هرمزگان

همایش ملی «آشنایی با مبانی و اصول بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها» در هرمزگان برگزار شد

همایش ملی «آشنایی با مبانی و اصول بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها» در هرمزگان برگزار شد

به گزارش برگزیده، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان هرمزگان متولی برگزاری این همایش با رویکرد آشنایی با مبانی و اصول بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها است. همایش مذکور در تاریخ ۲۰ و ۲۱ دی‌ماه برگزار می‎شود و دارای امتیاز ارتقا پایه برای مهندسان عمران و معماری است. گزارشی از این همایش را در ادامه می‌خوانید.

مجریان ساختمانی زیر ذره‌بین می‌روند

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر بحث‌های مقاوم‌سازی ساختمان در کشور مورد تأکید خاص قرارگرفته است. با توجه به اینکه تعداد پروژه‌های مقاوم‌سازی در کشور رو به افزایش است می‌طلبد مهندسان به‌صورت اجرایی‌ موضوعات آکادمیک را تجربه کنند چراکه بسیار راهگشا خواهد بود.

«داوود دانش گر» افزود: اکثر ساختمان‌هایی که نیاز به مقاوم‌سازی دارند متأسفانه علت اصلی عدم رعایت اصول فنی در بحث اجرا است. بر همین اساس با توافقی که با شورای مرکزی داشتیم توجه خاص به عملکرد مجریان در دستور کار است. انتظار بر این است که ساختار شورای مرکزی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در استان‌ها با نظارت ویژه‌ای فعالیت مجریان را بررسی کنند.

وی بابیان اینکه به‌زودی مجریان به‌صورت خاص مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرند، عنوان کرد: حضور مؤثرتر وزارت راه و شهرسازی و به‌ویژه سازمان نظام‌مهندسی در ارائه کار مجریان را شاهد خواهیم بود. بررسی و پایش کار مجریان، کنترل نقشه‌ها و امتیازدهی، رضایت‌مندی مالکان مدنظرمان است که انجام خواهد شد؛ برنامه این مهم تهیه‌شده است و به‌زودی ساختار ارائه خدمات توسط مجریان را ارتقا می‌دهیم.

دانش گر با تأکید بر اینکه توجه بیشتر به حقوق مالکان نیز از دیگر برنامه‌های ما است، افزود: خوشبختانه هرمزگان به سیستم دو نقشه‌ای دچار نیست؛ این موضوع بسیار آسیب‌زا است. در حال رایزنی برای حذف آن است. به جد وارد فاز اجرایی برخورد و کنترل این موضوع شدیم و به‌زودی ساماندهی خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: سامانه عضویت در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان از امروز آغاز به کار خواهد کرد و همکاران عضو، پیامک عضویت دریافت خواهند کرد. کلیه خدمات زین پس‌ازاین طریق انجام خواهد شد. تجمیع اطلاعات همکاران نظام‌مهندسی در کشور می‌تواند بسیاری از خط‌مشی‌ها را مشخص کند.

سیاست شورای مرکزی تمرکززدایی است

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در همایش ملی آشنایی با مبانی و اصول بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها ضمن بیان اینکه سیاست شورای مرکزی تمرکززدایی و توجه به تمام استان‌ها است، گفت: در همین راستا از همه استان‌ها نمایندگانی را برای حضور در شورای مرکزی و ارائه مشورت برگزیده‌ایم.

»حمزه شکیب» افزود: یکی از رویکردهای مهم شورای مرکزی افزایش مهارت مهندسان است و هدف نهایی از برگزاری این همایش‌ها مهارت‌آموزی و ارتقا کیفیت کار است. مقررشده است این دست همایش‌ها در تمام استان‌ها برگزار شود.

وی گفت: یک سری کلیدواژه‌ها را دنبال می‌کنیم که باعث ارتقای کیفیت ساخت‌وساز و افزایش طول عمر ساختمان‌ها خواهد شد ازجمله این کلیدواژه‌ها «طراحی بر اساس عملکرد» است که یک رویکرد جدید در دنیا است. به دنبال آموزش و مهارت‌آموزی آن هستیم. این روش علاوه بر ایمنی، خسارت‌های جانی را به حداقل می‌رساند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور گفت: بحث فروریزش ساختمان‌ها، رویکرد دیگر ما است که بر آن تمرکز کرده‌ایم. نباید چنین اتفاقی در کشور رخ دهد. لذا همایش‌هایی در این زمینه برگزارشده و ادامه‌دار خواهد بود. در بحث حریق نیز اقداماتی در حال انجام است. حریق می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد لذا آموزش‌هایی توسط محققین در حال انجام است که دوره آن برگزار خواهد شد.

شکیب بابیان اینکه اساتید حاضر در این همایش تهیه‌کننده‌ی آیین‌نامه‌ها و مقررات هستند، عنوان کرد: مصرف انرژی در کشور ما بالا است، شورای مرکزی تمرکز گذاشته است که در این زمینه نیز همایش‌هایی برگزار کند. دوره‌های آموزشی متعددی درزمینهٔ انرژی در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ارتقا جایگاه مهندسی هدف اصلی ما است، افزود: برای دستیابی به این مهم شورای مرکزی در حال تلاش و برنامه‌ریزی است. سؤالات مهندسان در روز اختتامیه حتماً پاسخ داده می‌شود.

ضرورت فرهنگ‌سازی «مقاوم‌سازی»

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان هرمزگان ضمن خیرمقدم به مدعوین همایش ملی آشنایی با مبانی و اصول بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اظهار کرد: امیدواریم برگزاری این همایش دستاوردهای خوبی را برای استان به ارمغان بیاورد.

«محمدرضا عظیمی»، افزود: سازمان نظام‌مهندسی استان هرمزگان در حال حاضر دارای ۹ هزار و ۳۰۰ نفر عضو در هفت رشته مهندسی است که ۴۵ درصد دارای پروانه اشتغال هستند. طراحی، نظارت، اجرا، آزمایش بتن برخی از عناوین خدماتی است که تاکنون سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به نفع بهره‌برداران در راستای ایجاد ساختمان ایمن و مقاوم در برابر زلزله انجام‌شده است. همچنین از ۱۳ شهرستانِ استان در هشت شهرستان دفتر نمایندگی فعال داریم.

وی بابیان اینکه خوشبختانه با پدیده‌ی دو نقشه‌ای در هرمزگان ناآشنا هستیم، اضافه کرد: افتخار می‌کنیم در هرمزگان پدیده‌ی دو نقشه‌ای وجود ندارد. بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌ها در هرمزگان پس از فرآیندهای صدور پروانه ساختمان و برابر نقشه‌های مصوب اجرا می‌گردد و این مهم باهمت مهندسان استان اتفاق افتاد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان عنوان کرد: هرمزگان با توجه به قرارگیری بر کمربند چین‌خوردگی زاگرس و مکران جز پهنه‌های با ظرفیت بالای خطر لرزه‌نگاری است. در بازه‌ی یک‌صد سال اخیر ۲ هزار و ۹۹۷ زلزله در هرمزگان ثبت‌شده است که ۱۷۱ مورد آن‌ها دارای بزرگی بیشتر و مساوی پنج و ۲۰ مورد بزرگ‌تر و مساوی ۶ بوده است که این نشان‌دهنده لرزه‌خیزی بالای استان است. با توجه به این مهم، برگزاری این همایش را به فال نیک می‌گیریم.

عظیمی بابیان اینکه بندرعباس به‌عنوان مرکز استان، یک هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد، افزود: ۴۳ درصد جمعیت شهر در این بافت زندگی می‌کنند. این موارد ضرورت احداث ساختمان ایمن و مقاوم در برابر زلزله را در استان دوچندان می‌کند.

این مقام مسئول گفت: در گام دوم خدمت‌رسانی سازمان مباحثی از قبیل بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان در دستور کار قرارگرفته است که این همایش شروع خوبی برای آن است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان هرمزگان اظهار کرد: از همه مهندسان دعوت می‌کنم درزمینهٔ فرهنگ‌سازی «مقام سازی ساختمان» اقدام کنند. آگاهی مسئولین دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صنعت ساختمان و عموم مردم یکی دیگر از راهکارهای ترویج این موضوع است.

طرح‌های احیای بافت فرسوده در حال اجرای است

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان ضمن تشکر از میزبانی سازمان نظام‌مهندسی استان هرمزگان گفت: نگاه به صنعت ساختمان در هرمزگان با توجه به جغرافیای آن با نقاط دیگر کشور باید متفاوت باشد. با توجه به زلزله‌های اخیر و شدت آن‌ها نگاه آماری به تخریب‌ها گواه این است که مهندسان استان، نظارت‌های دقیقی بر اجرای ساختمان‌ها دارند. «عباس کمالی»، افزود: استان هرمزگان رو به رشد توسعه صنعتی گسترده است. توسعه سواحل مکران هم به دستور رهبری شتاب گرفته است لذا نظارت نه‌تنها در حوزه ساختمان‌ها که در حوزه صنعت هم باید افزایش پیدا کند. وی در بخش دیگری گفت: آمار ۴۳ درصد بافت فرسوده در بندرعباس معضل است و این زیبنده پایتخت اقتصادی کشور نیست؛ انشالله بافت فرسوده را احیا می‌کنیم؛ نیاز است همه دستگاه‌ها پای‌کار بیایند. برنامه‌هایی در حال اجرا است که به‌مرور پیش می‌رود. بحث سنددار شدن ساکنان بافت فرسوده از برنامه‌های این بخش بود که گام مهمی در راستای احیای بافت است. مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان اضافه کرد: مسائل و تحقیقات مربوط به دریا و خورندگی دریا با دقت بیشتری در اختیار سازمان مهندسی استان قرار گیرد که دچار آسیب و فرسودگی در کوتاه‌مدت نباشیم.

بُعد نظارت تقویت شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در این همایش گفت: هرمزگان در سال ۱۴۰۱ بیشترین زلزله را در کشور ثبت کرده است لذا ضرورت برگزاری چنین همایشی بسیار احساس می‌شد. «محمد مرودی» افزود: اگر زحمات مهندسان استان نبود شاید در زلزله‌های اخیر خسارات گسترده‌ای را متحمل می‌شدیم شما با تلاش‌ها و علمتان عامل اصلی کاهش خسارات و آسیب‌ها بودید. آموزش و به‌روزرسانی علم در این حوزه اهمیت ویژه‌ای دارید زیرا بحث سرمایه و شاید تنها دارایی مردم در میان است‌. وی عنوان کرد: مسئله‌ اصلی ما بحث نظارت است اگر این موضوع را به نقطه قوت تبدیل کنیم تمام مسائل حل می‌شود. با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی استان هرمزگان، عمر بنا در استان متفاوت از سایر کشور است لذا به دانش روز دنیا برای این حل این موضوع نیازمند هستیم.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا