بین الملل

ده نکته اساسی از طوفان الاقصی

ده نکته اساسی از طوفان الاقصی

۱_ حمله گسترده زمینی، هوایی و دریایی حماس و جهاداسلامی اقدامی غیرمنتظره و نادر در طول ۵۰ سال گذشته است و اقدامی کاملا حساب‌شده و با برنامه‌ریزی طولانی مدت بوده است.

۲_ این حمله بزرگترین شکست راهبردی برای ارتش و رسوایی امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل بود که چطور این سیستم امنیتی پیچیده اسرائیل متوجه این‌ همه برنامه‌ریزی دقیق حماس نشده بود!

۳_ اسرائیل که در طول دو سال گذشته سرگرم عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی بود و مرتبا فلسطینیان را تحت فشار قرار می‌داد کاملا غافلگیر و دچار اشتباه محاسباتی شد.

۴_ بزرگترین ابتکار حماس، حمله مستقیم نظامی به شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی اسرائیل بود که به سرعت مناطق وسیعی را تصرف کرد و وسایل و تجهیزات نظامی را منهدم و بخشی را به غنیمت گرفت.

۵_ نکته مهم این عملیات حجم بالای کشته‌ها و زخمی‌های اسرائیلی و نکته مهم‌تر به اسارت گرفتن تعداد چشمگیری از آنهاست که در رقم خوردن معادلات بعدی این جنگ بسیار موثر است. این آمار تلفات صهیونیست‌ها در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و این ضعف و ناتوانی اسرائیلی‌ها در فضای رسانه‌ای بین‌المللی برجسته شده است.

۶_ علیرغم محافظه‌کاری برخی دولت‌های مسلمان، قاطبه ملت‌های مسلمان و آزادیخواه جهان از عملیات نیروهای مقاومت فلسطینی با اشغالگران حمایت کردند.

۷_ علیرغم حملات گسترده هوایی اسرائیل علیه مردم غزه، احتمال حمله زمینی به غزه بدلیل محدود بودن مساحت ۳۶۵ کیلومتر مربعی نوار غزه و به مخاطره افتادن جان هزاران اسیر اسرائیلی ضعیف ارزیابی می‌شود ضمن‌اینکه در صورت وقوع جنگ زمینی، نیروهای مقاومت در درگیری‌های چریکی و خیابانی، دست بالا را خواهند داشت و جنگ زمینی تلفات اسرائیلی‌ها را به شدت افزایش خواهد داد.

۸_ در صورت واکنش غیرمتعارف اسرائیل، احتمال فعال شدن جبهه شمالی توسط حزب‌الله لبنان علیه صهیونیست‌ها وجود دارد.

۹_ اگرچه احتمال گسترش جنگ به دیگر کشورهای خاورمیانه و کشاندن پای آمریکا به جنگ ضعیف است اما در صورت وقوع این سناریو، تمرکز غرب و ناتو بر جنگ با روسیه در اوکراین کمتر خواهد شد و موقعیت ایده‌الی برای روسیه فراهم خواهد شد که آمریکا و کشورهای اروپایی با این موضوع مخالف هستند.

۱۰_ اکنون مقاومت اسلامی با این حملات گسترده خود به هدف اولیه در توقف برهم نظم امنیتی در حال شکل‌گیری به ضرر فلسطینی‌ها خاتمه داده و هر اقدامی هم که اسرائیل انجام دهد نمی‌تواند وضعیت روبه جلو در عادی‌سازی اسرائیل در خاورمیانه را احیا کند و در دراز مدت مجبور است گام‌های جدی در به رسمیت شناختن حقوق فلسطینی‌ها و تشکیل کشور مستقل فلسطین بردارد.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا