آذربایجان شرقی

ظرفیت تولید در واحدهای صنعتی رو به افزایش است / پروژه نفلین سینیت سراب با ذخیره ۵.۲ میلیارد تنی

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، غلامعلی راستی در دیدار با اعضای شورای فرماندهی حوزه بسیج ادارات و کارمندان شهید مدنی با بیان اینکه تولید محصولات صادرات محور در اولویت برنامه‌های سازمان قرار دارد؛ اظهار داشت: ایجاد ارزش افزوده و اشتغال از جمله پیامدهای اقتصادی افزایش ظرفیت تولید در صنایع استان است.

وی افزود: ۷۰۰ واحد معدنی در استان داریم که پروژه نفلین سینیت از مهم‌ترین آنهاست که قرارداد فاز اجرایی آن نهایی شده و با ذخیره ۵.۲ میلیارد تنی می‌تواند صنایع پایین‌دستی بسیاری را نیز فعال کند.

راستی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند پیگیری مصوبات کارگروه تنظیم بازار استان اضافه کرد: با همکاری مجموعه مدیران استان از جمله جهاد کشاورزی، برای تامین مایحتاج عمومی شهروندان در ماه‌های پایانی سال، هماهنگی‌های لازم به‌عمل آمده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، گفت: با بهره‌مندی از سامانه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نظیر سامانه جامع تجارت و صندوق‌های مکانیزه فروش، امر نظارت و بازرسی از واحدهای صنفی نیز تسهیل می‌شود.

ناصر فرهادی فرمانده حوزه بسیج ادارات و کارمندان آذربایجان‌شرقی نیز در ابتدای این دیدار متذکر شد: ایثارگران به عنوان سرمایه‌های معنوی کشور خواستار توجه ویژه به وضعیت اقتصادی و معیشتی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، رفع مشکلات و توزیع عادلانه و نظارت بیش از بیش هستند.

در این دیدار صمیمی، اعضای شورای فرماندهی حوزه بسیج شهید مدنی نیز به بیان نظرات و دغدغه‌های خود در موضوعات مرتب با بازار و معیشت شهروندان پرداختند.

نفلین ‌سینیت به علت ارزش فوق‌العاده‌اى که در صنعت دارد، (صنایع آلومینیوم، شیشه و سرامیک پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم و شیشه معدنى، کود شیمیایى و …) در اکثر کشورهاى دنیا مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

سنگ مزبور از یک طرف در کشورهایى که فاقد ذخایر غنى از بوکسیت هستند، (روسیه، کره شمالى و …) به عنوان منبعى مهم برای تولید آلومینا بوده و از طرف دیگر در کشورهایى که از لحاظ منابع بوکسیت غنى بوده و یا بوکسیت ارزان در دسترس دارند، (کشورهاى غربى، آمریکا، کانادا) به دلیل فراوانى مقدار آلکالى در صنایع شیشه و سرامیک کاربرد فراوان دارد.

بی‌شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می‌رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به‌زودی در کشور محقق شده و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

اجرای طرح فرآوری آلومینا از نفلین سینیت با توجه به منابع عظیم آن در آذربایجان به یک خواست همگانی تبدیل شده است. از آنجایی که این پروژه به نفت آذربایجان یاد می‌شود، می‌تواند در توسعه اقتصادی منطقه نقش به‌سزایی داشته باشد.

در شهریور ماه ۱۳۸۲ شو تبلیغاتی گسترده‌ای در سراب شکل گرفت، طرفداران نماینده وقت سر از پا نمی‌شناختند که طرح بزرگ نفلین سینیت در سراب اجرایی خواهد شد،کلنگ این طرح با شتاب در زمینی در منطقه دوزدوزان به زمین زده شد، جهانگیری وزیر وقت صنعت و جبارزاده به عنوان نماینده تبریز با حضور در مراسم توسعه و خداحافظی با فقر و عقب‌ماندگی با شهروندان سراب در شادی و ذوق سهیم شدند.

اما بعد از مدتی این طرح دچار فراز و نشیب شد تا زمانی که با تلاش نماینده وقت مشکل اصلی طرح نامناسب بودن زمین عنوان شد، اهالی بهرمان، شادمان و با شوق فراوان زمین‌های خود را با قیمت نازلی در اختیار طرح قرار دادند، برخی شهروندان و حامیان نماینده با برگزاری مراسمی خاص گاو بزرگی را در وسط شهر به نشانه قدردانی قربانی کردند و بار دیگر امید مردم فزونی گرفت.

حصارکشی زمین‌ها و احداث ساختمان اداری با هزینه چند صد میلیونی آن زمان مردم را امیدوار کرد و حتی برخی مسوولان مردم را به فراگیری زبان انگلیسی توصیه می‌کردند، چرا که سخن از احداث شهرک ۵ هزار نفری می‌رفت که قرار بود بیشتر ساکنان آن را مهندسان و خانواده‌های آنها از خارج کشور تشکیل می‌دادند.

کوتاه سخن اینکه این طرح فقط در دیوارکشی، حصاربندی و احداث چند ساختمان اداری و البته استخدام تعدادی برای طرح خلاصه شد. هر چند بسترسازی اعم از برق، گاز و آب پیشرفت خوبی نشان داد اما هرگز طرح اصلی شروع نشد و دربند کاغذ گرفتار آمد.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا