کهگیلویه و بویراحمد

طلای کثیف در گچساران بی‌ارزش است؟/تجارت میلیاردی دلالان و سر بی‌کلاه شهرداری دوگنبدان

به گزارش برگزیده های ایران از گچساران؛ شهر دوگنبدان وحومه در تولید انبوه زباله‌های خانگی در سراسر استان رتبه بالایی دارد این زباله ها حاوی ظروف یکبارمصرف پلاستیکی، بطری خالی نوشیدنی، کارتن، کاغذ، قوطی نوشیدنی و روغن، لجن های جداول و کانالهای روباز، زباله های بازار تره بارو تاحدودی زباله های بیمارستانی است.

طلای کثیف مبحث گزارش ما از شهر دوگنبدان است که این روزها انباشت زباله‌ها و تعدد زباله گردها در حومه شهر یک مورد اساسی جهت مطالبه یک حق وارده برای حوزه شهرداری و نیروهای خدمات شهری محسوب می شود.

این مطالبه با برنامه ریزی به وقت ویک سرمایه گزاری مشخص، با نظارت شهرداری و مشارکت بخش خصوصی میتواند گنجینه مفیدی در ایجاد اشتغال و کسب درآمد به نفع نیروهای خدمات شهری برای شهرداری شهر باشد.

بحث مطالبه فوق را با گفت‌وگوی مفیدی که دکتر غفار قنبری معاونت خدمات شهری شهرداری شهردوگنبدان انجام داده آغاز می‌کنیم.

معاونت خدمات شهری شهرداری شهر دوگنبدان گفت: روزانه افزون بر ۹۰ الی ۱۰۵ تن زباله از محوطه شهری در حومه شهر و در منطقه مشخصه ای در دو راهی سد چم شیر دفع می شود.

علاوه بر این رقمی افزون بر پنج تن زباله بیمارستانی که بی‌خطر می‌شوند از طریق خدمات مرتبط به بیمارستان‌هاست دفع می‌شود که گاهی از سر عدم پرداخت حق الزحمه خدماتی از طرف مطب‌ها، این زباله‌ها با زباله های شهری و خیابانی جمع و دفع می‌شود که جای پیگیری و تذکر دارد.

غفاری ادامه داد: در محوطه دفع زباله ها، سالانه و طبق یک مناقصه مکان در اختیار یک پیمانکار قرار می‌گیرد که ماهیانه از محل فروش زباله های بازیافتی مبلغ ۲۰ الی سی میلیون تومان به شهرداری پرداخت می کند.

زباله های بازیافتی شامل زباله های خشک، پلاستیک،آهن، قوطی، بطری نوشیدنی، شیشه کارتن و کاغذ است که این اقلام تفکیک بارگیری و به استانهای دیگر ارسال می شود.

وی افزود: اگر بتوانیم از طریق استان و کشور کُد تعریف شده ای برای شهرداری ها ایجاد کنیم که با جانمایی مکان و سوله ای مرتبط، دستگاههای لازم پرس و پودر، شهرداری بر جمع آوری کمپوست و بسته بندی این اقلام و تبدیل آن در همین شهر به نایلون، شیشه و یا موارد مصرفی بازیافتی نماید، بیشترین درآمد از ذخیره ای بنام طلای کثیف خواهیم داشت.

غفاری اظهار داشت: الان در شهر اصفهان ماهیانه بیشترین درآمد از همین راه عاید شهرداری می‌شود و هزینه خوبی برای نیروهای خدمات شهرداری کسب می‌شود.

این در حالی است که عدم وجود چنین طرحی در شهرستان ما،کار را برای این ذخیره نفیس و البته کثیف،به دلالان زباله گرد و ضایعاتی می سپرد و بیشترین سرمایه به نفع آنهایی است که تجارت زباله دارند.

در اصفهان سالیانه ۲۰ الی ۳۰ میلیارد تومان وام برای پسماند و مواد بازیافتی می‌دهند که در پایان علاوه بر برگشت آن درآمدی هنگفت برای شهرداری دارد.

معاونت خدمات شهری شهر دوگنبدان گفت: بودجه و امکانات اگر در اختیار شهرداری قرار دهند کارهای محیط زیستی مناسبی انجام می شود من یقین دارم اگر این طرح برای شهرداری اجرایی شود دو واحد بزرگ که هر کدام شامل چند واحد خُرد خدماتی هستند درآمد قابل توجهی نصیبشان می شود.

رضا شریفی رئیس اداره صنعت معدن و تجارت هم می‌گوید: در شهرستان گچساران انبارهای ضایعاتی تحت نظارت اتاق اصناف هستند و اکثر این مراکز پروانه کسب دارند. 

شریفی گفت: جمع آوری ضایعات و تحویل آن به انبارها یک شغل محسوب میشود و افراد با حضور در محله‌ها، مراکز شهری و روستایی ضایعات قابل بازگشت به چرخه ی تولید مانند کارتن، پلاستیک، آهن و بطری جمع آوری و به انبارها تحویل می دهند و از این طریق کسب در آمد دارند.

رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت  شهرستان گچساران گفت: ساماندهی بیش از بیست مورد انبار را با تاکید بر داشتن دوربین مدار بسته در محیط کار و اقدام به ثبت جواز، دارای پروانه کسب کردیم و هشدار بر عدم خرید جنس مشکوک از قوانین اصلی این فعالیت عنوان شده است.

یکی از انبارداران گچسارانی می‌گوید: در این مکان زباله های خشک شامل کارتن، بطری های خالی آب و نوشیدنی ها، قوطی های نوشابه و روغن، انواع پلاستیک و ظروف یکبار مصرف مصروف شده، آهن تحویل می‌گیریم.

این فرد تصریح کرد: این ضایعات توسط افرادی شناخته شده از بهبهان، باشت و روستاهای حومه گچساران، مناطق و محله های شهری بارگیری خریداری و تحویل داده می شوند که در این مکان به نوع ضرورت ضایعات تفکیک می شوند.

پس از تفکیک کاغذ، پلاستیک و آهن، ضایعات کاغذی بسته بندی و پرس می‌شوند و جهت ادامه روند بازیافت به کارگاهی دیگر در یاسوج انتقال می‌شوند که آنجا به خمیر تبدیل شده و به استانهای بزرگتر ارسال می‌شود.

پلاستیک‌ها اینجا آسیاب می شوند گرانول شده، قوطی های فلزی آسیاب و به الیاف تبدیل می‌شود و تمام این اقلام بعد از پرس شدن و پودر شدن به یاسوج و بعد از تکمیل روند کار به اصفهان تهران و جاهای دیگر ارسال می شود.

وی ادامه داد: روزانه ۵۰۰ الی ۷۰۰ کیلو ضایعات از افرادی که با وانت و وسیله های خودمان در تردد هستند خریداری می‌شود در دو کارگاه یاسوج چهل کارگر داریم که تعداد ده الی دوازده نفر طبق آیین نامه اداره کار ماهیانه تا پنج میلیون حقوق دریافت می کنند و مابقی درصدی با توجه به جمع آوری و میزان فعالیت روزانه مزد می گیرند.

این انباردار اظهار داشت: شش الی هفت ماه از حضورم در گچساران می گذرد و بالای ده سال سابقه ی این کار را دارم با توجه به نداشتن سوله و دستگاه مناسب، شرایط مطلوبی نداریم باید خرید بار و تولید گرانول بالا برود تا بتوانیم افراد بیشتری جذب کنیم و یا ضایعات بیشتری در ردیف برگشت به مصرف دوباره تحویل استانهای دیگر بدهیم.

با توجه به حجم فعالیت،درآمد ماهیانه این انبار و دوکارگاه در یاسوج چیزی بین چهل تا پنجاه  میلیون تومان است که باکسری حقوق کارگران، هشت تا ده میلیون می ماند.

فیض الله کارگر و جوان بیست ساله افغان که در محل دفع زباله ها به تفکیک زباله مشغول است می‌گوید: پنج سال است ایران زندگی می کند و همراه عمویش در این مکان برای پیمانکار تفکیک زباله انجام می دهد.

فیض اله میگوید: ما بعد از تخلیه زباله، اقلام بازیافتی را همراه ده نفر دیگر در کیسه های بزرگ تفکیک می‌کنیم بطری های خالی نوشیدنی، قوطی های رانی،کاغذ،کارتن، ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و در آخر سر پارچه و کفش و یا شیرآلات فلزی و پلاستیکی و آهن را جدا بسته بندی بارگیری و تحویل انبار می دهیم.

این کارگر جوان می گوید: روزانه از صد تا دویست هزار تومان درآمد این کار است و ما درصد خود را از صاحب کار دریافت می کنیم.

فیض الله با آنکه در مکان خطرسازی فعالیت دارد ولی در کنار دیگر همزبانهایش در این مکان تا دیر وقت کار می کند.

امید است با توجه به نوع نگرش هر شخص در جایگاه شغلی و اجتماعی خود به مقوله زباله، زباله گردی، بازیافت، ضایعات و یا بهتر بگوییم طلای کثیف، فکر بهتری برای نظارت بر این حجم عظیم سرمایه انداخت و با برنامه ریزی کارشناسانه بتوان منبع درآمد خوبی برای بخش خدمات شهری و شهرداری ایجاد کرد.

انتهای پیام/ر

 

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا