کهگیلویه و بویراحمد

دلهره محرومیت در پس موفقیت‌های تیم ملی فوتبال/ افشاریان از ضرب‌الاجل فیفا و چالش VAR می‌گوید

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج؛ این روزها شرایط سخت اقتصادی به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها فشار زیادی به مردم وارد کرده اما موفقیت‌های تیم ملی فوتبال باعث شده شور و نشاط در جامعه حکمفرما شود و مردم اکنون بیش از هر دوره دیگر امیدوار به صعود تیم ملی فوتبال کشورشان به جام جهانی هستند.

شاید یکی از دلخوشی‌های هواداران فوتبال نسبت به سایر دوره‌ها برگزاری رویداد مهم فوتبالی دنیا در یکی از کشورهای همجوار یعنی کشور قطر باشد که هواداران فوتبال ایران برای دیدن مستقیم بازی‌ها و حمایت از تیم ملی آسان و راحت به کشور قطر سفر کنند.

اما با وجود همه شیرینی‌های چند وقت اخیر بابت موفقیت‌های تیم ملی در مقدماتی جام جهانی شاهد برخی حاشیه‌ها نیز هستیم که از جمله آنها انتقادات به فدراسیون فوتبال بابت نوع حمایت از تیم ملی است.

در همین خصوص با خداداد افشاریان پیشکسوت بین‌المللی داوری فوتبال کشور، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال و عضو هیأت رئیسه فدراسیون در خصوص مسائل مختلف از جمله چگونگی حمایت از تیم ملی، موضوع ضرب الاجل فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا به فوتبال ایران و همچنین آخرین وضعیت VAR در کشور به گفت و گو نشستیم.

افشاریان قبل از گفت‌وگوی رسمی با خبرنگار فارس به موضوعاتی اشاره کرد که در جای خود قابل تامل است از جمله اینکه اگر تیم ملی شرایط سخت تری برای صعود به جام جهانی داشت و در موقعیت فعلی نبودیم شاید تیغ انتقادات کمی کندتر بود که در همین خصوص و موضوعات دیگر با وی به گفت و گو نشستیم.

**بعضی می‌گویند از تیم ملی حمایت درست و حسابی نمی شود تا چه اندازه این حرف واقعیت دارد؟

اول این که حضور تیم ملی را به جام جهانی تبریک می‌گویم تاکنون و آنچه که به یاد دارم تیم ملی نتوانسته به این راحتی و قبل از اتمام همه بازیهای مقدماتی صعود خود را مسجل کند، در ۸ اسفند سال گذشته که فدراسیون را تحویل گرفتیم کم شانس‌ترین تیم برای حضور در جام جهانی بودیم و عملاً به جایی رفتیم که ای‌.اف‌.سی ما را مجبور کرده بود اما اکنون با همه آن سختی‌ها شانس اول صعود به جام جهانی در قاره کهن هستیم و شاید به نوعی اکنون همه تسلیم قدرت نمایی فوتبال ما هستند.

این دستاورد چیزی جز حاصل تلاش خود بازیکنان در وهله اول نیست که با شهامت و شجاعت و از ته دل در خدمت فوتبال ملی هستند همچنین باید از تلاش های بی منت کادر فنی تیم ملی، تلاش‌های فدراسیون فوتبال و در راس مجموعه فدراسیون جناب آقای عزیزی خادم قدردانی کنیم که برای موفقیت تیم شب و روز در حال پیگیری و رایزنی هستند و آبروی خود را برای موفقیت تیم گذاشته‌اند، معتقدم تا همدلی نباشد نمی‌توانیم این بازی‌ها را با صلابت برگزار کنیم.

**چقدر برای این موفقیت در فدراسیون وقت جلسه گذاشتید؟

اصولا فلسفه کار در فوتبال در درجه اول موفقیت تیم ملی است وقتی تیم ملی در اوج باشد همه خوشحال هستند و ما نیز هر کاری در فدراسیون فوتبال انجام می‌دهیم همه برای خوشحالی و برآورده کردن آرزوی مردم جهت رفتن تیم به جام جهانی است.

آقای عزیزی‌خادم و مجموعه جلسات زیادی برای رفع مشکلات تیم و بازیکنان همچنین رفت و آمد آنها و پروازهای تیم ملی و کارهای لجستیکی و پاداش بازیکنان و نشست با مربیان تیم برگزار کردند تا تیم در اوج باشد شاید در دوره های قبل برای صعود اما و اگرهایی داشتیم اما به واسطه این پیگیری‌ها اکنون دغدغه‌ای برای حضور تیم ملی در جام جهانی نداریم و از هم اکنون همه ما را به عنوان یکی از ۳۲ تیم این تورنمنت می‌دانند و مردم هم به آرامش رسیدند اکنون قلب مردم ایران به تیم ملی گره خورده است.

**فکر نمی‌کنید هیئت رئیسه بعد از اینکه بابت صعود خیالش راحت شد تا حدودی کار را رها کرده است؟

اینگونه نیست؛ با همان دست فرمان و با همان صلابت جلو می‌رویم اگر قرار است در فوتبال آسیا آقایی کنیم باید همه بازی‌ها را تا آخرین دیدار با کره جنوبی مانند دیدار اول فرض کنیم نتیجه همه بازی‌ها برای مجموعه فدراسیون مهم است و همه تا آخرین بازی جام جهانی با تعصب کار خواهند کرد تا دست آخر جشن صعود در خور شأن فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی بر پا کنیم.

**هزینه‌های تیم چه میزان بوده و چگونه تامین شده است؟

تیم ملی هزینه‌های زیادی دارد در فدراسیون و هیئت رئیسه تلاش می کنیم که تیم با کمترین مشکل دیدارهای خود را برگزار کند نمی‌گویم کمبودی وجود ندارد اما در فدراسیون و شخص آقای عزیزی خادم با همه مشکلات و کمبودها به دنبال این هستیم که در حد و قواره تیم ملی از تیم فوتبال کشورمان در راه صعود به جام جهانی حمایت شود.

یک مثال می‌زنم در همین دوره اخیر و در دو بازی لبنان و سوریه قریب به ۲۴ میلیارد تومان هزینه تیم ملی شد بازیکن باید از کشوری که بازی می‌کند با بیزینس بیاید و همانطور برگردد پاداش‌های تیم، سفرها، هواپیما و غیره، تیم هزینه‌هایی دارد که باید از جایی تامین شود تا الان که فدراسیون فوتبال دخل و خرج یکسانی ندشته با صعود از این گروه شاید ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار درآمدزایی داشته باشیم و هفت و هشت میلیون دلار هم آنجا پول بلوکه شده داریم که نزدیک به ۲۰ میلیون دلار پول است ولی یک ریال آن را نمی‌توانیم دست بزنیم که کار را برای ما سخت کرده است این ۲۴ میلیارد تومان هزینه تیم ملی به هزار زحمت تهیه شده است.

**فدراسیون چه توقعی از دولت دارد؟

حرف ما این است که آقای رئیس جمهور مردمی که سفرهای سختی را هر هفته به جان می‌خرد و زحمت می‌کشد و برای ملت رنج سفر را به تن می‌خرد و ما هم معتقدیم انقلابی وارد شده از ایشان استدعا داریم اگر می‌خواهید در اوج باشیم و دل مردم هم شاد باشد یک کمک خوب به فدراسیون کنید تا بتوانیم در ادامه راه حمایت بهتری از تیم ملی داشته باشیم زیرا هیچ گونه دسترسی به درآمدهای خود در فیفا و ای‌اف‌سی نداریم و تنها منتظر مساعدت شما برای شاد کردن دل مردم هستیم آقای رئیسی بدانند که بازیکنان و کادر فنی و مجموعه خانواده بزرگ فوتبال منتظر دستور انقلابی و صریح از سوی ایشان هستند.

**آن گونه که معلوم است یک اضطراب و نگرانی هم در فدراسیون بابت ضرب‌الاجل فیفا دارید؟

بله؛ از مجلس هم یک خواهش دوستانه و صمیمانه و از جنس ملت داریم، اشراف دارید که ۸ اسفند سال گذشته که انتخابات فدراسیون فوتبال را داشتیم و فیفا آن را مربوط به یک موضوع خاص کرد موقعی که اساسنامه را بعد از چالش‌های فراوان اصلاح کردیم اساسنامه به فینال رسید مجمع فدراسیون فوتبال آن را مصوب کرد و در فیفا نیز اساسنامه مصوب گردید و در نهایت برگشت اما آنها پرانتزی برای فدراسیون فوتبال باز کردند که این مصوبه هم از دولت و هم از مجلس شما باید رای و تاییدیه بگیرد.

اساسنامه برای تاییدیه به دولت قبلی و وقت رفت و آنها گفتند ربطی به ما ندارد و هر چیزی را مجمع مصوب کرده گویی ما مصوب کرده‌ایم بعد برای تاییدیه به مجلس شورای اسلامی رفت اما با وجود اینکه اساسنامه خیلی وقت پیش به مجلس رفته هنوز در خصوص آن اظهار نظر نکرده‌اند وضعیت خطرناک شده و تا دو ماه دیگر بیشتر وقت باقی نمانده و به هر صورت روزهای بسیار سختی برای فوتبال کشور در پیش داریم حیف است که فوتبال ما اکنون در اوج باشد و داعیه دار حضور در جام جهانی باشیم اما خطر ما را تهدید کند.

حیف است به خاطر بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال که نیاز به تاییدیه مجلس شورای اسلامی دارد فوتبال در اما و اگر محرومیت باشد خواهش این است که نمایندگان مردم که آنها هم حس خوبی نسبت به تیم ملی فوتبال دارند کمک کرده و روزهای شیرین مردم و هواداران فوتبال را همچنان در کامشان شیرین نگه دارند.

قابل توجه نمایندگان محترم مجلس که تنها بند اول اساسنامه نیاز به تاییدیه دارد و بقیه بندها کلیاتی است که چندان مشکلی ندارد زیرا عمومی هستند اگر این اتفاق نیفتد کار را برای همه سخت خواهد کرد البته نمایندگان محترم مجلس هم می دانند که دنیا منتظر یک اشتباه از ما در فوتبال است هر چند که به دلیل قدرت نمایی تیم‌ ملی ارتباط خوبی با ای‌‌اف‌سی و فیفا داریم اما آنها زمان تعیین کردند و روی حرف خود هم هستند.

معتقدیم که تعداد ۵۰ دستگاه فرهنگی در کشور داریم تا جلوی آسیب‌های اجتماعی را بگیرند و باز هم اعتقاد داریم و می‌بینیم که فوتبال این روزها بیش از هر دستگاه فرهنگی دیگر برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی کارساز است لذا مجلس و دولت هم به خوبی می‌دانند دشمن به دنبال این است تا آرامش نداشته باشیم آن چه باید گفت و آن چه که لازم است گفته‌ایم و اکنون به انتظار تدبیر مجلس هستیم بی‌شک مجلس انقلابی اجازه نمی‌دهد کام مردم تلخ شود.

**برای فوتبال استان‌ها و رشد و تعالی آن در مناطق مختلف کشور چه باید کرد و چه برنامه‌ای دارید؟

باز هم در این زمینه دست یاری به سمت مجلس محترم بلند می‌کنیم مجلس که هر کدام از نمایندگان آن از یک نقطه کشور گرد هم آمده اند می توانند با وجود وضعیت کنونی تحریم‌های ظالمانه علیه نظام جمهوری اسلامی و بلوکه شدن درآمدها و دارایی‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله فوتبال تدبیری داشته باشند تا بودجه و ردیفی برای کمک به فوتبال استانها در نظر گرفته شد و با حمایت از فوتبال در استانها شاهد کاهش آسیب‌هایی مثل طلاق و اعتیاد و خودکشی باشیم.

مشکل فوتبال ما این است که از یک طرف پول فوتبال در فدراسیون جهانی بلوکه شده و از سوی دیگر ردیف بودجه‌ای برای حمایت از فوتبال نداریم و همین باعث شده تا نتوانیم رقابت برابری با قدرت های فوتبالی داشته باشیم در صورتی که از بسیاری کشورها استعدادهای فوتبالی بیشتری داریم اما مشکلات زیاد است صدا و سیما حق پخش نمی‌دهد و پول خودمان را هم در فیفا نمی‌دهند پولی برای هزینه‌ها هم نداریم تیم آماده حضور در جام جهانی است مانده ایم که با این فوتبال و این همه هزینه چه کنیم.

اما برای راحتی حال بازیکنان و حمایت تیم ملی آقای عزیزی خادم هر کاری کرده مثلا با شرکت هواپیمایی زاگرس قرارداد بسته است که مجانی تیم ملی را جابجا کند برای بانوان نیز همین‌گونه شد اما باز هم همچنان هزینه‌ها سرسام‌آور است و همه هم و غم مسئولان فدراسیون را معطوف به رفع این مشکل کرده در حالی که رئیس فدراسیون و هیئت رئیسه می‌بایست به کارهای دیگر نیز بپردازند اما برای از دست ندادن جام جهانی بخش زیادی از وقت و زندگی خود را مصروف تیم ملی کرده‌ایم هر چند بعضی جاها فدراسیون مقروض شده اما باز هم برای موفقیت فوتبال کشور به قول معروف پیه مشکلات را به تن می‌مالیم و سعی می‌کنیم که با ابهت و با عزت به جام جهانی برویم.

**VAR هم در کشور ما داستانی برای خود پیدا کرده سرانجام این قضیه چه شد؟

در خصوص کمک داور ویدئویی از کسانی که آن را به چالش کشانده و نگذاشتند کار خود را انجام دهد سوال این است که اکنون چه باید کنیم؟ وظیفه ما چیست؟ نامه نگاری به فیفا کردیم و با هزاران مشقت یک شرکت آمد و خدمات خود را آورد همراه اول هم کمک کرد بازی اول را هم آفلاین رفتیم و عملاً کمک داور ویدئویی در آزادی بود و می توانستیم داوران خود را با آن آموزش دهیم.

اما اکنون سایلنت شده عملا امتیاز از ما گرفته شده و داوران باید با هزینه سرسام آور خودشان و فدراسیون در کشورهای دیگر آموزش ببینند و تاییدیه بگیرند نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد اگر اشتباهی رخ داده امیدواریم به مردم گفته شود که اشتباه از کجا و به چه علت بود؟ الان VAR ما سایلنت و داوران هم آماده آموزش هستند و ما هم بلاتکلیف این موضوع شدیم برای VAR کشورمان حداقل ۳۰ داور می خواهیم که همه باید آموزش دیده و تاییدیه فیفا و ای‌اف‌سی را بگیرند الان چه کاری باید بکنیم؟ به خاطر تیم ملی اجاره کردیم و اگر موفق می‌شدیم باشگاه‌ها هم می‌توانستند با آن قرارداد ببندند.

اما نکته مهم در خصوص کمک داور ویدئویی و حاشیه‌هایی که ایجاد شده باید حق را زیر پا نگذاریم آقای دکتر حمید سجادی که تنها وزیر از جنس ورزش در وزارت خانه از ابتدا تاکنون بوده‌اند دخالتی در این موضوع نداشته‌ و فدراسیون فوتبال‌ از همان ابتدا پی‌گیر VAR  بوده و بی‌انصافی است هم اکنون ایشان به خاطر کار نکرده به چالش کشیده شود در ضمن فدراسیون فوتبال هرگاه دست یاری به سوی دکتر سجادی بلند کرده جواب مثبت شنیده چرا که دلسوز واقعی فوتبال و دل نگران مشکلات فوتبال است.

**حرف دل فدراسیون با دولت و مجلس چیست؟

خواهش ما از همه دولتمردان و مجلس این است که همراه تیم ملی باشند همه یک حرف و یک صدا باشیم فدراسیون هم شاید اشتباهاتی دارد اما باید همه در کمک به فوتبال ملی حاضر باشند و بیش از همه کسانی که صاحب قلم و اندیشه هستند به خصوص خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند به فوتبال ملی و موفقیت تیم ملی در راه جام جهانی کمک کنند ولی متاسفانه اکنون چندان آرامش نداریم چرا که موضوع اساسنامه و تایید آن از سوی مجلس ضرب‌الاجل فیفا بوده که مثل شمشیر دو سر می‌ماند خدا نکند که روزهای بدی برای فوتبال کشور اتفاق بیفتد لذا وقتی اساسنامه در هاله ای از ابهام است آرامش نداریم.

به دنبال آن هستیم که در فوتبال جهان و آسیا رو سفید باشیم و این روزها همه بستگی به مجلس و نمایندگان مجلس انقلابی دارد.

**وضعیت داوری در این چند هفته چگونه است؟ آیا راضی هستید؟

من یک سوال از شما دارم آیا شما از پنج هفته داوری اخیر راضی هستید؟ ما برای داوری از روزی که ابلاغ گرفتیم به جز اعتلای آن چیزی برایمان مهم نبود و آن هم شرایطی دارد که ابتدا بتوانیم آموزش صحیح به آنها داده و استرس را از داوران دور کرده و روحیه آنها را تقویت کنیم تا اشتباهات کم شود.

بر همین اساس ۱۶ کلاس پیش از فصل با امکانات لباس و رفتار حرفه‌ای و بهترین تدارکات برگزار کردیم که برای همه رشته ها از جمله فوتبال و فوتسال و رده بانوان و آقایان بود و مهمتر از همه اینکه هیئت رئیسه و رئیس فدراسیون در کنار ما بودند و از داوران حمایت کردند.

وقتی داوران فهمیدند فدراسیون به آنها احترام می گذارد عملاً در بازی‌ها با آرامش حضور پیدا می‌کنند و می‌بینید که در این ۵ هفته شاهد فقط شاید دو تا سه بازی دارای مشکل داریم.

البته تیم‌ها و بازیکنان و مربیان و سرپرستان نیز همکاری خوبی تاکنون داشته‌اند گرچه چند تایی هم اذیت کردند اما قاطبه آنها در کنار ما بودند و در آینده هم اوضاع بهتری را شاهد خواهیم بود.

هر چند تعدادی از داوران نام و نشان دار نتوانستند تست‌های پیش از فصل را پشت سر بگذارند و بیرون از گود هستند اما از اوایل آذر ماه از آن‌ها تست مجدد گرفته می‌شود تا در صورت موفقیت حضور پیدا کرده هر چند دست ما در این چند هفته بسته بود اما با کمک داوران جوان لیگ را به جلو بردیم که شخصاً از عملکرد داوران در این چند هفته راضی هستم.

**چه برنامه‌ای برای کیفی کردن هر چه بیشتر کار آن‌ها دارید؟

برای کیفی کردن داوری تمام  نمرات داوران و کمک داوران را رصد می‌کنیم هم در لیگ پایین و لیگ بالا هر کسی در لیگ یک عملکرد تاپ داشته باشد به لیگ بالا خواهد آمد و عکس این قضیه نیز صدق دارد اکنون همه داوران فهمیده‌اند که اگر اشتباهی کنند بیرون خواهند ماند ناظران در رنج خاصی نمره می‌دهند و خوشبختانه اعتماد به نفس داوران بالا رفته هر چند کار زیادی داریم ولی در نهایت سال خوبی پیش بینی می شود.

همه داوران را می‌شناسم با تک تک آنها صحبت می‌کنم منطقه و زبان و لهجه برای من تفاوتی ندارد همه جای ایران سرای من است هر کسی خوب کار کند نزد ما خوب و هر کسی بد قضاوت کند نیز عکس آن است هر کسی با صداقت و شجاعانه حق را به حق دار بدهد دست او را می‌گیریم و هر کسی هم اشتباه کند به استراحت اجباری می‌رود در یک اتاق شیشه ای هستیم که عرق پیشانی بازیکن مشخص است جایی برای اشتباه داوری نیست داوران باید با تمرکز بالا و همت بلند و تمرین و مطالعه زیاد قضاوت کنند.

**پدیده این چند هفته کدام داور است و آیا داور دربی باز هم فغانی است؟

اجازه بدهید از داور خاصی اسم نبرم اما همه داوران ما در این ۵ هفته به نظر من پدیده بودند چرا که نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشتیم از الان به داوری دربی و بازی‌های حساس هم فکر می‌کنیم هر هفته قضاوت‌ها را رصد می‌کنیم و قطعا آقای فغانی داور دربی نیست چرا که به مسابقات عرب کاپ می‌رود و بعد از آن هم به استرالیا به همین جهت داور دربی نخواهد بود.

**و حرف آخر عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال چیست؟

تیم بلاشک به جام جهانی صعود می‌کند و باید همه از مسئولان گرفته تا فوتبالی‌ها و رسانه‌ها و مردم به تیم ملی و فرزندان خود در راه موفقیت کمک کنند خدا نکند کسی در این راه از همراهی تیم ملی باز بماند که پشیمانی به دنبال خواهد داشت فوتبال متعلق به افشاریان و عزیزی خادم و یک مجموعه به نام فدراسیون نیست بلکه فوتبال متعلق به همه اقشار است و باید برای سربلندی و عزت ایران بزرگ در جام جهانی قطر تلاش کنند تا دشمن شاد نشویم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا