اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا موشک‌های دوربرد را در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد

پولیتیکو: آمریکا موشک‌های دوربرد را در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد

علی‌رغم ارسال کمک‌های نظامی متعدد آمریکا به اوکراین، دولت کی‌یف همچنان خواستار دریافت موشک‌های دوربرد و سایر تسلیحات سنگین است.

طبق گزارش پولیتیکو، به مقامات اوکراینی گفته شده است که واشنگتن اصلا موشک ATACMS را به اوکراین ارسال نخواهد کرد و پنتاگون در این خصوص اعلام کرده که ارسال چنین موشک‌هایی به کی‌یف، ذخایر تسلیحاتی آمریکا را با کاهش مواجه می‌کند و به آمادگی نظامی ایالات متحده آسیب می‌زند.

یک مقام ارشد نظامی آمریکا بدون آنکه نامش فاش شود، گفت: «ما با ارسال هر بسته کمک به اوکراین، آمادگی و ذخایر تسلیحاتی خود را بررسی می‌کنیم.»

در حالی که معلوم نیست چه تعداد ATACMS در انبارهای تسلیحات آمریکا باقی مانده است، شرکت لاکهید مارتین طی ۲۰ سال گذشته تنها حدود ۴۰۰۰ دستگاه از انواع مختلف آن را تولید کرده و حدود ۶۰۰ دستگاه از آن توسط نیروهای آمریکایی در حین جنگ خلیج فارس و جنگ عراق استفاده شد. همچنین تعدادی از این موشک‌ها به متحدان خود آمریکا از جمله بحرین، یونان، لهستان، قطر، رومانی، کره جنوبی و ترکیه فروخته شده است.

اگر اوکراین نتواند این موشک‌ها را از آمریکا دریافت کند، احتمالا از یکی از این متحدان درخواست کند تا به کی‌یف موشک‌های ATACMS بدهند؛ اقدامی که باید توسط واشنگتن تایید شود.

علاوه بر نگرانی‌ها مبنی بر کاهش ذخیره تسلیحاتی آمریکا، مقامات این کشور می‌ترسند که اوکراین از این نوع موشک‌ها برای حمله به سرزمین‌های روسی استفاده کند. گرچه کاخ سفید تاکنون تسلیحات سنگینی به اوکراین ارسال کرده، اما معتقد است که حمله به خاک روسیه از طریق این تسلیحات از “خط قرمز” روسیه عبور می‌کند.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین (۲۴ فوریه)، غرب کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به اوکراین ارسال کرده است. در این میان، آمریکا با ارسال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک از بزرگترین حامیان کی‌یف محسوب می‌شود. روسیه هم بارها از غرب خواسته است تا “پمپاژ” تسلیحات به اوکراین را متوقف کند و اعلام کرده که ادامه چنین روندی درگیری‌ها و خصومت‌ها را میان مسکو و کی‌یف طولانی‌تر می‌کند و موجب می‌شود مردم عادی اوکراین رنج بیشتری بکشند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا