سلامت

هیاتی ادعای‌ ایجاد ایمنی۹۱ درصدی واکسن فایزر در کودکان را بررسی می‌کند

به گزارش روز شنبه گروه آموزش برگزیده های ایران از خبرگزاری یونایتدپرس، شرکت فایزر روز گذشته اعلام کرد: نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که تزریق واکسن فایزر- بایون‌تک برای ایجاد ایمنی در برابر بیماری کرونا در کودکان پنج تا ۱۱ ساله  بیش از ۹۰ درصد کارایی دارد.

شرکت فایزر مدعی شد این نتیجه گیری پس از انجام آزمایش واکسن کرونا روی کودکان به دست آمده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا هم اعلام کرد: اطلاعات منتشر شده شرکت فایزر نشان می دهد دزهای کوچک تر این واکسن، تقریباً ۹۱ درصد در پیشگیری از کرونا علامت دار در کودکان پنج تا ۱۱ سال موثر است.

این سازمان از هیاتی مستقل متشکل از کارشناسان خواست تا برای تایید احتمالی این واکسن برای کودکان گزارش شرکت فایزر را بررسی کنند. گزارش فایزر بر مبنای بررسی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کودک در رده سنی پنج تا ۱۱ است که بسیاری از آنها دو دز واکسن را با فاصله سه هفته و بقیه دزهای دارونما دریافت کردند.

دُز واکسن کرونا تجویز شده به کودکان ۱۰ میکروگرم یعنی یک سوم مقداری است که به بزرگسالان و کودکان ۱۲ تا ۱۶ سال داده می شود. شرکت  فایزر تاکید کرد که دز کمتر عوارض جانبی را به حداقل می رساند اما همچنان یک واکنش ایمنی قوی را فعال می کند.

در گزارش ۸۲ صفحه ای شرکت فایزر آمده است: دز اولیه واکسن با فاصله سه هفته در کودکان پنج تا ۱۱ ساله به خوبی تحمل شد. هیچ مورد ابتلای شدید به کووید-۱۹ در میان گروه مورد مطالعه بروز نکرده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که هیچ مورد التهاب قلبی در گروه تحت مطالعه دیده نشده است، این دو دز واکسن واکنش ایمنی خوبی علیه انواع گونه های کرونا ایجاد کرد و علیه کووید-۱۹ علامت دار در دوره ای که گونه دلتا در آمریکا غلب بود به اندازه زیادی موثر بود.

طبق این گزارش، هرچند نمی‌توان از این پژوهش برای اظهارنظر درباره عوارض بسیار نادر واکسن استفاده کرد، چرا که تعداد افراد مورد بررسی به اندازه لازم برای بررسی چنین مواردی نبوده است.

این اولین بار است که فایزر برآوردی از میزان کارایی واکسن خود برای کودکان منتشر می‌کند.

به گزارش برگزیده های ایران، ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش های ویروس کرونا در انگلیس، برزیل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا