فارس

ماراتن برای مدیرکلی آموزش و پرورش فارس!

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، رسالت نهاد آموزش و پرورش، می طلبد که افرادی توانمند و علمی و دلسوز، پدرانه برای آن تلاش کنند، در این میان جایگاه انتصابات سیاسی کجاست؟ و آیا شایسته سالاری در هر دولت جدید به معنی تعویض حزبی و جناحی افراد، بدون در نظر گرفتن سابقه علمی و تجربی آنها است؟

نهاد آموزش و پرورش چه کارکردهایی برای جامعه، فرد در جامعه، یا هر دو انجام می‌دهد؟ 

آموزش و پرورش، نگرشها، ارزشها، سازگاریهای ذهنی، رفتارها، و مهارتهایی در فرد ایجاد می‌کند که شاید در زمینه‌های اجتماعی دیگری غیر از مدرسه انجام پذیر نباشد و مدرسه را غالبا به عنوان جایگاه گذر از یک دنیای شخصی به دنیای اجتماعی تلقی می‌کنند.

با این اوصاف و شرایط، انصاف است که انتصاب برای مدیران این نهاد انسان ساز، با سوگیری های سیاسی و جناحی صورت بگیرد؟

 آموزش و پرورش نیازمند نگاه پدرانه، افرادی توانمند، علمی و دلسوز است

آموزش و پرورش ما دارای مشکلات چند بعدی است که حل آن‌ها از عهده افراد ناتوان بر نمی‌آید. همچنین مدیریت، اصولا کار سختی است که نیازمند افراد توانمند است.

در همه دنیا هم سعی می کنند توانمند ترین افراد را در مناصب مهم و آموزشی قرار دهند چرا که اقدامات و عملکرد این افراد بر زندگی و سرنوشت همه خانواده ها و به خصوص کودکان و نوجوانان اثرگذار است.

متاسفانه سیستم مدیریتی و اداری آموزش و پرورش دچار برخی جناح بازی ها و گروه بندی هایی شده است که در نتیجه این امر شایستگان منزوی شده و سیستم آموزشی استان هم توان حل برخی معضلات و مشکلات را ندارد، در حالی که ما افراد توانمند برای حل آن مشکلات را کم نداریم، اما از آن ها استفاده نمی شود.

قایق تقریباً به ساحل آرامش رسیده اداره کل آموزش و پرورش فارس، اگرچه نیاز به تغییرات اساسی از نوع مثبت و سازنده در آن و مخصوصا در بخش پرورشی حس می شود، اما به خصوصیات فردی و اجتماعی فرهاد اسماعیلی باید توجه بیشتری نشان داد و به بهانه های حزبی و سیاسی خانواده بزرگ آموزش و پرورش استان را از حضور و همراهی یک نیروی علمی و دلسوز محروم نکرد و یا لااقل به دنبال گزینه ای هم طراز و حتی بالاتر از وی برای سکانداری آموزش و پرورش فارس بود.

حرمت و احترام نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی، به جای خود، اما جایگاه و کارکرد و ویژگی های خاص آموزش و پرورش، تفاوت زیادی با سایر ادارات و سازمان های استان دارد و آینده و به سخره گرفتن و بازی با سرنوشت فرزندان این سرزمین، با سیاسی بازی و قومیت گرایی و آشنا بازی هایی که گاهی کودکانه به نظر می رسد، کاری غیر منطقی و غیر عاقلانه است.

در مهد علم و فرهنگ کشور و به قول مقام رهبری، در “دارالعلم” ایران، قحط الرجال آمده؟

و کماکان جنگ و جدل های فردی و حزبی و جناحی ادامه دارد و از ترس اینکه این جایگاه به دست رقیب بیفتد، گاهی اخلاق و اصول را هم فراموش می کنند و امان از وقتی که در این میدان رقابت یک نفر سومی پیدا شود که بدون هیچ سبقه ای یک شبه گوی سبقت را برباید و دست آقایان در حنا بماند!

رابطه ها و ضابطه ها مجوز ورود به سیستم آموزش و پرورش نیست

انتقال فرهنگ، تولید دوباره فرهنگ یا بازآفرینی فرهنگی، انتقال ارزشها، گرایشها، هنجارها و آداب و رسوم بومی و اجتماعی، تربیت حرفه‌ای و تخصصی افراد جامعه، یعنی آماده کردن آنان برای جذب در نیروی کار و تامین نیاز جامعه به نیروی کار ماهر و متخصص، کارکرد های اساسی آموزش و پرورش و سوق به سمت ایران قوی است.

سید ابراهیم رئیسی، با شعار ایران قوی وارد عرصه انتخابات شد و قطعا تحقق این شعار که برخاسته از بیانات رهبر انقلاب درخصوص لزوم قوی بودن ایران است، نیازمند مدیرانی قوی، عملگرا، میدانی، جوان و به دور از جناح بندی های سیاسی است. 

تشکیل دولت کارآمد با حضور افراد توانمند امکان پذیر است

مدیرکل آموزش و پروش استان فارس، باید کار خود را از آموزگاری و دبیری آغاز نموده و به صورت آهسته و مستمر با تلاش علمی و نمود شایستگی به این جایگاه دست یافته باشد و بتواند انتظاراتی را که از مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس می‌رود، برآورده سازد.

مدیر آموزش و پرورش باید از بدنه آموزش و پرورش باشد و از بدنه آموزش و پرورش بودن به معنای این است که باید در بطن و در متن آموزش و یا پرورش فعالیت کرده باشد نه تنها بخش اداری و اجرایی!

آموزش و پرورش فارس، امروز در شرایطی قرار گرفته که نه دانش آموزان و اولیای آنان و نه معلمان از وضعیت موجود راضی نیستند و این نارضایتی بازخورد عملکرد ضعیف سیستم است.

در دولت سیزدهم، برای کارآمدی و توانمندی بیشتر دولت، سعی شده به دور از نگاه های خطی و جناحی افراد شایسته و توانمند به کار گرفته شود و هدف این است که اجازه ندهد افراد تنها بر اساس روابط و رانت‌های خود مناصب را تصاحب کنند.

رابطه نسبی و سببی با یک نماینده، یا اتیکت یک حزب خاص، به تنهایی مجوز ورود به سیستم مقدس و حساس آموزش و پرورش نیست.

تجربه دوره های قبل در آموزش و پرورش نشان میدهد که اگر نیرویی توانمند و علمی هم وجود داشته باشد، با تغییر دولت ها، به اسم شایسته سالاری، انتصابات گسترده و اکثراً حزبی و جناحی صورت گرفته کنار گذاشته شده و خبری از بهبود اوضاع نبوده است‌، اما این بار متفاوت است و مطالبه گری مردم از دولت انقلابی، برای اصلاح وضعیت موجود، بیشتر است.

انتای پیام/ ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا