‌بر بودن بالگردها از سوی جمعیت هلال احمر بیان کرد: هیچوقت از جانب هیچکدام از نیروهای هلال احمر مطرح نشده است. 

حاجیانی بیان کرد: انتقال جسد جزء دستورالعمل‌های بالگرد هلال احمر نیست اما با همه این تفاسیر ما مجوز انتقال جسد را از تهران گرفتیم اما تاریکی هوا مانع شد. 

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: بالگردهای هلال احمر مخصوص به یک استان نیستند و بین چند استان مشترک است. برای مثال امروز یک بالگرد از بوشهر به سمت هرمزگان پرواز کرده است. 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با بیان اینکه بالگردها اموال ملی هستند، اظهار کرد: پیگیری‌های برای گرفتن حق اجازه پرواز به مدیریت هلال احمر استان بوشهر داده شد اما تهران نپذیرفت. 

اجازه دهیم کمبود تجهیزات استان بوشهر مشهود باشد

رئیس شورای بخش ریگ و رئیس شورای شهرستان گناوه در ادامه بیان کرد: در جهت تنویر افکار عمومی لازم است طبق هماهنگی‌های انجام شده از سوی هلال احمر گناوه، حدود ساعت ۱۳:۴۵ روز شنبه هلال احمر استان از پیدا شدن جسد مطلع شده و تا غروب آفتاب وقت کافی وجود داشته است و چون اقدامی صورت نمی‌گیرد بار دیگر با اصرار رئیس شورای چهارروستایی، شماره تماس آقای یوسفی‌نیا معاونت امداد و نجات استان به ایشان داده می‌شود که در ساعت ۱۶:۱۵ طی تماس به رئیس شورای روستا پاسخ می‌دهند که حمل جسد خلاف مقررات و هزینه‌بر است. 

وی یادآور شد: همچنین از صحبت‌های برادر مرحوم خواجه در رسانه‌ها سو استفاده شده چرا که با توجه به نامساعد بودن وضعیت روحی خانواده متوفی، شورا و دهیار چهارروستایی پیگیر هماهنگی‌های لازم بوده‌اند. 

رئیس شورای شهرستان گناوه گفت: اجازه دهیم کمبود تجهیزات استان بوشهر مشهود باشد شاید چاره‌ای برای آن اتخاذ شود مناطق شمالی استان بوشهر از آنجایی که آمار حوادث دریایی، جاده‌ای و کوهستانی بالایی دارد چرا با وجود این همه ذخایر نفت و گاز به عنوان قطب شمال استان نباید به یک بالگرد امداد و نجات مجهز باشد؟ چرا کل استان یک بالگرد امداد و نجات دارد آنهم با دستور کار از پایتخت مجوز عملیات را داراست؟ 

یگانه تاکید کرد: بیاییم با مردم صادق باشیم، مردم ما را قضاوت خواهند کرد. 

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا