بوشهر

رکود کسب‌و‌کارهای خُرد در سایه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

برگزیده های ایران – شهرستان دشتستان، داوود بحرینی: گسترش روزافزون فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور باعث شده تا کسب و کارهای خرد نیز کمتر مورد استقبال مردم قرار گیرند. البته این رویه سال‌هاست در کشورهای دیگر جهان جا افتاده اما آنچه کشورهای دیگر را نسبت به کشور متمایز کرده است ساماندهی و نظارت بر این فروشگاه‌ها است.

افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث شده در هفته‌های گذشته تعدادی از مغازه داران و سوپرمارکتی‌ها در شهر برازجان با حضور در دفتر اصناف دشتستان گلایه‌های خود را نسبت به افزایش بی رویه تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این شهر ابراز داشتند. کاسبان می گویند با افزایش این فروشگاه‌ها واحد‌های خرده فروشی رو به تعطیلی رفته‌اند. 

بر همین اساس خبرنگار فارس در جریان بررسی این موضوع با تعدادی از کاسبان مغازه‌های خرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای این موضوع را بررسی کرده است.

مردم حق دارند دنبال جنس مناسب باشند

ذوالفقار تقا یکی از پرسنل فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گفتگو با فارس گفت: عده‌ای مغازه داران در مقطعی به شدت با بازارهای هفتگی مخالفت می‌کردند ولی بنده مخالف بودم و با رعایت قیمت تعادلی باز هم مردم را حفظ کردیم و مردم حق دارند دنبال جنس مناسب باشند و مغازه دار با رعایت قیمت می‌تواند به میدان رقابت برگردد.

احمد مشفق زاده یکی از کاسبان بازار می‌گوید: برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرارداد با شرکت‌ها می‌بندند و قیمت بر روی کالا را تعیین می‌کنند و سپس تخفیف می‌گذارند.

مشفق زاده ادامه داد: یکی از دیگر موضوعات مهم کیفیت کالاها هست؛ بنده شرکت‌هایی سراغ دارم که می‌توان از آن‌ها سفارش اقلام غذایی چون رب داد ولی غلظت آن را کاهش می‌دهند و این باعث می‌شود تخفیف بدهند و مردم هم بی خبر از ماجرا و از سویی دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریدشان عمده است اما سوپرمارکتی‌ها قدرت خریدشان پایین است.

یکی از شهروندان دشتستانی نسبت به گلایه سوپرمارکتی‌ها اظهار کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کلیه جهان مرسوم است و در ورود به آن با تنوع مواد غذایی روبرو می‌شویم و باعث صرف جویی در ائتلاف وقت می‌شود.

این شهروند در گفتگو با خبرنگار فارس خاطر نشان کرد: سوپرمارکتی‌ها باید برای رقابت به سود کمتری قائل شوند و ساماندهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم باید در دستور کار مسؤولان قرار بگیرد. 

مخالف افزایش بی رویه فروشگاه های زنجیره ای هستم

عباس اسماعیلی در گفتگو با فارس اظهار کرد: به عنوان یکی از خادم مردم در اتاق اصناف و سال‌ها فعالیت با افزایش بی رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مخالفم این فروشگاه‌ها هیچگونه ارتباطی با اتاق اصناف‌های استان و شهرستان ندارند و صدور پروانه کسب آن‌ها از طریق اتحادیه مرکزی کشور صورت می‌گیرد و اتاق اصناف‌ها در کشور نسبت به صدور بی رویه این مجوزها معترض هستند و باعث خرد شدن فروشگاه‌های کوچک می‌گردد و در شهر برازجان به طور چشمگیر در حال افزایش است.

دبیر اتاق اصناف دشتستان ادامه داد: نظارت بر این فروشگاه‌ها کم هست و باید بعد نظارتی توسط دستگاه‌های مربوطه و اتاق اصناف بیشتر نمایان شود.

اسماعیلی تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک پدیده جدید در کل دنیا هست و از طرفی مردم می‌توانند کلیه اجناس خود را بخرند و به نوعی نمی‌توان تقابل کرد لذا می‌توان این فروشگاه‌ها ساماندهی شوند و تعداد آن‌ها با جمعیت هم خوانی داشته باشد و ما مخالف کلیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیستیم.

دبیر اتاق اصناف دشتستان خاطر نشان کرد: در زمینه رقابت هم فروشگاه‌های بزرگ کالای خود را مستقیم از شرکت‌های پخش دریافت می‌کنند و توانایی قیمت گذاری و تخفیف را دارند که متاسفانه سوپرمارکتی‌ها از این قاعده مستثنی هستند.

به گزارش فارس، آنچه مسلم است یکی از مهمترین چالش‌های پیش رو احتمال تعطیلی کسب و کارهای خرد به ویژه سوپر مارکت ها به واسطه افزایش بی رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، فروشگاه‌هایی که روز به روز همچون قارچ شاهد رشد آن در سطح شهرها هستیم و عرصه را برای مغازه داران تنگ و تنگ‌تر می‌کنند.

لازم است مسؤولان امر توجهی جدی‌تری به آسیب‌های آینده و نگرانی‌های کاسبان خرد و از بین رفتن کسب و کارشان باشند، سرمایه‌هایی که زیر سایه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال آب شدن است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا