اخبار ورزشی

عنابی‌ها، حریفی دوست‌داشتنی!

عنابی‌ها، حریفی دوست‌داشتنی!

آرمن ساروخانیان: تیم ملی ایران بعد از برد بیادماندنی مقابل ژاپن، چهارشنبه با پیروزی مقابل قطر می‌تواند برای اولین بار در حدود نیم قرن گذشته به فینال جام ملت‌های آسیا برسد. تیم ملی بعد از سومین قهرمانی متوالی آسیا در سال ۱۹۷۶ نتوانسته در فینال این مسابقات حاضر باشد. برتری مقابل ژاپن، مدعی اصلی قهرمانی موفقیت بزرگی بود و بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت. در روزهای گذشته تحلیل‌های زیادی درباره تصمیمات کادر فنی و نمایش فردی بازیکنان مقابل ژاپن مطرح شده، ولی قلعه‌نویی در مصاحبه بعد از بازی تاکید کرد که تمرکز بازیکنان باید روی بازی نیمه‌نهایی مقابل قطر باشد.

یکی از مشکلات تیم ملی پیش از بازی با ژاپن زمان محدود ریکاوری بود و بازیکنان کمتر از ۷۲ ساعت بعد از ۱۲۰ دقیقه سخت مقابل سوریه مجبور شدند مقابل تیم پرستاره شرق آسیا به میدان بروند. این بار فاصله بین دو بازی چهار روز بوده و شاگردان قلعه‌نویی مشکلی برای ریکاوری نخواهند داشت. همچنین مهدی طارمی بعد از یک جلسه محرومیت می‌تواند به ترکیب تیم ملی برمی‌گردد.

طارمی با سه گل زده بهترین گلزن ایران در این تورنمنت است و با بازگشت او قلعه‌نویی احتمالا مجبور است که ترکیب بازی با ژاپن را تغییر بدهد. هر یازده بازیکن تیم ملی در بازی قبلی نمایش کم‌نقصی داشتند، ولی با حضور طارمی انتظار می‌رود که امید ابراهیمی به نیمکت برگردد و دوباره چیدمان ۲-۴-۴ قبلی به زمین برود. تغییر دیگر ممکن است در دفاع چپ باشد که میلاد محمدی و احسان حاج‌صفی رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند.

موفقیت جانشین کی‌روش

فدراسیون فوتبال قطر بعد از جام جهانی کارلوس کی‌روش را با هدف تغییر نسل استخدام کرد، ولی یک ماه مانده به جام ملت‌های آسیا حکم به اخراج سرمربی پرتغالی داد. این تصمیم پرریسکی بود و بخشی از کارشناسان قطری به آن اعتراض کردند، ولی تین‌تین مارکز در این تورنمنت موفق شده نتایج خوبی بگیرد.

قطر هم مثل ایران مرحله گروهی را با ۹ امتیاز به پایان برد و لبنان، تاجیکستان و چین را شکست داد. آنها در مرحله یک هشتم نهایی فلسطین را دو بر یک بردند و در بازی نزدیک یک چهارم نهایی مقابل ازبکستان بعد از تساوی یک بر یک در وقت قانونی و اضافه در ضربات پنالتی به برتری رسیدند.

یکی از انتقادات از کی‌روش فوتبال دفاعی‌اش بود و قطری‌ها معتقدند که با سبک بازی دلخواه بازیکنان همخوانی نداشت. مارکز برای این تیم فوتبال رو به جلویی را انتخاب کرده که تا این مرحله جواب داده، ولی بازی مقابل ایران سخت‌ترین آزمون برای این مربی اسپانیایی خواهد بود.

او تیمش را با چیدمان ۲-۵-۳ به زمین می‌فرستد. جدیدترین مهره دفاعی قطر لوکاس مندز برزیلی‌الاصل است که در ۳۳ سالگی تابعیت قطر را به دست آورده و توانسته بخشی از مشکلات این منطقه را حل کند. مشعل برشام هم درون دروازه قطر نمایش خوبی داشته. او در بازی مرحله قبل قهرمان قطر بود، چرا که سه پنالتی بازیکنان ازبکستان را مهار کرد.

نقطه قوت قطر در خط حمله است که اکرم عفیف، یکی از آماده‌ترین بازیکنان تورنمنت را در اختیار دارد. مهاجم السد با ۴ گل زده بعد از ایمن حسین، دومین گلزن برتر مسابقات محسوب می‌شود. او با معز علی، آقای گل دوره قبلی جام ملت‌ها زوج خطرناکی ساخته است. سومین عنصر تهاجمی کلیدی قطر حسن هیدوس است. رکورددار بازی ملی قطر در این جام دو گل زده که روی پاس‌های عفیف بوده.

امتیاز بزرگ قطر مثل تیم ملی ایران آشنایی و هماهنگی بالای بازیکنان است. نسل فعلی فوتبال قطر مدت‌هاست که کنار هم بازی می‌کنند و اکثر آنها چهار سال قبل در قهرمانی جام ملت‌های آسیا حاضر بودند.

رکورد مثبت تیم ملی مقابل قطر

قطر به رغم تمام این ویژگی‌ها در سال‌های گذشته حریف آسانی برای ایران بوده و نتوانسته برای تیم ملی دردسر بسازد. تیم ملی در ۱۰ بازی آخرش مقابل قطر شکستی نداشته و آخرین برد عنابی‌ها به یک بازی دوستانه (برتری ۲-۳) در سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد. تیم ملی موفق شده در شش بازی آخر قطر را شکست دهد و در برابر یازده گل زده فقط یک گل خورده است. آخرین تقابل دو تیم در فینال تورنمنت اردن بود که تیم ملی با چهار گل قطر را شکست داد.

تیم ملی با وجود این آمار مثبت اجازه ندارد قطر را در این بازی دست کم بگیرد. بازی در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا با هر مسابقه دیگری متفاوت است و قطر با حمایت تماشاگرانش به دنبال پایان ناکامی‌ها مقابل ایران خواهد بود. با این حال کیفیت بازیکنان تیم ملی از قطر بالاتر است و قلعه‌نویی درون زمین و روی نیمکت مهره‌های باکیفیتی دارد که می‌توانند سرنوشت این بازی حساس را تعیین کند.

ترکیب احتمالی ایران (۲-۴-۴): بیرانوند، خلیل‌زاده، کنعانی‌زادگان، رضاییان، حاج‌صفی، عزت‌اللهی، قدوس، جهانبخش، محبی، طارمی و آزمون

ترکیب احتمالی قطر (۲-۵-۳): مشعل برشام، طارق سلمان، المهدی علی مختار، لوکاس مندز، پدرو میگل، محمد وعد، جاسم جابر، احمد فتحی، حسن هیدوس، معز علی، اکرم عفیف

۲۵۸ ۲۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا