اخبار روز

در گفتگو با معاون رئیس جمهور مطرح شد: از ترویج حجاب تا رفع شبهه درباره سند ۲۰۳۰ و اتهام‌ها به معاونت زنان + فیلم

در گفتگو با معاون رئیس جمهور مطرح شد: از ترویج حجاب تا رفع شبهه درباره سند ۲۰۳۰ و اتهام‌ها به معاونت زنان + فیلم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری یکی از بازوهای قدرتمند برای ترویج بسیاری از آموزه‌های فرهنگی و اسلامی در جامعه محسوب می‌شود؛ از کمک به دستگاه‌های مردمی و دولتی در ترویج عفاف و حجاب تا ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و نهادینه کردن فرهنگ اصیل اسلام در کشور.

خبرگزاری برگزیده های ایران در گفت‌وگویی با دکتر انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، به بررسی برخی موضوعات و ابهامات مطرح‌شده در جامعه پرداخته است.

.

حمایت از سازمان‌های مردمی و دولتی برای ترویج سبک زندگی ایران اسلامی خانواده‌محور

برگزیده های ایران: یکی از مأموریت‌های مهمی که برای معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تعریف و بر آن تأکید شده، حمایت از سازمان‌های مردمی و دولتی برای ترویج سبک زندگی ایران اسلامی خانواده‌محور است. به خاطر داریم در دیداری که هیئت دولت با مقام معظم رهبری در بدو تشکیل دولت سیزدهم داشتند، حضرت آقا بر اجرای سبک زندگی ایرانی اسلامی تأکید کردند. شما در معاونت برای رسیدن به این هدف چه برنامه‌هایی داشتید و در این مدت که از عمر دولت می‌گذرد چه دستاوردهایی کسب کرده‌اید؟

همانطور که فرمودید یکی از مسائل مهمی که رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف و از جمله در توصیه به دولت‌ها به آن اشاره می‌فرمایند، مسئله سبک زندگی و فرهنگ حاکم بر سبک زندگی است. رهبر معظم انقلاب از فرهنگ تعبیر به هوای تنفس می‌کنند یا روحی که در کالبد بدن دمیده می‌شود و سبک زندگی را درواقع نشانگر این فرهنگ و بیانگر نوع کنش‌ها و واکنش‌ها و نوع رفتار و تعامل افراد، تعامل افراد خانواده و تعامل افراد اجتماع می‌دانند و می‌خواهند که این تعامل و سبک کار، سبک رفتار و سبک تصرفات در جامعه‌ ایرانی با نگاه ایرانی اسلامی تدوین شود و رقم بخورد. این نکته یکی از مسائلی است که دغدغه و اهتمام جدی مقام معظم رهبری است.

در این راستا در معاونت زنان و خانواده تلاش کردیم این رهنمود را در اولویت و مقدمه‌ همه‌ برنامه‌های خود قرار دهیم و در هر برنامه‌ای، مسئله‌ فرهنگ را حداقل به عنوان پیوست آن داشته باشیم و این فرهنگ با خانواده گره خورده است.

به همین دلیل تأکید کردیم که می‌خواهیم برای ارتقای وضعیت فرهنگی خانواده‌ها و نوع نگاه و سبک زندگی خانواده‌ها در بخش‌های مختلف در ۹ کارگروه کار کنیم. بازی خانواده، خانواده و محیط زیست، خانواده و تربیت، خانواده و مهارت‌های لازم بین زوجین، خانواده و میراث ناملموس، خانواده و مد و لباس، خانواده و تغذیه و سفره‌ ایرانی اسلامی و بسیاری از حیطه‌های مختلفی که به خانواده مربوط می‌شود.

لذا در ارتباط با سمن‌ها، نیروهای مردمی و با حلقه‌های میانی تلاش کردیم سبک زندگی ایرانی اسلامی و فرهنگ حاکم بر فعالیت‌ها را مد نظر قرار دهیم و همچنین در بسیاری از قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که داریم مبنایش همین نکته باشد. ازجمله در بحث زیست عفیفانه، پیشگیری از طلاق و پیشگیری در ۴ سال اول و حمایت از زنان سرپرست خانوار و همه‌ این‌ها مبنایش بر فرهنگ و سبک زندگی که باید اصلاح شود.

به فرموده مقام معظم انقلاب ما مواردی را داریم که جز دستاوردها و افتخارات ماست، باید این‌ها را باید حفظ کنیم. مواردی ممکن است نقص در فرهنگمان داشته باشیم و خلل‌هایی داشته باشیم که باید مرتفع کنیم و حتی در مواردی اشاره می‌فرمایند که ممکن است نفوذی در فرهنگ داشته باشیم باید جلوی آن را سد کنیم و اجازه ندهیم که فرهنگ، هویت و سبک زندگی ما از آن چیزی که می‌تواند جوان‌های ما را جوان‌های بانشاط مقاوم و مقید به ارزش‌ها قرار دهد خارج کنند.

توئیت معاون رئیس جمهور از ۱۲ برنامه اجراشده دولت ۱۳ در حوزه زنان و خانواده

ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

برگزیده های ایران: در همین راستا یکی دیگر از مأموریت هایی که برای معاونت تعریف شده، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است. در عین حال قرار است برنامه‌ زیست عفیفانه برگزار شود، ‌این برنامه در همین راستا برگزار می‌شود؟

بله، بحث حجاب و عفاف از بعد اجرایی چندان به معاونت مرتبط نیست و دستگاه‌های اجرایی چه در ادارات چه در بخش مرکزی و قرارگاهی که وزارت کشور است، بیشتر به مسئله‌ اجرای عملیاتی و میدانی می‌پردازند. اما ما در بخش سیاست‌گذاری به عنوان عضوی از شوراهایی که مرتبط و زیرمجموعه‌ دولت است، تأثیرگذار هستیم و در کمیسیون‌های مجلس مشارکت می‌کنیم. همچنین در زمینه‌ زنان سرپرست خانوار پیگیری می‌کنیم که مسائلی که مرتبط با رعایت بسیاری از حریم‌ها است در مورد آن‌ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

در عین حال خودمان پشتیبانی از آموزش‌هایی که مرتبط با زیست عفیفانه و مرتبط با خانواده‌های سالم است و عفاف که می‌تواند حریم خانواده را محفوظ نگه دارد و امنیت زنان را حفظ کند، در حیطه‌های مختلف داشتیم. از جمله زیست عفیفانه‌ای که در قراردادی که با آستان قدس داریم و مراحل نهایی را طی می‌کند، نوعی آموزش برای والدین دانش‌آموزان است که هم به صورت مجازی هم به صورت حضوری مربیان تربیت شدند و محتواهای آماده که می‌تواند زیست عفیفانه را پشتیبانی کند ارائه شود. همچنین مبحث مبارزه‌ با فساد را در سطح بین‌الملل دنبال می‌کنیم و امنیت روانی، اخلاقی و جنسی زنان را در محیط‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌دهد که همه‌ این‌ها می‌تواند حمایتی از زیست عفیفانه‌ای باشد که ما در خانواده‌ها به آن نیاز داریم.

ابراز نگرانی معاون رئیس جمهور از کشتار گسترده زنان در آمریکا به دست پلیس + عکس

دلایل عدم ورود مستقیم در مسائل مربوط به حجاب در اجتماع

برگزیده های ایران: در همین زمینه، ترویج بی‌حجابی به عنوان یکی از زمینه‌های استثمار محسوب می‌شود و ادامه دارد، چنانکه ابزارانگاری زنان و ظلم به زنان در همین حیطه تعریف می‌شود. اخیراً دیدیم که به ندرت در سطح جامعه برخوردهایی بین خانم‌ها از قشرهای مختلف ایجاد می‌شود، خانم‌های محجبه و خانم‌هایی که زیاد حجاب را رعایت نمی‌کنند؛ فکر می‌کنید دلیل این اتفاقات چیست و چرا معاونت در این موارد ورود نمی‌کند؟

یکی از کارهای بسیار مهمی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند و کشور را از اینکه مستعمره غرب و بیگانه بشود، نجات دادند؛ همین مسئله سند ۲۰۳۰ بود که فرمودند:”ما نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم. آنقدر فرهنگ ما غنی است و آنقدر اسناد معتبر داخلی داریم که نیازی نداریم بیگانگان برای فرهنگ ما تصمیم بگیرند.”

 

معاونت هرگز نباید به صورت موردی وارد شود، بلکه باید پیگیر باشد تا قانون اجرا شود و به کسی ظلم نشود. اگر عامر به معروفی مورد صدمه قرار می‌گیرد، از او حمایت کند. در واقع دشمن دنبال همین است که دوقطبی را در جامعه ایجاد کند و سعی کند که با ایجاد جنبه روانی و جنگ شناختی نگذارد کارهای دولت انجام شود.

بسیاری از این موارد پیگیری می‌شود. البته موارد محدود است و توجه داشته باشید دشمن می‌خواهد اینها را بزرگ کند و این دوقطبی را در جامعه ایجاد کند. طبیعتاً باید در مقابل کسی که تخلف می‌کند و در مقابل قانون می‌ایستد، باید موضع‌گیری کرد، نه با شعار و بیانیه. از این مسائل گذشتیم و باید وارد عملیات شویم و اجازه ندهیم که کسی تخلف کند، همانطور که اگر کسی ورود ممنوع می‌آید ممکن است بعضی بروند او را تشویق کنند و ما در مقابل آنها بایستیم.باید به صورت جدی ایستاد تا قانون پیاده شود. باید احترام و حرمت قانون حفظ شود و وقتی قانون هست، اگر کسی نمی‌تواند این را بپذیرد او باید مورد سخت‌گیری قرار بگیرد.

انتظار است کسانی که حرف از زن، زندگی و آزادی می‌زنند، به جای اینکه قدرت بازویشان را به زن مظلومی که در شرایطی قرار گرفته که کسی نیست از او دفاع کند نشان بدهند، حرف بزنند، منطق داشته باشند و دلیل بی‌قانونی خود را بگویند. متأسفانه این شیوه، شیوه همیشگی معاندین و کسانی است که منطق ندارند و ما وظیفه داریم که در این زمینه‌ها در مقابل بی‌قانونی‌ها برخورد کنیم و حمایت کنیم از کسانی که می‌خواهند در جامعه قانون جاری و ساری باشد. اگر چه بعضی این امر را خوش نداشته باشند.

برگزیده های ایران: اتفاقاً این موضوع زن، زندگی و آزادی تحت آموزه‌های اسلام تعریف می‌شود. درست است؟ چون ما الگوهای بسیار خوبی در اسلام داریم که این موضوع را به طور عینی تحقق بخشیدند.

بله؛ دقیقاً تعبیر « کلمه حق یراد بها باطل» است. حرف درستی است ولی استفاده‌ غلط، ابزاری و باطل از آن می‌شود. مثل همان لا حکم الا لله که زمان امام علی علیه السلام عنوان می‌شد. کلمه، کلمه‌ خوبی بود، کلمه حتی قرآنی بود، اما استفاده‌ای که از آن می‌شود برای فریب بود و متأسفانه این استفاده‌های فریبکارانه در جنگ شناختی و در هجمه‌های غربی صورت می‌گیرد؛ غربی که آزادی را از زنان گرفته، غربی که زنان را برده کرده و اسیر مطامع و سرمایه‌داری کرده است. حرف از زن، زندگی و آزادی می‌زند اما مردم غیور و دین‌دار ما این را شناختند و لذا شما می‌بینید که در اجتماعات و موقعیت‌های مختلف مردم نشان دادند که فریب این شعارها را نمی‌خورند و اگر دنبال این هستند که حفظ حریم در جامعه شود درواقع می‌خواهند فرزندانشان را در آن حفاظ و حصار محکمی که می‌تواند امنیت آنها را تأمین کند نگهدارند.

طائب: عدم تحول محیط در برابر «زن اجتماعی جدید» از مادر، «متهم» می‌سازد

انسیه خزعلی , زنان و خانواده , معاونت امور زنان و خانواده , معاون امور زنان و خانواده , حجاب , عفاف و حجاب , سبک زندگی , فیلترینگ , قوه قضائیه ,

تحفظ در ماجرای آیورا، حقوقی نیست

برگزیده های ایران: به فریبکاری فرهنگی اشاره کردید. یکی از مواردی که به عنوان فریبکاری فرهنگی در سطح جامعه و متأسفانه گاهی بین بعضی از رسانه‌ها دیده می‌شود، به سند ۲۰۳۰ مربوط است. در مناظره‌ای که شما اخیراً با خانم ابتکار داشتید، به حق تحفظ در این سند اشاره کردید. این در حالی است که اصلاً سند ۲۰۳۰ حق تحفظ ندارد و از طرف دیگر رئیس جمهور، آقای دکتر رئیسی، تأکید کردند که به دلیل ماهیت ضدفرهنگی سند ۲۰۳۰ اصلاً وارد سند نمی‌شوند و این قضیه را به طور کلی لغو کردند.

متأسفانه در دولت قبل با اینکه می‌دانستندسند ۲۰۳۰ تحفظ ندارد، رسماً اعلام کردند که ما حق تحفظ گرفتیم و این سند را با حق تحفظ اجرا می‌کنیم. شاهد بودید که برای سند ۲۰۳۰ به صورت جدی به آموزش و پرورش ابلاغ کردند و بنا داشتند که به صورت وسیعی این سند را اجرایی کنند؛ سندی که می‌توانست به مبانی آموزش و پرورش خیلی صدمه بزند.

 

این نکته یکی از مسائل مهمی است که حقیقتاً دشمن تلاش می‌کند به گونه‌ای آن را غیرواقعی نشان دهد. آن تعبیری که جای قاتل و شهید عوض می‌شود، اینجاست؛ آنجایی که ایران پیش می‌رود و به خوبی در مقابل حرکت تهاجمی فرهنگ دشمن ایستاده و می‌خواهد حرکت به سمت فرهنگ ایرانی اسلامی ببرد، این‌ها می‌توانند ببینند.

در آن مناظره دقیقاً این بحث مطرح بود که در مسئله آیورا و حرکتی که زنان ایران برای آموزش کشورهای حاشیه اقیانوس هند انجام می‌دهند و ما از سال ۹۰ عضو آیورا و این مجموعه هستیم، هیچ تعهد الزام‌آوری وجود ندارد و ایران به صورت اختیاری و داوطلبانه عضو شده است و عمدتاً همکاری اقتصادی انجام می‌دهد. در این میان، یکی از گروه‌ها، گروه زنان است که به مدت دو سال مدیریت آموزش زنان این منطقه بر عهده ایران گذاشته شده است.

آنجایی که مطرح کردم مسئله آیورا و توانمندی زنان ایران برای آموزش دادن به زنان حاشیه اقیانوس هند دارند، ایشان مطرح کردند که این سند ۲۰۳۰ است و گفتم نه، سند ۲۰۳۰ نیست. اصرار کردند که این در چارچوب سند ۲۰۳۰ است و من گفتم که اگر هم در چارچوب باشد، ما با حق تحفظ در آیورا فعالیت می‌کنیم. بعد سعی کردند عواطف مردم را به گونه دیگری تحریک کرده و به گونه دیگری تبلیغ و تحریک کنند.

آن چیزی که جان کلام است و در آن مناظره گفتم، این است که حتی اگر اینطور در نظر بگیریم که ایورا یک معاهده و قرار بین‌المللی است و همه قرارهای بین‌المللی در قالب تعهداتی که در سطح بین‌الملل مطرح است، مثل توسعه پایدار قرار می‌گیرد که تنها شامل آیورا نیست. ممکن است شامل همه ارتباطات بین‌المللی و همه تعاملاتی باشد که ایران یا هر کشور دیگری دارد. یعنی هر گونه تعامل و رفتاری را که شما می‌خواهید در سطح بین‌الملل انجام بدهید، ممکن است بگویند مقید به توسعه پایدار هستیم که آنجا من ذکر کردم که حتی اگر آن هم باشد که شما بگویید همه چیز در سطح بین‌الملل، در چارچوب توسعه‌ پایدار وسند ۲۰۳۰ است، ما تحفظ خودمان را داریم. این تحفظ به معنی آن تحفظ حقوقی نیست، که شما به درستی اشاره کردید که تحفظ در سند ۲۰۳۰ که یک سندی است که الزام‌آور نیست وجود ندارد و امکان تحفظ ندارد.

این تحفظی که من عرض کردم یعنی حفظ و ارزش‌هایی که به آن معتقد هستیم. به عنوان مثال ضیافت‌های کشورهای خارجی می‌روید، شرط می‌کنید که مشروبات الکلی سر میز نباشد یا بیان می‌کنید که ما با نامحرم دست نمی‌دهیم. اینها تحفظ و نگه داشتن حریم‌ها و ارزش‌هایی است که ما به آن مقید و معتقد هستیم. اما سند۲۰۳۰ حق تحفظ حقوقی که مانند سایر سندها را ندارد. دقیقا چنین تحفظی به معنای حقوقی وجود ندارد.

برگزیده های ایران:  اما مسئولین دولت قبل می‌گفتند که ما با حق تحفظ، سند ۲۰۳۰ را اجرا می‌کنیم.

متأسفانه یکی از مسائلی است که احساس کردند مردم متوجه نمی‌شوند یا فکر کردند که به این شکل می‌شود یک خلافی که برخلاف فرمایش رهبر معظم انقلاب انجام می‌گیرد را می‌توانند پرده‌پوشی و سرپوشی کنند.

بله متأسفانه در دولت قبل با اینکه می‌دانستند این سند تحفظ ندارد رسماً اعلام کردند که ما حق تحفظ گرفتیم و این سند را با حق تحفظ اجرا می‌کنیم. شما شاهد بودید که برای سند ۲۰۳۰ به صورت جدی به آموزش و پرورش ابلاغ کردند و بنا داشتند که به صورت وسیعی این سند را اجرایی کنند؛ سندی که می‌توانست به مبانی آموزش و پرورش خیلی صدمه بزند. دیدند مردم موضع‌گیری می‌کنند و رهبر معظم انقلاب موضع‌گیری کردند، گفتند نه این سند را با حق تحفظ گرفتیم. درصورتی که می‌دانستند که چنین حق تحفظی وجود ندارد و این به اعتمادی که مردم به دولتشان دارند صدمه می‌زند.

در مورد پسر من با هماهنگی کامل و تهیه سناریو، ایجاد صفحه‌های دروغین برای ایشانو حتی ایجاد صفحه‌های فیک حتی برای شریک و شرکتی که منتصب می‌کردند انجام دادند. تلاش کردند که این موضوع را برای مردم جا بیندازند که این یک مطلب واقعی است.

 

این دولت مصمم است این صدمه‌ها را رفع کند و بازگشت به خویش داشته باشد. لذا این نکته را باید تأکید کنم که سند ۲۰۳۰ به هیچ وجه در ایران اجرا نخواهد شد. یعنی از وقتی که رئیس جمهور زمام امور را به دست گرفتند اعلام کردند با اینکه سال ۹۶ قرار بوده آن تعهد باطل شود و اعلام کنند که اجرا نمی‌شود. متأسفانه این ابلاغ صورت نگرفت تا اینکه آقای رئیسی این مطلب را اعلام کردند که ما به هیچ وجه عمل نمی‌کنیم و این یک واقعیت است که سند ۲۰۳۰ در داخل کشور چه با تحفظ چه بی تحفظ (یعنی تحفظی ندارد) اجرا نمی‌شود. در آموزش و پرورش ما که عمدتاً هدف‌گیری آن بود، اجرا نخواهد شد و اگر جایی دیدید حتماً اطلاع بدهید که پیگیری شود.

یکی از کارهای بسیار مهمی که رهبر معظم انقلاب بر آن پافشاری کردند و کشور را نجات دادند از اینکه مستعمره غرب و بیگانه بشود همین مسئله سند ۲۰۳۰ بود که تأکید فرمودند ما نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم. آنقدر فرهنگ ما غنی است و آنقدر اسناد معتبر داخلی داریم که نیازی نداریم بیگانگان برای فرهنگ ما تصمیم بگیرند.

گاهی اوقات من تشبیه می‌کنم به کاری که حضرت امام در زمینه کاپیتولاسیون کردند که اجازه ندادند بیگانگان بر ما مسلط شوند. اینجا هم رهبر معظم انقلاب با اعلام صریح اینکه ما به سند ۲۰۳۰ مقید و ملتزم نیستیم، درواقع نگذاشتند که ما از نظر فرهنگی توسعه غیرمعقول بیگانگان و تسلط آنها را داشته باشیم و به هویت خودمان برگشتیم و فرهنگ خودمان را حفظ کردیم.

انسیه خزعلی , زنان و خانواده , معاونت امور زنان و خانواده , معاون امور زنان و خانواده , حجاب , عفاف و حجاب , سبک زندگی , فیلترینگ , قوه قضائیه ,

ماجرای حذف برخی اطلاعات از سایت معاونت

برگزیده های ایران: شبهه دیگری خانم ابتکار از معاونت زنان دولت سابق در آن مناظره مطرح کردند، اما در رسانهها به آن شکلی که باید به این شبهه پرداخته نشد. بعضی از موارد با بایکوت رسانه‌ای و سکوت خبری مواجه می‌شود؛ مواردی که باید بیشتر دیده شود و مردم در جریان قرار بگیرند. موردی که ایشان عنوان کردند بحث حذف بعضی از اطلاعات از روی سایت معاونت بود. به خاطر داریم مردم هم در فیلم مناظره دیدند که ایشان حتی کتاب چهل در چهل را جلوی دوربین آوردند و عنوان کردند این کتاب از سایت معاونت حذف شده است. تعداد زیادی از افرادی که آگاه بودند و در جریان قضیه بودند همان لحظه یعنی حتی مناظره‌ تمام نشده بود، داخل سایت معاونت سرچ کردند و دیدند کتاب داخل سایت معاونت هست و اینطور که ایشان می‌گفتند نبوده. اینکه یک سری از اطلاعات حذف شده و ایشان چنین موردی را مطرح کردند، از چه نظر بوده و آیا واقعاً این اتفاق افتاده است؟

من خیلی خوشحالم که به این مسئله اشاره کردید. از طرف افراد متعددی از دولت قبل سعی کردند در قالب توئیت و مصاحبه بگویند که بعضی از مطالب حذف شده است. جالب است که این هماهنگی را با هم نداشتند و هر کدام یک تعداد صفحه می‌گفتند. فردی می‌گفت این تعداد از صفحه ما حذف شده و دیگری چیزی می‌گفت که خیلی متفاوت بود. مردم رفتند و همان لحظه دیدند که اینها وجود دارد. خیلی متأسفم که ما برای چه مطالب غیرواقعی را منتشر می‌کنیم و برای چه دیگران را به سادگی متهم کنیم به چیزی که حقیقت ندارد.

چند مورد تا به حال چه ایشان چه دیگران از دولت سابق ذکر کردند که این مسئله در سایت حذف شده است، در حالی که وجود داشت. اگر یک سرچ در سایت می‌کردند و در صفحات می‌دیدند. کتاب بانوی اول را هم گفتند حذف شده اما وجود دارد. همین کتاب چهل در چهل همان لحظه افراد رفتند سرچ کردند و دیدند که وجود دارد، با اینکه بعضی از مواردش معتبر نیست و از نظر علمی جای خدشه دارد. ولی ما گذاشتیم باشد. بالاخره زحمتی بوده که کشیده شده و یک کار عمومی بوده که همه از آن مطلع باشند. ولی بله، این مطلب در مورد تاریخچه درست است. تاریخچه و سوابق یک دولت خاص را نمی‌خواستیم بگذاریم و لذا الان دولت‌های قبل را هم جمع کردیم و همه را با هم در آرشیو قرار می‌دهیم. 

جالب ‌توجه است کسانی دائماً مدعی می‌شوند که مطالب حذف شده که خودشان وقتی شروع به کار کردند، تمام سابقه‌های دولت‌های قبل را به طور کامل از سایت حذف کردند. هیچ آثاری از دولت قبل از یازدهم روی سایت نمی‌دیدید. ولی الان معتقد هستند که روزشمارشان هم باید بماند و این یکی از چیزهایی است که من در مناظره هم گفتم چرا ما همیشه طلبکار هستیم؟ و همیشه فکر کنیم که دیگران حقی ندارند و همه‌ حق‌ها برای ما است.

این از مسائلی است که اگر ما یک ذره برگردیم، انصاف داشته باشیم، ببینیم ما با دیگران چه کردیم و چه چیزی را تحویل دادیم و چه چیزی تحویل می‌گیریم و دقت کنیم چگونه دیگران احترام می‌گذارند به همان دستاوردهایی که هر چند اندک باشد، هر چند در آن مسئله باشد، هر چند در آن علامت سؤال باشد. جا دارد که من از عزیزان بخواهم که توجه داشته باشند و آن نگاه حزبی و جناحی باعث نشود که از عدالت خارج شوند. وَلا یَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلى أَلّا تَعدِلُوا.

انسیه خزعلی , زنان و خانواده , معاونت امور زنان و خانواده , معاون امور زنان و خانواده , حجاب , عفاف و حجاب , سبک زندگی , فیلترینگ , قوه قضائیه ,

ماجرای حلالیت طلبیدن به دلیل شایعه ساخت فیلترشکن

برگزیده های ایران: نکته دیگری را در اینجا می‌خواهم مطرح کنم. شاید چندان مایل نباشید به این موضوع بپردازیم منتها چون همچنان سؤال مردم است، این شبهه را عنوان می‌کنم. در مورد پسر شما حملاتی صورت گرفته؛ ایشان سفر خارجی داشتند و عنوان شده که این سفر برای ساخت و ورود فیلترشکن به ایران بوده. این مطالب عنوان شد اما پاسخ‌هایی که داده شد و نتیجه‌ نهایی چندان رسانه‌ای نشد. این در حالی است که افرادی حتی از دولت قبلی از شما حلالیت طلبیدند و حتی برادر شما این قضیه را اصلاح کردند و گفتند که من به این صورت موضوع را مطرح نکرده بودم و ایشان هم عذرخواهی کردند. می‌خواهم بدانم تحلیل شما از این قضیه چیست؟ فکر می‌کنید این اتفاقات برای چه افتاد و چرا آن حلالیت‌خواهی‌ها به شکلی که باید و به صورت آن شایعه‌پراکنی‌ها منتشر نشده است؟

بله متأسفانه حرکتی که غرب شروع کرد و هجمه و جنگ شناختی که به شدت شروع کرد، هرچند حساب شده و با برنامه‌ریزی بود اما پایه‌اش بر دروغ، اتهام، شایعه‌سازی و بر هجمه وسیع به افکار مردم و عوض کردن ذهنیت مردم بود. اصلاً جنگ را بر این مبنا گذاشتند که با دروغ بتوانند پیش ببرند و متأسفانه در بعضی از اقشار هم این دروغ تأثیرگذار شد.

در مورد پسر من هم با هماهنگی کامل و تهیه سناریو، ایجاد صفحه‌های دروغین برای پسر من و حتی ایجاد صفحه‌های فیک حتی برای شریک و شرکتی که منتصب می‌کردند انجام دادند. تلاش کردند که این موضوع را برای مردم جا بیندازند که این یک مطلب واقعی است.

به هر حال حقیقت پشت پرده نمی‌ماند، ولی آن صدمه‌هایی که از این راستا به مردم می‌زنند گاهی اوقات غیر قابل جبران است. آنها این دروغ‌ها را انتشار دادند بعد از اینکه هجمه‌های اولیه به معاونت زنان شروع کردند. چون اساس کارشان بر مبنای استفاده ابزاری از زن بود. پس باید اول معاونت زنان را می‌کوبیدند و هیچ چیزی از عملکرد به دست نیاوردند، به سمت نسبت‌ها رفتند و سعی کردند با دروغ‌هایی جامعه را ملتهب کنند.

من از بعضی از این افراد شکایت کردم، از چند نفر که دیدم به صورت وسیعی مؤثر بودند. یکی از آنها محکوم شد و دو نفر دیگر هم حلالیت خواستند و گفتند که اشتباه کردیم و اصلاح می‌کنیم.

چرا مردم از شایعه بودن اتهام خبر ندارند؟

برگزیده های ایران: حتی عنوان کردید اگر کسی کار غیرقانونی انجام می‌دهد جلوی آن را بگیرید، حتی اگر پسر من هست جلویش را بگیرید.

آقای اژه‌ای معتقد هستند جایگاه واقعی زن که بخشی از جامعه و بخش مهم جامعه است، هیچ فرقی با مرد ندارد و جامعه متشکل از زن و مرد است باید در قانون حقوق و نیازمندی‌های زن برطرف شود و یکی از وظایف قوه قضاییه می‌دانند.

 

من اول گفتم اگر پسر من فیلترشکن دارد، هم من بخشیدم و پسرم به شما بخشید، بروید پیدا کنید و برای شما باشد؛ آن را پیدا کنید و چنین چیزی هست برای شما باشد. بعد گفتم حتی از این بالاتر، اصلاً این کار جرم است، شما بروید از کسی که فیلترشکن می‌فروشد شکایت کنید.

متأسفانه وقتی که می‌خواهند هیاهو و غوغا راه بیندازند، اصلاً به پاسخ‌ها گوش نمی‌کنند. برای همین هم من مجبور شدم به دادگاه بروم و شکایت کنم، برای اینکه از کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند بخواهم در دادگاه ثابت کنند و گفتم خیلی خوشحال می‌شوم ثابت کنند. اما نیامدند. بعد از آن بعضی‌ها محکوم شدند.

البته آنها که نیامدند، قبل از دادگاه عذرخواهی کردند و گفتند ما اطلاعاتمان کم بوده و اصلاح می‌کنیم و نمی‌دانستیم.

اشاره کردید به برادر من که این مطلب را گفتند. من رابطه‌ای با برادرم ندارم، سالهاست؛ از زمانی که پدرم آن مطلب را اعلام کردند هیچ ارتباطی با ایشان نداریم. ایشان هم گفتند که از دیگران شنیدند و فکر کردند درست است و نقل کردند.

هدف اصلی این بود که با دروغ، جو جامعه را ملتهب کنند و سرمایه اجتماعی را از بین ببرند. الان هم همین مسیر را ادامه می‌دهند. آن دروغ به صورت وسیع پخش شد، اما این جواب‌ها و حلالیت‌طلبی‌ها و این اصلاحات چقدر پخش شده است؟ چقدر مردم اطلاع دارند؟

این‌ها مسائلی است که مردم ما باید آگاه باشند و تا زمانی که مطمئن نشدند موضوعی را نشر ندهند. یکی از این افرادی که دروغ را منتشر کرده و در دادگاه حاضر شد، از او سؤال کردم و گفتم آیا با این دروغی که منتشر کردید و خیلی واضح است دروغ است، می‌دانستید دروغ است؟ یا فکر می‌کردید راست است؟ گفت نه فکر می‌کردم راست است. گفتم می‌شود به من بگویید چقدر درس خوانده‌اید؟ گفت دکتری دارم و سال‌ها مدیر یک شرکت هستم. گفتم شما با این شرایط که اینقدر درس خواندید و تجربه کاری دارید باور کردید، از عوام مردم چه انتظاری دارید که این دروغ را شما منتشر می‌کنید باور نکنند؟ گفت همینطوری من نشر دادم و فکر کردم جلب توجه کننده است و نشر دادم.

گاهی اوقات برای اینکه ویوی بیشتر بخورد و بتوانند فالو بیشتری داشته باشند، مطلبی را نشر می‌دهند! این خیلی جای تأسف و تعجب دارد که ما با افکار مردم بازی کنیم، با اعتقادات مردم بازی کنیم و اینطوری بخواهیم برای رسیدن به یک سری متامع زودگذر با مردم به این شکل عمل کنیم.

قصدم این نبود که از فردی به خاطر شخص خودم شکایت کنم. گفتم می‌دانید برای چه برای شکایت آمدم؟ برای اینکه مسئله من نیست، من اول خط ایستادم و باید این هجمه‌ها به من بشود و آماده هستم. آبروی کوچکی داریم، در این مسیر باید بدهیم. آنجا در دادگاه گفتم مسئله شخص من نیست، اگر آمدم و شکایت می‌کنم، به خاطر مردم آمدم. چون این افکاری که منتشر کردید و دروغ‌هایی که به صورت وسیع پخش شده، دل مردم را آزرده است و اعتماد مردم را خدشه‌دار کرده است. من به خاطر حفظ این هویت اجتماعی‌مان آمدم که نباید دروغ به این راحتی در جامعه شکل بگیرد و پخش شود. افراد باید یک التزام حداقلی داشته باشند که توجه کنند آیا حرفی که می‌زنند درست است. در حالی که دشمن به این وسعت دروغ‌ها را پخش می‌کند. باید یک راستی‌آزمایی داشته باشیم.

حاشیه‌سازی برای پنهان کردن عملکرد دولت سیزدهم

برگزیده های ایران: اینکه این موضوع را در این جلسه مطرح کردم، از شما هم عذرخواهی می‌کنم. اما این موضوع یکی از موضوعاتی است که بحث فردی ندارد. این دادگاهی که شما می‌فرمایید، صرفاً دادگاه شخصی نیست. شما یکی از معاونان رئیس جمهور هستید و در این حوزه فعالیت می‌کنید و هجمه‌ای که صورت بگیرد، یک مسئله فرهنگی است که می‌تواند بسیاری از اعتقادات مردم به نظام را سست کند. اتهام به یک ایده و تفکر است. از این نظر مطرح کردم.

خوب کاری کردید، با اینکه من دیگر تصمیمی نداشتم که وارد این مقوله بشوم. چون می‌دانم دشمن از این حاشیه‌ها استفاده می‌کند برای اینکه عملکرد دولت دیده نشود. ولی من فقط بگویم بروید نتیجه دادگاه را ببینید. اتفاقاً در دادگاه هم به عنوان شخص حقیقی مطلب را مطرح کردم ولی می‌خواهم بگویم ببینید چطوری با افکار مردم بازی می‌شود و چطور نتیجه‌ای که –البته بعد از شش یا هفت ماه یا بیشتر- به دلیل طول کشیدن زمان دادگاه منتشر نمی‌شود.

یعنی در آن اوج فشار و هیجان مطالب دروغ گفته می‌شود، بنزین روی آتش مردم ریخته می‌شود، از مردم سوءاستفاده می‌شود و بعد که به متامعشان رسیدند، حاضر نیستند حقیقت مسئله را مطرح کنند.

انسیه خزعلی , زنان و خانواده , معاونت امور زنان و خانواده , معاون امور زنان و خانواده , حجاب , عفاف و حجاب , سبک زندگی , فیلترینگ , قوه قضائیه ,

دستاوردهای همکاری معاونت زنان و خانواده با قوه قضائیه

برگزیده های ایران: به موضوعات قضایی پرداختیم. سابقاً دیداری با آقای محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، داشتید و مسائل زنان را بررسی کردید. چه مسائل و موضوعاتی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت؟

جلسه خوب و طولانی بود و ایشان خیلی نگاه مثبتی داشتند به اینکه بسیاری از معضلات و مشکلاتی که در قوه قضاییه مطرح است به صورت ویژه در مورد خانم‌ها و خانواده مورد بررسی قرار بگیرد. البته می‌خواستیم یک شورای مشترکی داشته باشیم که ایشان فرمودند من به دلیل کثرت شوراها ترجیح می‌دهم که از همه معاونت‌ها بخواهم با شما همکاری کنند و از همه ظرفیت‌های قوه قضاییه استفاده کنید. خود ایشان معتقد بودند که جایگاه واقعی زن که بخشی از جامعه و بخش مهم جامعه است، هیچ فرقی با مرد ندارد و جامعه متشکل از زن و مرد است باید در قانون حقوق و نیازمندی‌های زن برطرف شود و یکی از وظایف قوه قضاییه می‌دانستند.

حتی تعبیری ایشان داشتند می‌گفتند من بعضی وقت‌ها که تعبیر زن ذلیل می‌کنند، در مقابلشان می‌ایستم و معتقدم کسی که احترام به زن می‌گذارد زن عزیز است و من اصطلاح زن عزیز را برای کسی که برای زن‌ها ارزش قائل است و احترام می‌گذارد و حرمت سخنان و نظرات آنها را دارد قائل هستم، که خیلی نگاه خوبی است و همان نگاه کریمانه‌ای که «ما اکرم نساء الا کریم» در ایشان دیدیم که زنان را افراد باکرامت و کریم می‌دانند و اکرام می‌کنند و احترام می‌گذارند.

امید این را داریم که بسیاری از خلاءهایی که در قانون وجود دارد و بسیاری از نقص‌هایی که در عملکرد و رویه وجود دارد، اصلاح شود؛ همان طور که در آغاز دولت هم شاهد بودید کارنامه درسی دانش‌آموزان به مادرها داده نمی‌شد و بلافاصله آقای رئیس جمهور دستور دادند و مراحلی انجام شد که البته بیشتر مربوط به دستورالعمل داخلی آموزش و پرورش بود و درنهایت مشکل حل شد.

در این بخش ما امیدوار هستیم بعضی از مواردی که مرتبط با قوه قضاییه است بتوانیم با همفکری مرتفع کنیم. همکاری‌ها و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و کارهای مرتبط با لایحه را با بخش‌های مختلف قوه قضاییه داریم و چند لایحه به صورت مشترک داریم که امید داریم در همین دولت به ثمر برسد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا