کهگیلویه و بویراحمد

معجزه بازگشت به زندگی در کمپ «فرشتگان» گچساران!/مسئولانی که از شرح زندگی مادران بیمار بی‌خبرند؟!

به گزارش برگزیده های ایران از گچساران هر چند اعتیاد به خودی خود بیماری و درد بزرگی در جامعه است که بنیان خانواده را از هم می‌پاشد اما وقتی کار سخت‌تر می‌شود که مادر خانواده نیز درگیر این بیماری شود.

خوشبختانه با راه‌‌اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد مشکلات این قشر افراد بیمار در جامعه کمتر شده اما همچنان نیاز به توجه داشته و می‌بایست از چنین مراکزی حمایت بیشتری شود.

 در همین خصوص کبری محمدی مسئول مرکز بهبودی اقامتی میان مدت (کمپ) فرشتگان می‌گوید: بیش از شش سال در مرکز بهبودی اقامتی میان مدت فرشتگان به بانوان درگیر اعتیاد خدمت‌رسانی می‌کنم.

محمدی گفت: از زمستان سال گذشته برای جابجایی محل کمپ و جانمایی مکان جدید بسیار اذیت شدم من باسابقه شش سال فعالیت موفق بخاطر به سرآمدن موعد اجاره باید مکان مناسبی تهیه می‌کردم این مرکز خصوصی و تحت نظر بهزیستی اداره می‌شود اجاره مکان با من است و اولین مکان در خیابان سعدی پیشنهاد شد هزینه‌ای جهت اجاره و تجهیز به صورت وام دریافت و صرف تعمیرات آن مکان کردم ولی با هجوم همسایه ها و اعتراض به بودن این مرکز در نزدیکی محل سکونتشان بعد از درگیری فیزیکی مجبور به جابه‌جایی مجدد شدم.

هر جا بودیم اعتراض سکنه و محله ما را عذاب می‌داد حتی به درگیری فیزیکی خدمت‌گزاران انجامید که با دخالت مستقیم فرماندار شهرستان گچساران آقای اتابک و بهزیستی استان و پیشنهاد آموزش و پرورش در یکی از اماکن مربوط به آموزش و پرورش اسکان یافتیم.

او می‌گوید؛ جا دارد از پیگیری ها و سرکشی های فرماندار محترم آقای اتابک و رئیس آموزش و پرورش از وضعیت این مرکز تشکر کنم.

وی افزود: در حال حاضر نوزده بیمار از یاسوج، گچساران، نورآباد، بهبهان و شهرهای اطراف در این مرکز تحت درمان و مراقبت هستند که مصرف عمده آنها هروئین و شیشه و متادون است.

به طور مرتب تست کرونا از بدو ورود گرفته می‌شود سم زدایی و مشاوره درمانی و جلسات اِن اِی به طور مرتب برگزار می‌شود تغذیه و درمان در حد عالی  افراد در  اولویت فعالیت من است اما انتظار دارم مسئولان توجه ویژه برای اسکان دائم این مرکز داشته باشند تا بیش از این استرس جابجایی و رنج این سه ساله اخیر تکرار نشود.

محمدی می‌گوید: شهریه پرداختی برای ورودی و درمان بیماران این مرکز مبلغ یک میلیون و سیصد هزار تومان  است که از افراد با تشخیص عدم حمایت مالی  این دوره درمان رایگان است.

سید ناصر رضایی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید: بیش از پنجاه درصد بانوان بستری در کمپ ترک اعتیاد فرشتگان واقع در شهرستان گچساران غیر بومی هستند.

وی افزود: :به تبع تمامی تغییرات اجتماعی در جهان و کشور گرایش به مواد مخدر در دوران پاندومی کرونا تفننی شده و گرایش در آمار نسبتا پایینی در بانوان استان مشاهده می شود که به تناسب جمعیت کشوری کمترین آمار است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه وبویراحمد گفت: به تناسب جمعیت مبتلایان به اعتیاد در استان، پنج درصد از این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند و با توجه به مهاجر پذیر بودن استان و به خصوص شهرستان گچساران جمعیتی که در مرکز ترک اعتیاد بانوان در حال دریافت مزایای بهبودی هستند غیربومی و از استانهای مجاور هستند.

رضایی افزود: با توجه به ریسک بالای خطرپذیری مرگ و میر در دوران کرونا با هماهنگی‌های لازم و خدمات عالی در حوزه سلامت و اورژانس اجتماعی مرتبط، مرگ و میر کرونایی بین بیماران در حال درمان کمترین تعداد فوتی را داشتیم که این رقم به کمتر از سه نفر می‌رسد.

وی اظهار داشت: معتادان متجاهر به افرادی گفته میشودکه نه سرپرست و خانواده دارند ونه سر پناه و ما برای تحویل این افراد به کمپها از محل اعتباری تبصره دو و با هماهنگی مقام قضایی و با تشخیص عدم شرایط مالی مناسب و نبود سرپرست با اعتبارات تبصره دو در مرکزی که جهت این مورد اعتبار دریافت می‌کند بستری و درمان می‌شوند.

رضایی افزود: در بحث بانوان هم اعلام کرده ایم حتی اگر بانویی هزینه برای ترک ندارد بازهم با تایید و تشخیص مسئول کمپ پذیرفته می شود و از محل این اعتبارات درمان می شود.

وی افزود: طی سال گذشته و در کل استان کهگیلویه و بویراحمد دویست میلیون تومان از محل اعتبار تبصره دو هزینه کردیم در تمام استان تنها سی معتاد متجاهر شناسایی شده داریم که به قطع یقین جایگاه حامی و سرپناهی ندارند.

سید ناصر رضایی تصریح کرد: در بحث آسیبها در حوزه اعتیاد و ساماندهی بانوان بهبود یافته از طریق بهزیستی و کمیته امداد تسهیلاتی فراهم کرده و تحویل بهبود یافتگان دادیم.

 به دنبال یک تفاهم نامه با کمیته امدادامام خمینی هستیم تا تسهیلاتی جهت آموزش و حرفه به بهبود یافتگان تحویل دهیم بانوان بهبود یافته در مرکز فرشتگان گچساران تحت آموزش هنر و حرفه های متنوع از طریق فنی و حرفه ای هستند و چون بخش خصوصی است از نیکوکاران هم درخواست حمایت این مرکز  و دیگر مراکز خصوصی را داریم تا بهتر به موارد رسیدگی شود.

به گزارش فارس؛ کمپ ترک اعتیاد بانوان گچساران با شش سال سابقه فعالیت در همیاری جهت تندرستی دوباره بانوان مبتلا به اعتیاد در شهرستان گچساران و استانهای مجاور  است.

این مکان با مدیریت بانو کبری محمدی طی شش سال فعالیت و مدیریت عالی تبدیل به فضایی آکنده از مهربانی و جدیت در رسیدن به سلامت و آموزشهای حرفه ای وفنی و فرهنگی ورزشی است.

در یک بازدید از این کمپ و گفت‌وگو با بیماران تحت مراقبت سعی در انعکاس رنج نهفته در قلب این عزیزان داریم.

پای درد دل مادران بیمار در مرکز فرشتگان

اولین مورد زن جوانی است که چهره اش برایمان سخت آشنا بود سالها پیش ورودی یکی از شهرستانهای مجاور بود کم سالترین ورودی که حالا پس از شش سال بار دیگر با غمی که لبخند کمرنگش هم نتوانسته آن را محو کند اینجا مقابلم لب به سخن گشود: سیزده ساله بودم که خانواده از اعتیاد من به قرص متادون در مدرسه مطلع شدند خانواده مذهبی و متمولی دارم خواهر و دو برادرم تحصیلات و زندگی خوبی دارند در دوران گرایشم به قرص، فریب دوستم باعث لغزشم شد.

پیشنهاد او برای بهتر فهمیدن درس در شب امتحانات  باعث شد آینده ام تباه شود وقتی برای اولین بار به کمپ فرشتگان گچساران آمدم بامدیریت صحیح و جلسات پیاپی مشاوره و درمان شدم در زمان بازگشت به خانه دچار یک رابطه عاطفی شدم گر چه خانواده سخت مخالف انتخابم بودند ولی راه نجات و سربراه شدنم را در ازدواج به رضایت خودم می‌دانستند.

گر چه نامزدم بیکار بود ولی خانواده ها حمایتمان می‌کردند خوشبخت بودیم اما بیکاری و راحتی زیاد همسرم را به دایره دوستان ناباب سوق داد.

هر روز فشار خانواده برای جدایی من و او حاکم بود و پس از پنج سال زندگی بر اثر فشارهای دو طرف و اعتیادش، همسرم خودکشی و فوت او ضربه روحی بزرگی بر من وارد کرد.

پس از آن دوباره بر اثر تالمات روحی، دچار  لغزش شدم اینبار مصرفم ماری جوانا بود و یکبار دیگر خانواده مرا برای ترک به کمپ فرشتگان آوردند الان بیست و چهار روز است اینجا هستم دوست دارم بعد از برگشتن آرامش داشته باشم فقط در یک محیط آرام زندگی کنم.

دوستان ناباب دلیل اصلی اعتیاد 

نفر بعدی دختر جوان بیست و یک ساله ای است که سرگذشت تلخی دارد و میگوید: مصرفم هروئین و شیشه است در سالها پیش عشایر بودیم وقتی هشت ساله بودم ساکن یک روستا شدیم پدرم مصرف کننده بود و برای خرید مواد و یا فروش آن من و خواهرهایم با بقیه برای خرید یا فروش جنس در ارتباط بودیم و یا در گورستان و خیابانهای شهر تکدی گری می کردیم.

اولین بار ۹ ساله بودم که بدلیل دندان درد شدید زن همسایه به من قلیان تعارف کرد می‌گفت اگر دود قلیان به دندانت برسد خوب می شوی ولی با دروغش آلوده به تریاک شدم.

تا دوازده سالگی پول مصرف یا مواد مصرفی را در خانه داشتیم ولی یکی از ساقیان مواد مرا اغفال کرد و با سو استفاده از من مواد مصرفی پدر وخانواده را تامین می‌کرد.

پدرم کاشی کار بودکه با سقوط از محل کار دچار آسیب شد او هم فریب تحمل درد با تریاک را خورد و نه تنها آلوده شد ما را هم آلوده و بیچاره کرد.

وقتی هجده ساله شدم خواهرهای دیگرم را با گزارشهای اجتماعی جذب بهریستی کردند ولی من به دلیل سن بالا قبول مسئولیت نشدم و به کمپ آمدم آنها هم درمان شدند و هم طی یک نگهداری و مراقبت عالی خوشبخت شدند من بارها دچارلغزش شدم سالها تکدی گری کردم و همین باعث شد از شهرم به شهر دیگری بروم گاهی با بردن فرزند آشناها با خود به محل تکدی گری، التماس درمان می‌کردم تا بتوانم مواد مصرفی را بدست آورم بارها در دوره های سه ماهه ترک کردم ولی هربار از طرف جامعه سلب اعتماد شدم.

تنها دوره خوشبختی من دوران پرستاری ام از یک سالمند بیمار بود فرزندانش به من خوراک و محل خواب دادند و چهار ماه هزینه پرداخت کردند پول خوبی بود لباس تمیز می‌خریدم ولی بعد از فوت او هر جا رفتم مرا نپذیرفتند و ناامید از اجتماع باز هم آلوده شدم دوست دارم خوب درمان شوم و خواهرهایم را ببینم و مرا بپذیرند.

خواستگارهای دروغگو و دخترانی که فریب می‌خورند

مخاطب بعدی ما بانوی جوانی بودکه آثار سوختگی عمیقی بر پوست دارد می گوید: در یکی از روستاهای استان فارس در مجاورت گچساران زندگی می‌کنیم خانواده موفقی دارم برادرانم در اجتماع ممتاز هستند و خواهرانم ازدواج کرده اند.

من در نوجوانی بهمراه پدر و مادر سالخورده ام یک مغازه سوپرمارکت را اداره می‌کردم از انجیرهای تازه باغ خودمان تا انواع خشکبار را در روستا می‌فروختم روزانه فروش خوبی داشتم در هفده سالگی بجای سوخت نفت، اشتباهی در آبگرمکن بنزین ریختم و همین باعث شد شعله گُر بگیرد و هجده درصد سوختگی شدید سینه و گردن پیدا کردم.

مخارج سنگین درمانم تا صد و بیست میلیون تومان بود که خانواده حمایت کردند ولی بعد از بازگشت به منزل خواستگاری داشتم که جوان معقولی شده بود سالها مصرف داشت اما دوران پاکی ثابت کرده بود که می‌تواند زندگی خوبی را ادامه دهد.

وقتی چند ماه نامزد بودیم مرا با وعده فریب داد و مصرف کننده شدم اول برای دردهای سوختگی شیشه را پیشنهاد داد و کم کم روزی پانصد هزار تومان هزینه  مصرفم شد مادرم از رفتارهایم فهمید و برادرم دلسوزانه با من صحبت کرد و مرا به کمپ آوردند من شرح رفتار نامزدم را محرمانه به برادرم گفتم و اینکه تمام سرمایه‌ام را از دستم درآورد.

گر چه حس بد بی اعتمادی در خانواده به من نمود کرد اما خوشحالم که اینجا هفده روز پاکی دارم برادرانم شرط کرده اند حین بازگشت دیگر در روستا رفت و آمد نکنم ولی بزرگترین آرزوی من دوباره فعالیت خرید و فروش خشکبار است و دوست دارم هزینه ای از خودم برای اشتغال مستقل داشته باشم.

بانوی بعدی سی و چهار ساله و مادر دو فرزند است می گوید: سالها از همسرم که  مصرف کننده بود جدا شدم. زیر پوشش کمیته امداد و باحمایت خانواده ام دو فرزندم را بزرگ کردم پسرم وارد بازار کار شد و دل به ادامه تحصیل نداد.

مصرف شیشه دارم و طی سه سال مداوم درگیر اعتیاد هستم.اولین بار در یک میهمانی و با استعمال تریاک شروع کردم. از طریق اورژانس اجتماعی به کمپ آمدم و دلم میخواهد پاکی با دوامی داشته باشم. انتظار دارم بعد از پاکی جامعه و خانواده به من اعتماد کنندو می‌توانم با سرمایه اندکی، فروشندگی سیار را استارت بزنم فرزندانم به من و آینده مبهمشان چشم دوخته اند.

به گزارش فارس؛ این پایان روزگار چنین بانوانی در این مرکز نیست و انتظار می رود پیش از هر کسی، خانواده آنها را بپذیرد و بدون طعنه زدن و با اعتمادسازی در بهبودی پایدارشان کمک کنند در مرحله بعد اجتماع بپذیرد اعتیاد یک بیماری است و تا می توانند در بهبود حال و وضعیت مبتلایان همیاری کنند و پس از بهبودی جای تلاش و اشتغال برایشان فراهم شود و در پایان از مسئولان می‌خواهیم با تمام توان در پاکی پایدار این بانوان و مادران آسیب دیده حمایت کنند و با پرداخت تسهیلات و ایجاد فرصتهای شغلی گامی مثبت رو به زندگی جدید برایشان بردارند.

==============================

گزارش از فعال اجتماعی نرگس احمدپور

==============================

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا