فرهنگ و هنر

وقتی یک اثر هنری به پول نرسد، سازندگانش بیکار می‌شوند

به گزارش خبرنگار کتاب و‌ادبیات برگزیده های ایران، مسعود نظری‌منش رئیس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان و فعال فرهنگی حوزه کودک و نوجوان با برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» در مورد بایدها و نبایدهای ضرورت پیوستن به کنوانسیون برن (حق مالکیت معنوی) در رادیو گفت‌و‌گو مصاحبه کرد.

وی ضمن ابراز موافقت با پیوستن به کنوانسیون برن گفت: سرعت تحول دنیا نسبت به ما بسیار بالاست و لذا همه چیز را باید به تناسب روز، به‌روزرسانی کنیم.

نظری‌منش ضمن اشاره به کشورهای عضو در این کنوانسیون افزود: این عضویت در یک جریان عمومی مانند کنوانسیون برن، از شاخص‌های کشورهای توسعه یافته است چرا که حتماً مزایایی دارد و آن را رعایت می‌کنند.

رئیس مجمع ناشران دیجیتال کودک و نوجوان اظهار کرد: این دیدگاه که می‌گویند قانون حق مالکیت در داخل برای ما رعایت می‌شود اما در خارج نه، موجب ایجاد قاچاق محتوا شده است، در حالی‌ که تمام مجموعه محتوا مشمول این قانون است.

وی با اشاره به زنجیره ارزش تمام محصولات خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش روی یک اثر اعمال می‌شود تا بتوان به عنوان مثال انیمیشن آموزشی برای کودکان تولید کرد در حالی که اگر حقوق آن رعایت نشود افراد زیادی متضرر می‌شوند. وقتی یک اثر هنری نتواند به پول تبدیل شود، تمام عوامل سازنده آن، بیکار می‌شوند و اگر فرهنگ مصرف رایگان محتوا را ترویج دهیم، همواره تولیدکننده داخلی را در نقطه ضعف نگه می‌داریم.

این فعال فرهنگی حوزه کودک و نوجوان همچنین ادامه داد: به دلیل محتوای فارسی آثار ما، فارسی زبان دنیا مخاطبان ما هستند و بنابراین در این فضا در داخل کشور به دلیل وجود قوانین نظارتگر، مشکلات کمتر است و این در حالی است که اگر آثار را روی شبکه‌های دیجیتال قرار دهند، صاحب اثر در عمل، کاری نمی‌تواند انجام دهد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا