مازندران

دغدغه‌های جهادی/ از تحقق عدالت اجتماعی تا محبوبیت جهاد سازندگی بین مردم

به گزارش برگزیده های ایران از ساری، یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، احیای جهاد سازندگی با هدف تحقق عدالت اجتماعی و رفع مشکلات موجود در روستاها است که از این رو دولت مستقر سعی دارد با ساز و کاری مناسب و با محوریت فعالیت جهادگران عرصه سازندگی، تحول را در روستاها رقم بزند.

در همین راستا، آیت‌الله رئیسی طی حکمی به معاون اول خود مأموریت داد تا پیشکسوتان جهاد سازندگی را فرا بخواند و در خصوص اجرای هر چه بهتر این طرح، ازنقطه نظرات آنان بهره‌مند شود.

از آنجایی که هدف از اجرای این طرح مدیریت یکپارچه و تحقق عدالت اجتماعی در روستاها با محوریت احیای جهاد سازندگی است، پیشکسوتان این عرصه به عنوان منادیان عمران و آبادی می‌توانند مرجع و الگوی مناسبی برای جذب جهادگران واقعی و تحقق این هدف متعالی دولت مستقر باشند.

*سپاه و جهاد سازندگی دو بازوی انقلاب هستند

ایوب بابایی یکی از پیشکسوتان جهاد سازندگی و از رزمندگان دفاع مقدس به نقش امام راحل در شکل‌گیری جهادسازندگی و مأموریت این نهاد در روستاها اشاره کرد و گفت: جهاد سازندگی را همه با نام امام راحل می شناسند، چرا که امام خمینی(ره) بنیانگذار این نهاد بوده است و زمانی که سپاه و جهاد تأسیس شدند، امام راحل فرمودند که سپاه و جهاد دو بازوی انقلاب و این دو نهاد مکمل همدیگر هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت سپاه بیشتر شده است، افزود: کارکنان این نهاد هم به دنبال امنیت مردم هستند و هم در عرصه مرتفع کردن مشکلات اقتصادی ایفای نقش می‌کنند.

*در حال حاضر، جهاد به شکل سابق نیست

این پیشکسوت عرصه سازندگی با بیان اینکه بعد از ادغام مجموعه جهاد این نهاد کارکرد اصلی خود را از دست داد، یادآور شد: در حال حاضر جهاد، جهادِ سابق نیست و حتی نمی‌توانیم بگوییم جهاد داریم.

بابایی با اشاره به نقش اثرگذار جهادگران عرصه سازندگی در دوران انقلاب اسلامی، بیان کرد: در گذشته  امام جوانان را دعوت به فعالیت جهادی با هدف سازندگی روستاها کردند و همه مشتاقانه لبیک گفتند و پای کار آمدند و این سازمان تأسیس و با بودجه دولتی جهادگران با هدف عمران و آبادی به روستاها عزیمت کرده و حتی افرادی از بدنه جهاد به سپاه پیوستند و برای دفاع از کشور مشغول شدند.

*حراست جهادگران از مرزهای کشور /محبوبیت جهادسازندگی در بین مردم روستاها

این کارشناس حقوقی واحد گزینش جهاد، خاطرنشان کرد: جهادگران سابق جدای از خدمات رسانی در روستاها، هنگام نیاز خود را به سنگرها می‌رساندند و از مرزهای کشور هم حراست می‌کردند.

وی اضافه کرد: فعالیت جهاد در گذشته بدون چشم داشت و چند منظوره بوده و جهادگران خدمات ارزنده ای‌را به جامعه هدف ارائه می‌کردند.

بابایی به محبوبیت نیروهای جهادی در بین مردم روستاها اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم تعریفی از جهادگران گذشته داشته باشیم در اذهان عمومی اینگونه متبادر می‌شد که جهادگران سربازان امام خمینی هستند که وارد روستا شده‌اند و برای عمران و آبادی اقدام می‌کنند.

*اگر جهاد سازندگی به کارکرد سابق و اصلی خود بازگردد، اهداف دولت محقق می‌شود

این پیشکسوت عرصه سازندگی تصریح کرد: فعالیت جهادگران درگذشته در حوزه‌های مختلف همچون بهداشت، ساخت و ساز مدرسه، پل، برق‌رسانی و آبرسانی و … بوده است که به قید فوریت و با مستقر شدن در روستاها نقش خود را ایفا می‌کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جهادگران اقدامات فوق را در روستاها با کمک دولت عملیاتی می‌کردند و بسیاری از پروژه‌های مستقر در روستا زمان‌بر بود و پایان خاصی نداشت.

بابایی با تأکید بر اینکه اگر جهاد سازندگی به کارکرد سابق و اصلی خود بازگردد، اهداف دولت محقق می شود، بیان کرد: اگر خواستار احیای جهاد سازندگی هستیم باید به اوایل انقلاب برگردیم و جوانان آن دوران را بیابیم تا درکار خود صادق، مخلص و پای کار باشند.

*منفعت طلبی که برخی از مسئولان دارند، نمی‌توانند الگوی جوانان باشند

این پیشکسوت عرصه جهاد سازندگی با بیان اینکه وابستگی برخی از مسؤولان نظام به منافع دنیایی مانع از احیای جهاد سازندگی با تعریف و کارکرد ابتدای انقلاب می شود، اظهار داشت: جوانان امروز به مسؤولان جامعه و خط مشی که آنان ترسیم کردند توجه می‌کنند و با منفعت طلبی که برخی از مسوولان دارند، نمی‌توانند الگوی جوانان باشند و از آنان به عنوان مدیر جهادی یاد کرد.

بابایی با بیان اینکه مجریان و افراد جذب شده به بدنه جهادسازندگی باید مرام، منش و روحیه انقلابی داشته باشند، ادامه داد: البته جوانان قابل با خانواده‌های مؤمن، انقلابی و امین علاقمند به پیشرفت کشور هستند که باید احصا و برای جذب آنان در بدنه جهاد تلاش شود تا اهداف متعالی این طرح عملیاتی شود.

*ضرورت الگو گرفتن جوانان از پیشکسوتان عرصه سازندگی

این کارشناس حقوقی واحد گزینش جهاد، الگو گرفتن از پیشکسوتان عرصه سازندگی در دوران انقلاب را امری ضروری دانست و یادآور شد: باید از نحوه ارائه خدمات این افراد، الگو گرفت و حتی برای توسعه روستاها باید الگوی رفتاری این افراد مبنای فعالیت قرار گیرد .

وی ضمن تشریح گوشه‌ای از اقدامات فعالان عرصه جهاد سازندگی، بیان کرد: به عنوان مثال در گذشته اگر قرار بود جهادگری برای توسعه در روستا اقدام کند این طور نبود که منتظر دستوری از مرکز و یا پروسه‌های استانی و شهرستانی و سایر فرآیندهای اداری باشد بلکه خودشان به صورت خودجوش و آتش به اختیار عمل می‌کردند.

بابایی بیان کرد: در حال حاضر اولویت‌ها تغییر کرده و اگر افرادی با هدف ماموریت به روستاها اعزام شوند ابتدا به فکر حق ماموریت هستند.

*انجام عملیات جهادگران در فواصل معین سال و بدون فوت وقت

این کارشناس حقوقی واحد گزینش جهاد خاطرنشان کرد: در گذشته اگر مأموریتی برای عمران و آبادی روستاها به جهادگران محول می‌شد و در فواصل معین سال و بدون فوت وقت عملیاتی می‌شد.

وی به یکی از اقدامات جهادگران در مناطق روستایی پرداخت و گفت: در گذشته در مناطق روستایی تیرهای برقیِ چوبی رایج بود و مانند تیرهای برق فعلی بتنی نبودند؛ در مناطق حمل این تیرها بسیار دشوار بود اما جهادگران به صورت تیمی و ۵ الی ۶ نفره این تیرهای چوبی را روی پشت خود حمل می کردند و حتی از مسیر صعب العبور عبور می‌کردند تا تیرها به روستاهای هدف منتقل کنند.

بابایی ادامه داد: در گذشته برای اجرای طرح برق رسانی خودِ جهادگران اقدام به حفر چاله می‌کردند و حتی نصب تیرها، اتصال سیم و …هم با جهادگران بود اما در حال حاضر از همان لحظه نخست به این فکر می‌کنند که کار را به پیمانکار طرح بسپارند! و اگر قرار بر عملیاتی شدن پروژه‌ای در حوزه برق رسانی است و حتماً باید از طریق اداره تابعه انجام شود.

*جهادگرانی که پیمانکار، حفار، کارگر، مجری طرح و تصمیم گیرنده بودند

این پیشکسوت عرصه سازندگی خاطرنشان کرد: در گذشته جهادگران خودشان هم پیمانکار بودند، هم حفاری می‌کردند هم کارگر بودند و هم تصمیم‌گیرنده و مجری طرح در حالیکه در وهله کنونی جای این نیروها خالی است.

بابایی اضافه کرد: در گذشته مبلغی را در اختیار ما گذاشتند و می‌گفتند این جاده باید تجهیز شود؛ خودمان تجهیزات و نیرو داشتیم و اگر از این مبلغ بخشی باقی می‌ماند آن را صرف امور عملیاتی در حوزه دیگر می‌کردیم و منتظر مصوبه و ابلاغ نبودیم که با باقیمانده وجه چه کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در کنار فقدان مدیریت و نیروهای جهادی، ساز و کارهای اداری، تحقق بسیاری از طرح‌ها را لنگ می گذارد.

*جهادگران باید نیروهای خالص و مخلص باشند

این مسؤول در پاسخ به این سوال که آیا اهداف دولت سیزدهم برای احیای جهاد سازندگی محقق می‌شود، گفت: اگر این اتفاق بیفتد بسیار مبارک است، اما این مسأله مطرح است که جهاد وارد ادارات شود یعنی اینکه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارتخانه‌های دیگر، تعدادی از کارکنان در قالب نیروهای جهادی فعالیت کنند که این امکان پذیر نیست و توفیق حاصل نمی‌شود!

این پیشکسوت عرصه جهاد سازندگی ادامه داد: این طرح خوب است اما کارمندان فعلی نمی‌توانند مانند جهادگران دیروز فعالیت کنند چرا که این نیروها دنبال اضافه کار، حق مأموریت و مزایای کارمندی هستند از این رو نمی‌توان به آنها دل بست.

وی گفت: جهادگران باید نیروهای خالص و مخلص باشند و در همه عرصه‌ها نقش‌آفرین باشند چنان که حضرت امام به آنها لقب سنگربانان بی سنگر را داده است.

*نیروهایی جهادی که استخدام می‌شوند باید کارکرد و ماهیت جهادگران سابق را داشته باشند

بابایی که خود یکی از رزمندگان دفاع مقدس  در مناطق جنگی همچون اهواز، شلمچه، ایلام، کردستان فعال بوده است، بیان کرد: درگذشته نیروهایی که در روستاها جاده می‌ساختند به جبهه هم اعزام می شدند، برای رزمندگان جاده، پل و سنگرهای انفرادی تجهیز می‌کردند تا منطقه هنگام عملیات در اختیار رزمندگان قرار گیرد اما آیا جهادگران فعلی قادر به انجام این دست خدمات آن هم بدون چشم‌داشت هستند.

این کارشناس حقوقی واحد گزینش با بیان اینکه نیروهایی جهادی که به استخدام در می‌آیند باید کارکرد و ماهیت جهادگران سابق را داشته باشند، اظهار داشت: البته تحقق این امر دست یافتنی نیست چون نیروهای خالص آن زمان کمیاب و نایاب هستند و اگر هم این نیروها وجود داشته باشند اولویت جذب با نزدیکان است.

بابایی با اشاره به صبوری و خلوص نیت جهادگران سابق،  اظهار کرد: جهادگران گذشته فعالیت خود را محدود به زمان خاص نمی کردند و بعضاً تا پایان اجرای طرح ها در روستاها مستقر می‌شدند.

این مسؤول تصریح کرد: به عنوان مثال اگر مأموریت جهادگران راه‌اندازی سیستم برق در روستا بود آنها صفر تا ۱۰۰ کار، اعم از کاشتِ تیر برق، سیم کشی، نصب سیم، کنتور و اتصال برق را هم خودشان برعهده می‌گرفتند و زمان‌بر بودن پروژه آنان را سست نمی‌کرد.

* باید به دنبال جذب جوانان منضبط ، انقلابی و با شاخصه خلوص نیت باشیم

این پیشکسوت عرصه سازندگی با بیان اینکه در حال حاضر هم باید به دنبال جذب جوانان منضبط ، انقلابی و با شاخصه خلوص نیت باشیم، اظهار کرد:  افرادی با این خصوصیات کمتر جذب این بدنه می‌شوند.

وی در ادامه گفت: متأسفانه در نظام ما افرادی به دنبال این هستند تا فرزندان خود را به مناصب برسانند و از این رو روابط بر ضوابط غالب می‌شود و بسیاری از افراد که تربیت شده علوم قرآنی هستند و به دنبال متاع دنیا نیستند نادیده گرفته می شوند.

وی با اشاره به اینکه شهدای ما جان خود را برای تحقق عدالت فدا کردند، بیان کرد: اگر می‌گویم مجموعه سابق را علم کنیم به این دلیل است که شاید زیاد خواهی افرادی مانع از تحقق ماهیت و کارکرد اصلی این طرح شود چرا که اکثریت به دنبال متاع دنیایی هستیم.

این کارشناس حقوقی واحد گزینش با بیان اینکه در حال حاضر منافع مقدم بر خدمات صادقانه و بدون چشم داشت است، بیان کرد: در گذشته بسیاری از جهادگران کرایه نداشتند تا با تاکسی خود را به مراکز جهادی برساند و با پای پیاده به این مرکز مراجعه می‌کردند و به فعالیت می پرداختند اما در حال حاضر افراد حق سرویس می‌خواهند.

*امروز بسیاری از مدیریت‌ها جهادی نیست

بابایی با انتقاد از اینکه در حال حاضر بسیاری از مسؤولان از روحیه سابقه برخوردار نیستند و بسیاری از مدیریت‌ها جهادی نیست، بیان کرد: من اداره کلی را در یکی از استان‌ها سراغ دارم که تعداد نیروهای آن به ۳۰ نفر هم نمی‌رسد اما برای استخر، تفریح و کتاب و مسافرت فرزندانشان بودجه دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در وزارتخانه‌هایی ۸۰ درصد بودجه قابل پرسش و پاسخ نیست، اظهار کرد : شاید دولت پیگیر ۲۰ درصد از بودجه ها باشد؛ همچنین برای جذب بودجه بعضاً شاهد اقدامات نامبارک نمایشی هم هستیم.

*افکار عمومی نگرش خوبی نسبت به نیروهای جهادی ندارند

این کارشناس حقوق واحد گزینش افزود: برای تحقق عدالت اجتماعی باید جوانانی را احصا و گزینش کنیم که روحیات جهادگران سابق را داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر افکار عمومی نگرش خوبی نسبت به نیروهای جهادی ندارند و اگر کارمندان اداره و کشاورزی به روستاها اعزام شوند مردم می‌گویند نیروها آمدند تا چیزی از ما بگیرند در حالی که در گذشته اگر به روستاها مراجعه می‌کردیم مردم از ما استقبال می‌کردند و ما را فرزندان امام خطاب می‌کردند.

به گزارش فارس، تقویت روحیه انقلابیِ مجریان طرح جهاد سازندگی یکی از راهکارهای مهم احیای حوزه جهاد سازندگی است از این رو متولیان توسعه روستایی باید اقدامات پیشکسوتان در این عرصه را مبنای فعالیت خود قرار دهند.

همچنین پرهیز از شتابزدگی در اجرای این طرح  امری است که باید در کنار فراهم آوردن زیرساخت‌ها و سازو کار مدون مدنظر تصمیم گیران قرار گیرد.

امید است دولت انقلابی با گستراندن چتر عدالت اجتماعی، توسعه در روستاها را رقم بزند.

انتهای پیام/۸۶۰۵۱/ح


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا