کهگیلویه و بویراحمد

سوز سرما بر جان زلزله‌زدگان سی‌سخت/ وعده‌هایی که پشت برف زمستان زمین‌گیر شد+فیلم‌

 برگزیده های ایران سی‌سخت/داریوش بهنیا– عباس شیرزادی- از شهر سی‌سخت به عنوان نگین انگشتری جنوب و جنوب غرب ایران یاد می‌شود شهری آرمیده در آغوش چهل قله بالای ۴۰۰۰ متر دنا در رشته کوه میانی زاگرس شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا یکی از شهرستان‌های ۹ گانه استان کهگیلویه و بویراحمد قطب گردشگری استان به شمار می‌رود که علاوه بر صنعت گردشگری در حوزه باغداری و کشاورزی نیز این شهرستان و مرکز آن شهر سی‌سخت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

سی سخت به شهر علم و فرهنگ نیز شهره شده است به نحوی که در هیاهوی جنگ‌ها و جدال‌های قومی و طایفه‌ای در زمان‌های گذشته مردم علم دوست و فرهنگی این شهر از حکومت‌ها به جای تیر و تفنگ تقاضای معلم و مدرسه داشته‌اند.


نمایی از شهر توریستی سی‌سخت

شهر سی‌سخت قطب تولید انگور در جنوب کشور همراه با تاکستان‌های زیباست که شغل بیشتر مردم این شهر باغداری و تولید محصولاتی همچون سیب و انگور است مردمانی سخت کوش که وجه تسمیه این شهر نیز به دلیل سخت‌کوشی مردمان آن است.

اما به یکباره معادلات در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته به هم خورد و شهری که مردمانش آرام و نجیبانه مشغول کار و تلاش بودند دچار حادثه و بحرانی سخت شدند زلزله بالای ۵ ریشتری در آخرین ساعات شب این شهر را لرزاند و تقریباً هیچ خانه ای نبود که از لرزش هیولای زلزله در امان باشد بسیاری از منازل به صورت ۱۰۰ درصدی تخریب شدند و آن‌ها که باقی ماندند دست کمی از تخریبی‌ها نداشتند.

علاوه بر منازل مسکونی شهر سی‌سخت برخی از روستاهای شهرستان دنا نیز دچار خسارات فراوانی شدند اما شاید به دلیل خرابی و ویرانی بیش از حد در شهر سی‌سخت خسارات دیگر نقاط شهرستان دنا از نگاه‌ها دور مانند بسیاری از اماکن و فضاهای اداری و آموزشی سی سخت دچار ویرانی و تخریب شدند مدارس بسیاری در این شهر به صورت کامل و برخی دیگر با درصدهای بالا تخریب شد و عملاً زلزله برای سی‌سخت چیزی باقی نگذاشت.


زلزله سی‌سخت را ویران کرد

زلزله علاوه بر این خسارات زیادی در حوزه‌های دیگر به مردم این شهر وارد کرد در حوزه گردشگری تنها هتل و بسیاری از ویلاها و خانه باغ‌های گردشگری تخریب شدند در حوزه کشاورزی بسیاری از جداول آب تخریب شد دیوار بسیاری از باغات فرو ریخت و مهمتر از همه اینکه زلزله موجب شد که مردم فقط به فکر خانه و کاشانه خود باشند و باغات به فراموشی سپرده شود و عملاً تنها ممر زندگی و معاش مردم این شهر نیز در هیاهوی زلزله به فراموشی سپرده شد.

خوشبختانه بلافاصله بعد از زلزله مردم سراسر کشور به صورت خودجوش کمک‌هایی را روانه‌ شهر سی سخت کردند و نهادهایی همچون سپاه و بسیج در قالب گروه‌های جهادی به یاری مردم سی‌سخت شتافتند از نگهبانی و حفاظت از جان و مال مردم گرفته تا بیرون آوردن اسباب و اثاثیه منازل در سرمای سخت و تعمیر جداول کشاورزی برپایی ایستگاه‌های صلواتی توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی و برپایی چادر با همه این کارها در کنار مردم سی‌سخت و مناطق زلزله زده شهرستان دنا ماندند.


جهادیون به کمک زلزله زدگان آمدند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دستور سردار سلامی صدها کانکس به این شهر روانه کرد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز پیشگام در برپایی محل‌های سکونت موقتی شد دولتی‌ها هم پای کار آمدند از معاون رئیس جمهور وقت گرفته تا وزرا و مسئولان بنیادها و سازمان‌ها همگی به سی‌سخت آمدند و دولت طی مصوبه‌ای ۱۸۰ میلیون تومان برای ساخت خانه‌های ویران شده مردمان شهر سی‌سخت اختصاص داد.

با وجود تسهیلات و کمک‌هایی که دولت وقت برای رفع مشکلات زلزله‌زدگان سی سخت در شهرستان دنا مقرر کرد اما مردم این شهر زلزله زده باز هم مشکلات زیادی داشته و از مقدار تسهیلاتی که برای ساخت و ساز اختصاص داده شده رضایتی ندارند چرا که نتوانسته‌اند خانه‌های خود را بسازند.

خبرنگار فارس در یکی از اولین روزهای زمستان و در میان برف و بوران به میان زلزله زدگان سی‌سختی رفت و از مشکلات آنها پرسید معماری که در حال ساخت یکی از مغازه های تخریب شده شهر سی سخت بود در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تسهیلات اعطایی ۱۸۰ میلیون تومانی تنها برای ساخت یک واحد مسکونی ۶۰ متری کفاف می‌کند آن هم بدون هیچ گونه نما و هرگونه کار اضافی در ساخت و ساز.

 با دیگر مردم زلزله‌زده شهر سی سخت که به گفت‌وگو نشستیم همگی از تسهیلاتی که برای ساخت و تعمیر خانه‌ها و منازل توسط دولت مصوب شده گلایه داشتند آنها می‌گفتند که نمی‌توان با این تسهیلات خانه‌های خود را تکمیل کرده و از سختی و رنجی که در سرمای سوزناک سی‌سخت بر آنها مستولی شده رهایی یابند.

***در همین خصوص با ‌حجت‌الاسلام ناصر مصباح‌نژاد امام جمعه شهر سی سخت نیز به گفت‌وگو نشستیم که ضمن قدردانی از خدمات نظام و همچنین اقدامات خیرخواهانه مردمی که مردم سی‌سخت را در این زلزله یاری کردند گفت: تسهیلاتی که به مردم این شهر پرداخت می‌شود تنها برای منزل مسکونی ۸۰ متری بوده اگر محاسبه متری ۴ میلیون تومان هم داشته باشیم ۳۲۰ میلیون تومان برای ساخت هر واحد نیاز است.

امام جمعه شهر سی‌سخت گفت: با همه خدمات و تسهیلاتی که دولت ارائه کرده باز هم این تسهیلات ناکافی است چرا که این شهر گردشگر پذیر بوده و فرهنگ منطقه و نوع صله رحم و معاشرتی که مردم استان و شهر سی‌سخت دارند می‌بایست منازل با متراژ بیشتری برای مردم در نظر گرفته می‌شد چرا که مردم شهر سی سخت در منازلی کمتر از ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر تا کنون زندگی نکرده بودند و خلاصه اگر سر جمع همه موضوعات را در نظر بگیریم این تسهیلات جوابگوی ساخت و سازها نیست.

***درخواست ویژه امام جمعه سی‌سخت از آیت‌الله رئیسی

امام جمعه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا با بیان اینکه شهر سی سخت روی نوار گسل قرار داشته و شهری زلزله‌خیز است گفت: به همین دلیل تحت هر شرایطی این تسهیلات جوابگو نیست همچنین اکثریت مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و توان پرداخت تسهیلات را ندارند و به همین دلیل است که اکثر مردم زلزله زده که خانه های خود را در ۲۹ بهمن سال گذشته از دست دادند اکنون در این سوز سرما در کانکس زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به این که همه چشم امید به دولت مردمی آیت الله رئیسی است، گفت: از ایشان تشکر ویژه‌ای دارم چرا که در سفر خود به استان ما، شهر سی سخت را از یاد نبردند و لذا از رئیس جمهور و دولت مردمی انتظار می رود که مردم این شهر را به صورت ویژه در‌یابند.

حجت‌الاسلام مصباح با بیان اینکه مردم به کرات به دفتر ما مراجعه کرده و بیشتر مراجعات در یک سال اخیر مربوط به بحث زلزله و همچنین مشکل تسهیلات است گفت: متاسفانه به همین دلیل تنها تعداد کمی از خانه ها آماده بهره برداری است بعضی ها هم که ساخته شده عیب و ایراد زیادی دارند سقف خانه‌ها چکه می‌کند و مصالح خراب شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان مشکلات شهر زلزله زده سی سخت را برطرف کرد تا بتوانند هرچه زودتر به خانه‌های خود برگردند، گفت: تنها امید ما به تدبیر آیت‌الله رئیسی است که یک نماینده ویژه برای پیگیری وضعیت شهر زلزله‌زده سی سخت به این منطقه بفرستند تا تصمیم جدید و جدی در هیئت دولت برای این شهر گرفته شود.

امام جمعه شهر سی‌سخت با بیان اینکه مشکلات هنوز ادامه دارد یادآور شد ۲۵ تا ۲۶ خانواده هنوز برای ساخت خانه پروانه آن‌ها صادر نشده آن هم به خاطر مشکلاتی است که با شهرداری دارند و به همین خاطر روزانه به ما مراجعه می‌کنند.

وی گفت مشکل مستاجران نیز برطرف شده و حدود ۳۰۰ مستاجر داریم که در کانکس یا چادر زندگی کرده و در به در هستند و یا وام معیشتی به آنها داده نشده است که علاوه بر آنها موضوع کارگران فصلی را نیز داریم.

گزارشی از آنچه که دولتی‌ها در سی‌سخت انجام دادند

***به گزارش فارس؛ فرماندار دنا هم با ارائه آماری می‌گوید: تعداد کل واحدهای احداثی در شهرستان دنا۱۵۸۰ واحد بود که ۱۰۰ واحد هم در شهرستان بویراحمد، از این تعداد واحدها ۱۰۰۰ واحد شهری بودند که ۹۵۰ واحد با بانک ها قرارداد بستند و از واحدهای روستایی۵۴۹ نفر با بانک قرار داد بستند که جمعا ۱۵۰۰ نفر قرار داد بستند و تعداد ۸۰ نفر بنا به دلایلی با بانک‌ها قرار داد نبستند.

وی گفت: حدود ۱۹ واحد مقاوم سازی بوده است، تعداد واحدهای تعمیری شهری و  روستایی ۲۹۰۰ واحد بود که ۲۲۳۲ واحد شهری و ۷۷۸ واحد روستایی، تا به امروز ۵۴۸ واحد شهری و ۵۰۵ واحد روستایی که جمعا ۱۰۵۳ واحد است، ۱۳۹۸ واحد اجرای سقف در کل شهرستان که ۸۶۲ واحد شهری و۵۳۶ واحد روستایی است.

پناهی تصریح کرد: طبق سامانه بنیاد مسکن واحدها باید ۸۰ متر باشد، بالای ۹۰درصد کسانی که ۸۰ متر را ساختند تقریبا قابل سکونت کردند، ۶۵ واحد سپاه مختص به اقشار کم درآمد را ساخته که باز هم بالای ۹۵ درصد به اتمام رسیده و تحویل داده است، تعدای هستند که متراژ واحدهای آنها از ۸۰ متر بالاتر است، کل اعتباری که روز اول برای آنها در نظر گرفته شد ۱۸۵ میلیون تومان بود که ۵۵ میلیون آن بلاعوض بود، ۱۰ میلیون تومان ستاد اجرایی فرمان امام به آنها داد و ۱۶۰ کیسه سیمان برای آنها در نظر گرفته شد.

وی افزود: در سفر آخر رئیس جمهور مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای خانه های شهری و ۴۰ میلیون تومان برای خانه های روستایی در نظر گرفته شد که در حال تکمیل شدن بودند که این مبلغ یا به آنها پرداخت شد و یا در حال پرداخت است که جمعا ۲۴۵ میلیون تومان پرداختی برای هر خانه شهری است.

درد و رنج مردم زلزله‌زده سی‌سخت را در زمستان سرد ۱۴۰۰ اینجا ببینید

این مسئول تصریح کرد: آوار برداری و تسطیح زمین رایگان انجام شد و هزینه نقشه و نظام مهندسی تا متراژ ۸۰ متر هم رایگان بود، حدود ۴۰۰ نفر هم توسط هلال احمر مبلغ ۲ میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت شد حدود ۴۰۰ نفر شهری و ۱۰۰ نفر روستایی وام ۱۰ میلیون تومانی با بهره ۴درصد قرض الحسنه توسط بانک قرض الحسنه مهر به صورت سیستمی و خارج از هر گونه سفارشی  قرعه کشی و دریافت کردند.

پناهی خاطرنشان کرد: این مبالغ در نظر گرفته شده متاسفانه در بدترین شرایط اقتصادی کشور در دوسال اخیر بود که کلیه اجناس مخصوصا مصالح ساختمانی حسابی افزایش قیمت داشتند و خانه های بالای ۱۰۰ متر و خیلی ها که به دلیل ترس از زلزله مجبور شدند خانه های خود را محکمتر بسازند این امر باعث شده میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای آنها  نتواند خانه‌هایشان  را تکمیل کند و قطعا نیاز به تسهیلات بیشتری دارند.

وی یادآور شد: کل مبلغ ۵۰ میلیون تومانی شهری و ۴۰ میلون تومانی  روستایی از سوی بنیاد مسکن به بانک ها معرفی شده ولی بانک ها به دلیل شلوغی بیش از حد نوبت بندی کرده‌اند و در حال پرداخت است و متاسفانه به دلیل اینکه بانک ها دستوالعمل لازم را برای پرداخت نداشتند همین باعث شد کار به فصل سرما خورده و روند ساخت و سازها کند و یا تعطیل شود.

به گزارش فارس؛ اکنون مردم شهر زلزله‌زده سی‌سخت چشم امید به همت و عزم دولت سیزدهم بسته‌‌اند تا با یک تصمیم جدید و جدی آن‌ها را از این سردرگمی و وضعیت سخت در یکی از سردترین نقاط ایران نجات دهند. 

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا