اخبار روز

هنرمند دلیجانی: از مقوله آموزش در نمایش‌‌نامه‌‌ها غافل نشویم

خبرگزاری برگزیده های ایران ـ دلیجان؛ سید مرتضی هاشمی، متولد ۱۳۵۷ و دانش آموخته رشته هنرهای نمایشی در مقطع دیپلم از هنرستان صدا وسیما و رشته ادبیات نمایشی در مقطع لیسانس از دانشکده هنر و معماری تهران است.

نام وی برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ برای بازی در سریال تلویزیونی نگاهی دیگر بر سر زبان‌ها افتاد، در این سریال سید مرتضی هاشمی در کنار بزرگان سینما و تلویزیون کشور و افرادی همچون مرحوم استاد محمدعلی کشاورز، استاد آتش تقی پور، شهین علی‌زاده و… به ایفای نقش پرداخت.

در همان سال‌ها علی رغم سن پایین، نمایش‌هایی از جمله حسنی و مارماری، موش مهربون،گربه نادون و… به نویسندگی و کارگردانی وی و برای مخاطب کودک و نوجوان در سطح فرهنگسراهای تهران به روی صحنه رفت.

سید مرتضی این هنرمند دلیجانی بعد از فراغت از تحصیل نیز در سازمان صدا وسیما در کسوت تهیه کننده وکارگردان مشغول به همکاری شد و هم ­اکنون نیز در همان سازمان به عنوان کارشناس همچنان مشغول به فعالیت است.

 

 مرتضی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در دلیجان در خصوص چاپ کتاب ویژه کودکان می‌گوید: نخستین کتابم  به نام «پنج نمایشنامه دانش آموزی» بود که در سال ۱۳۹۹ به چاپ رسید و امسال هم تجدید چاپ شد، اخیرا هم کتاب‌‌های نمایشنامه کودک و نوجوان به چاپ رسیده که در درجه نخست برای گروه‌های اجرایی و کارگردان‌ها به چاپ رسیده تا  در صورتی که تمایل داشته باشند کار را روی صحنه بیاورند و مخاطب دوم هم کودکان و نوجوانانی هستند که به دیدن اثر می‌نشینند.

آموزش نسل آینده، دارای اهمیت زیادی است

وی می‌افزاید: همانطور که از نام اثر مشخص است این کتاب شامل سه نمایشنامه است برای مخاطبین کودک و نوجوان،  موضوع نمایشنامه جشن تولد آسیب‌های استفاده بیش از حد کودکان از بازی‌های رایانه‌ای است، در نمایشنامه بزرگ‌ترین گنج دنیا هم موضوع دوست‌یابی در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته و نمایش آخر، یعنی دنیای شیرین هم به موضوع آموزش نظم به کودکان اختصاص دارد.

این هنرمند تصریح می‌کند: هدف نمایش و نمایشنامه در درجه اول سرگرمی و لذت بردن مخاطب است، اما از نکات آموزشی هم نباید غافل شد، به ویژه در نمایش‌های کودکان و نوجوانان.

هدف نمایش و نمایشنامه در درجه اول سرگرمی و لذت بردن مخاطب است، اما از نکات آموزشی هم نباید غافل شد، به ویژه در نمایش‌های کودکان و نوجوانان

 

 هاشمی با اشاره به اینکه اولین فعالیت‌های نمایشی خود را در سال‌های ۱۳۷۴ با نویسندگی و اجرای نمایش برای کودکان و نوجوانان آغاز کرده است، اظهار می‌کند: همیشه کار برای کودک برام جذاب بوده و دوست داشتم در این حوزه فعالیت کنم، چرا که اولا اثرگذاری و آموزش در این حوزه را دوست دارم و احساس می‌کنم آموزش نسل آینده، هم دارای اهمیت زیادی است و هم اینکه هنر نمایش می‌تواند در این مسیر ثاتیرگذار باشد.

وی می‌گوید: پرداختن به فعالیت‌‌های نمایشی در حوزه کودک و نوجوان و قدم برداشتن در حوزه‌های تربیتی و آموزشی را بسیار دوست دارم و از آن لذت می‌برم.

انتهای پیام/ 

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا