وزیر قوی و شجاع میتواند بسیاری از چالشها در آموزش و پرورش را برای همیشه پایان دهد
خبرگزاری برگزیده های ایران ـ اراک؛ بعد از عدم رأی اعتماد مجلس به حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سوم شهریور ماه، رئیس جمهور علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.
رئیس جمهور در ۱۷ آبان مسعود فیاضی را برای دومین بار به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد و در روز ۲۵ آبان علیرغم دفاع از وی در مجلس، نمایندگان به فیاضی رأی اعتماد ندادند و این وزارتخانه مهم و حساس همچنان بدون وزیر ماند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس بعد از عدم رأی نمایندگان به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: «از آیتالله رئیسی رئیس جمهور میخواهم که در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند».
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم و کلیدی است و حالا که رأی گیری تمام شد این موضوع را میگویم که در دو دوره دولتهای قبل طی ۱۶ سال، همیشه وزیر آموزش و پرورش در رأیگیریهای اولیه دولتها دچار چالش شده و متأسفانه این مهم ترین وزارتخانه تغییرات بسیاری در حوزه وزیر داشته است و این موضوع، به کشور و هم به آموزش و پرورش آسیب میزند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انشاء الله آقای رئیسی، وزیر پیشنهادی بعدی را در کمترین زمان معرفی کند تا انشاء الله مجلس هم بتواند بررسیهای خود را انجام دهد.
طبق قانون رئیسجمهور تنها یک بار میتواند برای یک وزارتخانه سرپرست تعیین کند، یعنی رئیسجمهور تنها یک هفته یعنی تا ۴ آذرماه زمان دارد تا فردی دیگر را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند و اگر وزیر پیشنهادی در این یک هفته به مجلس معرفی نشود، طبق قانون با رأی نیاوردن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای بار دوم حالا باید سرپرست آموزش و پرورش با اذن رهبری انتخاب شود.
این روزها، جامعه پانزده میلیونی دانش آموزان و نیز جامعه معلمان، در انتظارند تا ببینند که دولت، چطور و چگونه میخواهد مشکلات آموزش و پرورش را حل کند؟ آیا دولت سیزدهم با انتخاب یک وزیر جوان، شجاع و تحولگرا میتواند دغدغههای این قشرعظیم جامعه را کاهش دهد؟
آیا دولت سیزدهم به شعارهای انتخاباتی خود که بهبود آموزش کشور و اجرای رتبه بندی فرهنگیان بود، جامه عمل میپوشاند؟ بلاتکلیفی بزرگترین و مهمترین وزارتخانه دولت در این شرایط حساس بازگشایی حضوری مدارس و آموزشهای ترکیبی آسیبهای زیادی را به فرهنگیان، دانش آموزان و خانوادههایشان وارد میکند.
بازگشایی حضوری کلیه مدارس در آذرماه، پاسکاری و به تعویق افتادن بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس، کسری بودجه و کمبود نیروی انسانی، عدم دسترسی برخی دانش آموزان به کتابهای درسی، نامناسب بودن محتوی دروس برای آموزشهای مجازی، عدم آموزش معلمان در تدریسهای غیرحضوری، آشنا نبودن خانوادهها با وظایف خود در دوران کرونا و آموزشهای مجازی، مشکلات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان، عدم پرداخت حقالتدریس معلمان شاغل، کاهش انگیزه معلمان، به کارگیری معلمان غیر تخصصی در پایهها و رشتههایی که ارتباطی با رشته تحصیلی و تجربه آنها ندارد، فضای آموزشی فرسوده در مناطق محروم و روستایی، عدم رضایت از بیمه تکمیلی فرهنگیان، عدم اختصاص سرانه لازم به مدارس برای رعایت موارد بهداشتی و مشکل آنها برای پرداخت هزینههای آب، برق و گاز، تنها بخشی از مشکلات آموزش و پرورش است، علیرغم این مشکلات فراوان، باید منتظر ماند و دید که چه بر آموزش و پرورش کشور میآید و چه کسی سکاندار بزرگترین و مهمترین وزارتخانه دولت، خواهد شد؟
اکنون که بعد از سالها لایحه رتبه بندی معلمان قرار است در مجلس به تصویب برسد، بی شک وزیر قوی، توانمند و شجاع با فرماندهی و رهبری خود میتواند به اجرای کامل این لایحه کمک کند و با ارائه پیشنهادات و نظرات کارشناسی در بهتر اجرا شدن این طرح، بسیاری از چالشها در آموزش و پرورش را برای همیشه پایان دهد.
خواسته فرهنگیان این است که در این شرایط نابسامان آموزش و پروش، انتخاب و معرفی وزیری جوان و خلاق، توانمند و شجاع، متعهد و تحولگرا و از بدنه آموزش و پرورش، که هم مورد تأیید رئیس جمهور باشد و هم قابل اعتماد برای مجلس، سکان وزارتخانه بزرگ و مهم دولت را به دست گیرد تا آموزش و پرورش کشور در مسیری درست و با مدیرانی جوان، دلسوز و جهادی به سوی هدفهای پیش بینی شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حرکت کند و به پیشرفت ایران اسلامی و آنچه شایسته مردم عزیز است کمک کند.
************************
حسین معافی
مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک
************************
انتهای پیام/