کهگیلویه و بویراحمد

زمان احیاء و تقویت بهترین سرمایه ایران فرا رسیده است

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، هادی سینایی،  فعال محیط زیستی کهگیلویه  و بویراحمد در خصوص فرار رسیدن زمان احیاء بخشی از جنگل‌های از بین رفته و در معرض تهدید استان با کاشت بذر  بلوط  در یادداشتی آورده:  آذر تا اسفند ماه فصل مناسبی برای کاشت دانه بلوط است. لذا از همه هم وطنان طبیعت دوست استان تقاضامندیم،  دست بکار شوند و با شعار هر شهروند یک  بذر  تا دیرتر نشده به  احیاء جنگل‌های بلوط کمک کنیم. 

در ادامه عنوان کرده:  بلوط از دیرباز تا کنون دین خود را نسبت به نیاکان ما ادا کرده است اکنون زمان آن فرا رسیده که ما بخش کوچکی از این دین را با کاشت هر هم استانی یک بذر جبران کنیم.

این فعال زیست محیطیبا بیان چند نکته در خصوص نحوه کاشت بذر بلوط را ضروری دانسته و آورده است: 

– در انتخاب دانه نهایت دقت را داشته باشیم . دانه هایی را انتخاب نمائیم که رنگشان سبز درخشان و به تازگی از درخت جدا شده باشند. دقت داشته باشیم دانه های با رنگ قهوه ای تیره یا سیاه درصد خطای بالایی در سبز شدن دارند . 

– دو عدد دانه بلوط سالم در یک چاله ۳ تا ۵ سانتی متری بصورت برعکس در خاک  قرار گیرد  و اگر نوک تیز دانه به سمت پایین باشد بهتر است. 

– درانتخاب خاک دقت گردد. سعی شود خاکی که بذر در آن کاشت می شود مرطوب باشد.

-ایمنی در کاشت بسیار مهم است . سعی شود در مکانی کاشت شود که موش یا سایر حیوانات نتواند به آن آسیبی رساند ضمن آن که رعایت فاصله ۶ متری مد نظر قرار گیرد. 

-از همه مهمتر پیش بینی خطرات بعداز جوانه زنی است . جوانه زنی بعداز ۴ تا ۶ هفته طول می کشد ، اگر تمهیدات لازم پیش بینی نگردد ممکن است  ، بعداز جوانه زنی به راحتی توسط دام از بین رود.  لذا سعی شود روی دانه با شاخه های خشک یا قرار دادن چند سنگ کنار هم بطوریکه روزنه و راهی برای جوانه زنی و نور کافی وجود داشته باشد پوشاند شود. 

– سعی شود از بذر هر بلوط برای همان منطقه استفاده شود مناطقی انتخاب کنیم که طی سنوات اخیر پوشش جنگلی آن بنا به دلایلی از بین رفته و یا در معرض تهدید باشد.

انتهای پیام/۸۲۰۰۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا