ایلام

عضویت ۲۴ هزار نفر در کتابخانه‌های استان ایلام

سمیه حیدری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: همه گیری ویروس کرونا و محدویت‌های ناشی از آن شرایطی ویژه‌ای برای کشور ایجاد کرده که به طوری که تاثیری جدی بر کتابخانه‌ها داشته بنابراین تلاش‌های فراوانی صورت گرفته که ارائه خدمات این مراکز با وقفه مواجه نشود.

وی افزود: با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا در مناطق قرمز استان کتابخانه‌ها به صورت کامل تعطیل بودند ولی برای سایر مناطقی که از ویروس کرونا کمتر و کاهشی بود کتابدار در آنجا مستقر بود که کارها را انجام دهد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام گفت: گسترش فعالیت کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی راهکاری مناسب جهت جلوگیری از آسیب‌های ناشی از کرونا بوده است و خدمات حضوری که در طول یکسال گذشته ارائه نشده در بستر برنامه محیطی مناسب برای معرفی و ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده شد در صورت غفلت از آن، کتاب به عنوان یک کالای ارزشمند فرهنگی دیگر در بین مردم رواج پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: همچنین طرح پیشخوان کتاب در ایلام که با همکاری آموزش و پرورش سپاه و نهادهای دیگر اجرا شد یک فضا و مکانی در اختیار کتابخانه‌ها قرار دادند و کتابخانه‌ها تجهیزات آنها را تامین کرد؛ بخشی از خدمات کتابخانه‌های عمومی شامل امانت کتاب، اجرای برنامه‌ها و دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی روستاییان در مناطق روستایی در این طرح شامل می‌شود.

حیدری افزود: تعداد اعضای فعال در کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۹۹  طبق آمار ۲۴ هزار نفر عضو است؛ امسال نیز به دلیل شرایط کرونا اکثر کتابخانه‌ها تعطیل بوده‌اند و با فعالیت مجدد کتابخانه‌ها،  با استقبال بسیاری خوبی از سوی اقشار مختلف مردم و نسل جوان با برداشتن محدودیت‌ها در کتابخانه‌ها مواجه شده ایم و تا پایان هفته کتابخوانی اعضا می‌توانند به صورت رایگان عضو کتابخانه‌ها شوند.

وی ادامه داد: طبق آمار سال ۱۳۹۹ سرانه مطالعه در کشور ۸ دقیقه و در استان ایلام ۴ دقیقه بود که این مورد برای استان ایلام کم است ولی طبق بازدید میدانی و همچنین صحبت‌های مسوولان کتابخانه‌ها میزان سرانه مطالعه بیشتر از این آمار اعلامی است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی افزود: در سراسر استان تعداد ۵۲ باب کتابخانه عمومی که ۳۲ کتابخانه شهری ۱۴ روستایی و ۶ مشارکتی توسط دستگاه‌های اجرایی در این زمینه مشارکت دارند.

وی تصریح کرد: تنها شهرستان‌های ایلام و دهلران دو باب کتابخانه دارند و بقیه شهرستان‌های استان هرکدام یک کتابخانه فعال دارند که با توجه به حجم جمعیتی مناطق به دنبال افزایش تعداد کتابخانه‌ها هستیم.

 حیدری همچنین گفت: با توجه به قدیمی بودن کتابخانه شهرستان ملکشاهی مسوولین شهرداری در تلاش هستند که زمین برای ساخت کتابخانه جدید در شهرستان ملکشاهی اختصاص دهند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا