چهارمحال و بختیاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی: نگاه ویژه به توسعه باغات در بودجه ۱۴۰۰/ محصولات باغی باید تجاری‌سازی شوند

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، محمدمهدی برومند ظهر امروز در بازدید از دانشکده کشاورزی دانشگاه دولتی شهرکرد با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های بسیار مهم کشور است، گفت: مردم این استان با تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین غذایی کشور دارند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از ۴۱ هزار هکتار اراضی موجود در حوزه باغبانی نیز ۲۵۰ هزار تن محصول تولید می‌شود که اغلب صادرات‌محور هستند و علاوه بر تأمین نیاز استان ارز آوری خوبی هم برای کشور دارند.

 وی افزود: بررسی‌های مختلف از استان چهارمحال و بختیاری طی این سفر دو روزه و مطالعات قبلی نشان می‌دهد که کارهای خوبی در حوزه علم در استان صورت گرفته است و همه طرح‌های مطرح شده نشان از یک کار علمی دارد که قابل ستایش است و بعد از این سفر، مسئول طرح و برنامه این معاونت را به استان اعزام خواهم کرد تا در کنار تفاهم‌نامه با مرکز تحقیقات استان با دانشگاه نیز نشست‌هایی داشته باشند و بتوان پروژه‌های مشترکی را در این استان آغاز کرد.

ایجاد ۲۰ هزار هکتار باغ دیم در استان

برومند عنوان کرد: می‌توان در این استان ۲۰ هزار هکتار باغ به صورت دیم در اراضی شیبدار ایجاد کرد چرا که باید بهترین استفاده و بهره‌برداری را از استانی که میانگین بارندگی در برخی مناطق آن بیش از ۵۰۰ میلی‌متر است داشت.

۴۰ هزار هکتار از اراضی استان قابلیت کشت گیاهان دارویی دارد

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: مجموع سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان هزار و ۶۰۰ هکتار است که بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۰ هزار هکتار دیگر در این استان ظرفیت تولید و توسعه گیاهان دارویی را دارد که اقتصاد استان را دگرگون می‌کند و نقطه آغاز این فعالیت باید از دانشگاه باشد.

برومند بیان کرد: مجموعه گلخانه‌های فعال این استان حدود ۴۰ هکتار است و برای ۲۰۰ الی ۳۰۰ هکتار آن مجوزهایی صادر شده و ایجاد گلخانه در همه نقاط این استان نیازمند آمایش و تحقیق است.

وی افزود: غرب و جنوب این استان بهترین شرایط برای توسعه گلخانه‌ها را دارد که باید همکاران در وزارتخانه و جهاد کشاورزی برنامه خوبی ارائه دهند تا به توسعه گلخانه‌ها ختم شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حوزه باغبانی در کشاورزی کشور بسیار مهم است، ادامه داد: ۱۸ درصد از اراضی کشور را در حوزه باغبانی در اختیار داریم اما ۵۲ درصد ارزش افزوده صادرات بخش کشاورزی کشور در دست ما است و سال گذشته از کل ۶ میلیارد ریال صادرات ارزی کشاورزی کشور بیش از ۳.۲ دهم میلیارد مربوط به حوزه باغبانی بود.

وی با بیان اینکه تنها در چهار محصول انبه، موز، آناناس و نارگیل خودکفا نیستیم، افزود: سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات موز شد حال اگر باغبانان این استان بادام تولید نکنند معلوم نیست چه قیمتی باید صرف واردات بادام و دیگر محصولات شود که این نکته اهمیت باغبانی و دانش در این حوزه را مشخص می‌کند.

یک میلیون هکتار از باغات کشور باید اصلاح شوند

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در کشور حدود ۳ میلیون هکتار باغ وجود دارد که حدود یک میلیون از این تعداد غیراقتصادی هستند که باید یک عزم جدی بین بخش اجرایی تحقیقات و حوزه‌های دیگر اتفاق بیفتد تا بتوانیم با نیاز کشور و تجاری‌سازی محصول برای رقابت در بازارهای جهانی تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته بودجه کشور بوی کشاورزی گرفت، افزود: قدم بزرگی در راستای توسعه باغات و جذب بودجه برداشته شده است، مثلاً بودجه توسعه باغات به ۲۴۸ میلیارد تومان رسیده و ردیف باغات دیم در اراضی شیبدار بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

برومند در پایان گفت: نگاه جدید مجلس این است که نباید به کشاورز به عنوان یک بنگاه تولیدی نگاه شود و باید تولید‌ کند و محصولات را با قیمت ارزان بفروشد بلکه باید تولید را با سود مناسب عرضه کند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: امسال برای اولین‌بار به تولید گل و گیاه یارانه اختصاص یافت، آموزش جدی گرفته شده و تفاهم‌نامه‌ای با واحد آب و خاک در حال نهایی شدن است که مصداق آبیاری تحت فشار می‌باشد و همه این عوامل سبب توسعه گلخانه‌ها خواهد شد. 

انتهای پیام/۶۸۰۳۶


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا