خوزستان

فارس من|باز شدن گره ایمنی محور کوت‌عبدالله-آبادان و کمربندی صنایع فولاد به واسطه اعتبار

به گزارش برگزیده های ایران از اهواز، سامانه «فارس من»  هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی  شده است و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد

« جاده کوت عبدالله آبادان و کمربندی صنایع فولاد را ایمن کنید» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من به ثبت رسید که موضوع را پیگیری کردیم.

در این مطالبه مخاطبان گفته‌اند: سالهاست مسیر کوت عبدالله به آبادان به ویژه ۱۰ کیلومتری این جاده به دلیل عدم نصب سرعت‌گیر، علام هشدار دهنده و ایمنی، نیوجرسی، همچنین نبود روشنایی سبب تصادفات زیادی شده و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده است.

کمربندی صنایع فولاد نیز علاوه بر اینکه محل تردد ماشین آلات سنگین است جاده از ایمنی لازم برخوردار نیست و اغلب تصادفاتی که در این مسیر رخ می‌دهد به مرگ منجر شده است.

بر اساس این گزارش، یکی از جدی‌ترین مسائلی که راه‌های موصلاتی استان به ویژه مسیرهای شریانی با آن روبرو هستند، نبود ایمنی لازم برای تردد‌ در جاده‌ها است.

جاده کوت عبدالله-آبادان به ویژه حدفاصل کیلومتر یک تا ۱۰ از جمله جاده‌‌هایی است که به اذعان رئیس پلیس راه استان خوزستان  بعد از جاده اندیمشک- خرم‌آباد بیشترین آمار تصادفات را در استان به خود اختصاص داده است.

توصیه کارشناسان

به گفته یک کارشناس راه یکی از نکات مهمی که در کیلومتر یک تا ۱۰ جاده کوت‌عبدالله به آبادان باید به آن توجه کردآرام سازی مسیر از طریق نصب سرعت کاه و علامت هشدار دهنده است.

وی عرض کم جاده و آسفالت نداشتن شانه جاده را یکی از علل تصادفات در این مسیر عنوان کرد، و  افزود: کیلومتر هشت روبروی ورودی شرکت شیرین سفال تا قسمت شیلات نیاز به نصب نیوجرسی دارد، از شیلات تا پمپ بنزین تقوی حدود شش کیلومتر نیاز به نصب نیوجرسی دارد و گاردریل با توجه به تردد زیاد در قسمت سواره رو باید نصب شود.

این کارشناس گفت: روبروی نیشکر دعبل خزاعی در مجاورت روستای ابوالعباس نیاز به نیوجرسی داریم چرا که پیک تردد ما از ۷ و نیم تا ۹ صبح مربوط به سرویس شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی، فارابی و سلمان فارسی است و مجدداً شیفت شب را که برمی‌گردانند مابقی ترددها به صورت عرضی اتفاق می‌افتد چرا که دو لاین جاده از هم جدا سازی نشده تا به واسطه دور برگردان  استاندارد از طریق آن تردد کنند.

وی با تاکید بر اینکه پل‌هایی که در مسیر است فاقد حفاظ هستند، بیان کرد: ۹۹  درصد  تصادفاتی که در مسیر احصا شده مربوط به ۳۲  نقطه بود که  به دلیل اختلاف سطح شدید و شیب جاده گزارش می‌شود.

این کارشناس با اشاره به محور کمربندی صنایع فولاد، عنوان کرد:  این محور دو نقطه اساسی دارد یکی روبروی شهرک صنعتی تا خود پل صنایع فولاد و  دیگری دِرب شماره پنج است که با وجود اینکه شرکت صنایع فولاد تمایل دارد هزینه‌های در خروجی راه تقبل کند اما به نظر می‌رسد اداره راه تمایلی به این کار ندارد.

وی با بیان اینکه اکثر تصادفات و فوتی‌ها در مسیر کمربندی صنایع فولاد اتفاق می‌افتد، گفت: در نقاط اضطراری باید نیوجرسی نصب شود تا حوادث را به حداقل برسانیم.

مسائل اعتباری عامل تاخیر در اجرای پروژه‌های راه

محمد جولانژاد معاون راهداری اداره کل داهداری و حمل و نقل استان خوزستان در ین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: در مسیر جاده کوت عبدالله-آبادان به دلیل تردد اهالی روستاها در این محدوده، ترددهای عرضی صورت گرفته و  تصادفات بیشتری اتفاق می افتد به این دلیل که دسترسی‌های غیر مجاز و غیر ایمنی را ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: با نصب گاردریل از عبورهای عرضی جلوگیری کردیم، اما با ماشین الات کشاورزی آن‌ها را باز کردند، در تقاطع  شیرین شهر نیز گاردریل و  نیوجرسی نصب شد اما اهالی روستاها آن‌ها را به واسطه تراکتور برمی دارند.

معاون راهداری اداره کل داهداری و حمل و نقل استان خوزستان گفت: اهالی مناطق اطراف جاده حاضر نیستند یک کیلومتر پایین تر بروند تا دور برگردان استفاده کنند و برای اینکه این مسیر را طی نکنند اقدام به برداشتن نیوجرسی می‌کنند.

جولانژاد با اشاره به روشنایی شش کیلومتر محور اهواز_آبادان، بیان کرد: سال گذشته یک مسیر پنج کیلومتری و یک مسیر سه کیلومتری نیوجرسی کار کردیم و هزینه‌ای که برای آن‌ها کار شده با قیمت سال گذشته حدود ۹ میلیارد تومان شد.

وی افزود: پنج کیلومتر دیگر روشنایی کار شد که دو کیلومتر آن بازیابی روشنایی قدیمی بود از طرفی با توجه به مطالباتی که در حوزه بخش خصوصی به وجود آمد و  با محدودیت منابعی که داریم پروژه متوقف شد.

جولانژاد در رابطه با ضرورت نصب نیوجرسی در محدوده بالاتر از پمپ بنزین تقوی مقابل شرکت نیشکر، عنوان کرد: قرار بود در این مسیر به طول ۱۰ کیلومتر نیوجرسی نصب شود اما به دلیل محدودیت اعتباری فقط موفق شدیم سه کیلومتر آن را به بهره برداری برسانیم.

وی با شاره به مشکل اعتباری پروژه راه‌ها گفت: با وجود اینکه ۹ ماه از سال گذشته اما هنوز نتوانستیم از محل اعتبارات استانی به هیچ پروژه‌ای پول پرداخت کنیم.

جولانژاد در رابطه به ساماندهی مسیر  روبروی درِب شماره پنج صنایع فولاد، بیان کرد: به دلیل فشار اداره راهداری و پلیس راه، شرکت صنایع فولاد متقاعد شد این مسیر را ساماندهی کند.

وی افزود: با توجه به اینکه مسیرهای دسترسی و  تردد غیر مجاز قبل از پل روگذر راه‌آهن ایجاد شده بود با پلیس‌راه و صنایع فولاد مذاکره کردیم  و از آن‌ها خواستیم این مسیرها مسدود و راه دیگری برای تردد انتخاب شود.

جولانژاد عنوان کرد: از آنجایی که تردد از مسیرهای دیگر برای ماشین آلات صنایع فولاد دشوار می‌شد صنایع فولاد ساماندهی مسیر را پذیرفت.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی مسیر کمربندی صنایع فولاد توسط این شرکت به اداره راه ارسال و اداره راه  پس از چکش‌کاری و مطالعه طرح را نهایی کرد، گفت: به نظر می‌رسد اکنون در حال انجام مناقصه طرح است و قرار است پروژه به زودی آغاز به کار کند.

افزایش ۱۰ درصدی تصادفات جاده‌ای در استان

رضا دولتشاهی فرمانده پلیس راهور خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز،  با تایید ایمن نبودن جاده کوت عبدالله-آبادان، اظهار کرد: این جاده یکی از جاده‌های پرتردد استان است که در محورها نیاز به نصب نیوجرسی، گاردریل و ایجاد دور برگردان‌های استاندارد دارد.

وی با اشاره به معضل سرقت تابلوهای هشداردهنده  در طول مسیر، افزود: اگر چه بارها افرادی که اقدام به سرقت تابلو‌ها کرده‌اند برخورد و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند اما نبود این علائم در مسیر قطعاً در وقوع حوادث بی‌تاثیر نبوده است.

فرمانده پلیس راهور خوزستان در پاسخ بر این سوال مبنی بر اینکه با توجه به اینکه ایمن نبودن جاده در افزایش حوادث تاثیر بسیاری گذاشته و زحمت پلیس را بالا برده است، گفت: نمی‌توان فقط عامل جاده را در افزایش حوادث مقصر دانست، عامل انسانی  و عدم توجه به علائم و… در تصادفات جاده‌ای بی تاثیر نبوده است.

دولتشاهی بیان کرد: در هنگام وقوع حوادث علاوه بر دادن  تذکرات لازم  به اداره راهداری، دادستان را نیز در جریان حوادث می‌گذاریم.

وی  با بیان اینکه جاده کمربندی صنایع فولادکم عرض است که تردد خودروهای صنایع فولاد از طریق آن انجام می‌شود، عنوان کرد: با توجه به پروژه‌ای که برای این مسیر تعریف شده مقرر شد این مسیر دو لاین شود که زیرساخت‌های آن انجام شد اما به دلیل اینکه معارض داشته  تقریباً نیمه کاره رها شده بود.

دولتشاهی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی آمار تصادف استان نسبت به سال گذشته، گفت: میزان تصادفات در  محور اهواز-آبادان ۲۰ درصد و کمربندی صنایع فولاد ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

به گزارش برگزیده های ایران، نبود تعداد کافی دوربین‌های کنترل سرعتِ، عدم خط کشی مناسب جاده‌ها، نا ایمن بودن حاشیه جاده، اختلاف شدید سطح در برخی نقاط، عدم نصب گارد ریل و نیوجرسی، وجود دور برگردان‌های غیر استاندارد، عدم  اختصاص اعتبار لازم برای رفع نقاط حادثه خیز، توسعه راه‌های روستایی بدون توجه به الزامات ایمنی و زیرساخت‌های فرهنگی، و… از عمده‌ترین عوامل تصادفات در این دو محور است.

انتهای پیام/

 

 

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا