خراسان رضوی

وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه در گرو تحقق علم دینی است

به گزارش برگزیده های ایران از خراسان رضوی دکتر سید مجید ظهیری عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یاداشتی به مناسبت فرارسیدن روز وحدت حوزه و دانشگاه نوشت:

حوزه و دانشگاه در هویت علمی داشتن تفاوت ندارند؛ ولی در نوع نگاه به علم تفاوت های جدی دارند. حوزه پرچمدار علم دینی است، ولی در دانشگاه علم الزاما وابستگی به دین ندارد.

اکثر علوم دانشگاهی در بستری سکولار پدید آمده و رشد پیدا کرده اند؛ اگرچه دانشمندان دانشگاهی ما دیندار و متعهد هستند. به عنوان مثال دانش روان شناسی یا جامعه شناسی در بستر جوامع لیبرال شکل گرفته و به لحاظ بنیادی ریشه در اومانیسم (اصالت انسان)، ایندیویدوالیسم (اصالت فرد)، پراگماتبسم (اصالت عمل) و یوتیلیتاریانیسم (اصالت فایده) دارد.

معارف و آموزه های اسلامی با این مبانی مشکل دارد. لذا وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند بن مایه و ریشه است و آن علم دینی است. علم دینی تحقق پیدا نمی کند، جز با هم اندیشی حوزویان و دانشگاهیان. پس وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه در گرو تحقق علم دینی است.

سخن در این نیست که جامعه شناسی اسلامی شود یا روان شناسی اسلامی شود یا فیزیک و شیمی و غیره. سخن این است که مبانی معرفت شناسی علم جدید ریشه در چهار بنیاد فوق دارد. لذا نتیجه و دستاوردهای آن نسبت به مبانی اش بی تفاوت نیستند. اگر دانشی مبانی اش را از آموزه های وحیانی بگیرد هرگز نتیجه و دستاورد آن به آسیب دیدن محیط زیست، دست کاری ژنتبک موجودات، سلاح های کشتار جمعی و از این قبیل نمی انجامد.

تفاوت نگاه حوزه و دانشگاه به علم مساله ای قابل حل است و با تحول در علوم انسانی با رجوع به مبانی وحیانی، و توانمند سازی علوم اسلامی در مبناسازی برای علوم انسانی و طبیعی مطابق آنچه در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید شده است طلیعه وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه را با یکسان نمودن نگاه مبنایی به علم می توان به زودی مشاهده کردد.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا