کردستان

دستیابی به توسعه پایدار نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه علم و فناوری است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، رحمت صادقی امروز در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران استان کردستان در سنندج ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد: کشورهای پیشرفته توسعه پایدار سازگار با محیط زیست را از مسیر نوآوری و فناوری طراحی کرده‌اند.

وی سرمایه‌گذاری اندک و پراکنده در امر تحقیق و پژوهش را از مشکلات پژوهشی دانست و اظهار کرد: ۲۵ درصد بودجه‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و ۸۵ درصد در نهادهای کشور به حوزه پژوهش اختصاص دارد.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، سه درصد تولید ناخالص ملی باید به حوزه پژوهشی اختصاص یابد، این در حالی است که  هم اکنون حداکثر نیم درصد تولید ناخالص ملی  به بخش پژوهش اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه پراکندگی پژوهش‌ها در کشور سبب هم پوشانی و اتلاف منابع می‌شود تصریح کرد: اگر رشته‌های مختلف در کنار هم به فعالیت‌های پژوهشی بپردازند از موازی‌کاری و اتلاف هزینه‌ها جلوگیری می.شود و پژوهش‌ها از اثربخشی بیشتری برخوردار خواهند شد.

صادقی اظهار کرد: کشورهای پیشرفته تنها نهادی متولی واحد پژوهش است اما در کشور ما نهادها و سازمان های متعددی در برنامه ریزی آموزش و پژوهش و فناوری دخیل هستند که این امر منجر به مشکلاتی در امر پژوهش شده است.

صادقی مدیریت جامع علمی در کشور را ضروری برشمرد و گفت: به دلیل نبود مدیریت درست در حوزه پژوهش شاخه‌های کوچکی از علم جدا شده و مرز میان علوم فاصله افتاده است.

مدیریت و هدف‌گذاری در حوزه پژوهش بهره‌وری را افزایش می‌دهد

پژوهشگر برتر کشور نیز گفت: عوامل مدیریتی، هدفمندی، تصمیم‌گذاری، تغییر نگرش و توانایی ها و عوامل جغرافیایی در افزایش بهره وری پژوهشی دخیل و تاثیرگذار است.

عبدالله سلیمی کیفیت کارهای علمی و پژوهشی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: ایران در حوزه علمی توانسته موفقیت‌های خوبی کسب کند.

وی جایگاه بین‌المللی دانشگاه‌های ایران را در شاخص رتبه‌بندی مطلوب ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه  مراکز پژوهشی متعدی در کشور به کار پژوهش می‌پردازند، تصریح کرد: تلفیق وزارت علوم و وزارت بهداشت می‌تواند مشکلات موجود در حوزه پژوهش را کاهش دهد.

وی مدیریت ظرفیت علمی کشور را ضروری برشمرد و افزود: تئوری‌ها و تحقیقاتی علمی بسیار ارزشمند بوده و منجر به انقلاب علمی و بروز و رشد تکنولوژی شده است.

این پژوهشگر برتر یادآورشد: اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه فناوری انجام شده است.

به گفته وی، اختصاص بودجه تولید ناخالص ملی از نیم درصد به سه درصد متاثر از دیدگاه‌ها فرهنگی مدیران عالی جامعه است.

سلیمی ادامه داد: امسال از سوی سازمان جهانی یونسکو «سال علوم پایه» نامگذاری شده است به این دلیل که علوم پایه نقش تعیین کننده‌ای در پیشرفت کشور و زندگی انسان‌ها دارد.

وی عدم تمایل دانش آموزان به ادامه تحصیل در رشته پایه، اصلاح آموزش دروس علوم پایه در دبیرستان‌ها و تغییر سرفصل‌های درسی را از چالش‌های علوم پایه در ایران عنوان کرد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا