مرکزی

پل سنجان؛ پروژه‌ای ۴ هزار روزه که با انواع سازها رقصید/ تقاطعی که بارها به زیر و رو کشیده شد

 خبرگزاری برگزیده های ایران ـ اراک؛  اواخر پاییز سال ۸۹ بود که در سفر رئیس جمهور وقت به دیار آفتاب و در نشست هیات دولت در سالن جلسات استانداری مرکزی طرح احداث تقاطع غیرهمسطح سنجان به عنوان یکی از مصوبات سفر تایید و به تصویب هیات دولت رسید.

این طرح که با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای به تصویب هیات دولت رسید و با ۲۴ ساز مختلف مسوولان به رقص درآمد، هنوز با گذشت بیش از یک دهه به سرانجام نرسیده و موجی از نارضایتی و گله‌مندی مردم را در پی داشته است.

تصویب طرح در هیات دولت

۱۶ آذر ماه سال ۸۹ با تصویب طرح تقاطع غیرهمسطح سنجان در هیات دولت، مطالعات احداث آن در دستور کار قرار گرفت.

انجام مطالعات و تصویب روگذر

در ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۹۲ با گذشت حدود سه سال مطالعه تقاطع از طرف اداره کل راه و شهرسازی به مهندسین مشاور تردد راه واگذار و پس از انجام مطالعات در کمیسیون بررسی و تصویب مطالعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، تقاطع به صورت روگذر به تصویب رسید.

تعیین شهردار سنجان به عنوان مجری

پس از آن و در ۱۸ خردادماه همان سال در جلسه‌ای که در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی و با حضور نمایندگان مردم اراک در مجلس، مدیرکل راه و شهرسازی، شهرداری اراک، رئیس شورای اسلامی سنجان، برگزار شد، نقشه‌های اجرایی به صورت مکتوب توسط اداره راه و شهرسازی به منظور انتخاب پیمانکار و اجرای عملیات به شهرداری سنجان تحویل شد که در نهایت شرکت ماشین سازی به عنوان برنده مناقصه انتخاب شد اما به دلیل عدم توانایی شهرداری سنجان قرارداد لغو شد.

 

تغییر مجری طرح و تامین اعتبار از محل راهداری

۱۹ اسفندماه سال ۱۳۹۲  طی جلسه‌ای که با هدف تسریع در اجرای تقاطع و با شرط آزادسازی املاک مورد نیاز و نیز جا به جایی تاسیسات و موانع معارض در محل دفتر معاون تلفیق بودجه وزارت راه تشکیل شد، با طرح توسط شهرداری، اجرای طرح به اداره راه و شهرسازی واگذار و مقرر شد تامین اعتبار از محل اعتبارات رفع نقاط حادثه خیز سازمان راهداری صورت گیرد و اداره راه تنها احداث پل را انجام دهد.

انعقاد قرارداد با پیمانکار

۲۰ بهمن ماه ۹۳  قرارداد با شرکت بالاست به صورت روگذر در یک باند با دو خط عبور و به ارزش ۱۰۲ میلیارد ریال  منعقد شد.

تغییر طرح از روگذر به زیرگذر

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ و بر اساس بند ۲ مصوبات شورای ترافیک مقرر شد طرح روگذر ملغی و تقاطع به صورت زیرگذر اجرا شود.

 

فسخ قرارداد قبلی

۳۱ خردادماه همان سال مجددا در اجرای مصوبه تغییر طرح قرارداد با شرکت بالاست فسخ و  قرارداد دیگری با شرکت روبن سازه با موضوع خرید باکس بتنی منعقد شد.

توقف اجرا به دلیل معارضین

۲ مردادماه ۹۴ با وجود استقرار باکس‌های بتنی در  محل اجرای پروژه به علت عدم جابه جایی تاسیسات و عدم آزادسازی املات تجاری توسط شهرداری اجرای طرح متوقف شد.

 

تغییر طرح به روگذر

۱۰ آذر ماه طرح مجدد با مصوبه شورای ترافیک از زیرگذر به روگذر تغییر کرد.

تصویب نقشه هدایت ترافیک

۲ مردادماه ۹۵ نقشه هدایت ترافیکی و نیز جا به جایی تاسیسات زیربنایی در شورای ترافیک تصویب و به شهرداری برای اجرا ابلاغ شد.

تصویب جزییات نقشه هدایت ترافیک

در ۱۰ اردیبهشت سال بعد ایجاد جزیره میانی و تحویل زمین برای اجرای کوله و پایه اول تا پنجم در شورای ترافیک به تصویب رسید.

تغییر طرح هدایت ترافیکی از جزیره میانی به کنار گذر

در ۱۹ شهریورماه سال ۹۶ با مصوبه شورای ترافیک اداره راه و شهرسازی موظف می‌شود طرح جدید هدایت ترافیکی از طریق کنار گذر تقاطع را پس از مطالعه کنار گذر ساخت آن را بر عهده بگیرد.

 

۳۱ شهریور ماه  ۹۸ به دلیل عدم آزادسازی املاک مزاحم و هدایت ترافیک توسط شهرداری طرح با کندی پیش می‌رود.

تغییر مجدد طرح به روگذر

اول مهرماه سال ۹۸ در جلسه‌ای با حضور استاندار مرکزی مقرر شد به دلیل افزایش قیمت آهن آلات و تحریم بخشی از مصالح مورد نیاز، عرشه پل از فلزی به بتنی تغییر و اجرای تقاطع به صورت روگذر و با سه خط عبور در یک باند انجام شود.

انعقاد قرارداد جدید

۱۰ آذرماه ۹۸ مجدد با شرکت بالاست به عنوان پیمانکار جدید به مدت ۳۶ ماه قرارداد جدید منعقد شد.

شروع عملیات 

یک روز پس از انعقاد قرارداد با بالاست بخشی از املاک مزاحم توسط شهرداری تخریب و جبهه کاری عملیات اجرایی آغاز شد.

هدایت ترافیک طبق نقشه

۲۸ اسفندماه ۹۸ بخشی از قسمت تعریضی برای نقشه هدایت ترافیکی مصوب شورای ترافیک بهره‌برداری شد.

تکمیل کنار گذر

۲۱ اردیبهشت ماه ۹۹ کنارگذر تقاطع برای تکمیل طرح هدایت ترافیکی تکمیل و به بهره‌برداری رسید و کماکان این طرح در مرحله ساخت بوده و به سرانجام نرسیده است.

تغییر چندباره طرح از روگذر به زیرگذر، عدم جابه‌جایی تاسیسات، عدم آزادسازی املاک و مشکلات هدایت ترافیک و دستخوش سیاسی کاری شدن پروژه بیش از ۴ هزار روز مردم را گرفتار کرده است.

این پروژه که سال‌هاست آرامش را از اهالی سنجان ربوده و از ابتدای ساخت مورد مناقشه بوده است، سال‌ها به صورت نیمه کاره باقی مانده و هم اکنون در مرحله ساخت است.

 

و به گفته مدیرکل راه وشهرسازی استان افتتاح آن مستلزم تخصیص به موقع اعتبارات است.

در اهمیت احداث ساخت هرچه سریع‌تر این پروژه همین بس که روزانه بیش از ۴۰ هزار تردد در آن انجام می‌شود، بهره‌برداری از آن می‌تواند از حجم سنگین ترافیک و حوادث ترافیکی آن بکاهد.

پیمانکار اصلی سرکشی لازم را از طرح ندارد

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی نیز اخیرا در بازدیدی که از این طرح داشت، اعلام کرد:‌ پیمانکار اصلی تقاطع غیرهمسطح سنجان اراک در تهران است و سرکشی لازم را از طرح ندارد و پیگیری لازم صورت می‌گیرد و اگر لازم باشد، برخورد نیز انجام می‌شود.

 پل نماد ناکارآمدی دولت روحانی در شهر اراک

علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس طی گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها این پل را نماد ناکارآمدی دولت روحانی در شهر اراک دانسته و اعلام کرد: کوتاهی‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی و مسئولین استانی رخ داد، باعث شد تا این پروژه در وضعیت بلاتکلیفی قرار بگیرد، این در حالی است که نمایندگان مردم اراک در مجلس بارها گلایه‌های مردم سنجان و مابقی مردم اراک را به گوش مسئولین رسانده‌اند چرا که این پروژه نیمه کاره عملا ورودی شهر اراک از سمت جنوب و غرب را با اختلال مواجه کرده است.

تاکنون ده‌ها میلیارد تومان هزینه بیت‌المال برای احداث این پل هزینه شده، اما سال‌ها مردم را معطل خود کرده است.

ورودی شهر سنجان به دلیل واقع شدن در محور اراک – بروجرد که یکی از کریدورهای ترانزیتی حمل و نقل کالا و مسافر غرب کشور است، جزو پرتردد‌ترین راه‌ها و یکی از نقاط پرحادثه استان مرکزی به حساب می‌آید، اما عدم اجرای به موقع این طرح مشکلاتی را در تردد خودروها و ایجاد ترافیک سنگینی  در ورودی شهر سنجان به وجود آورده است.

 انتهای پیام/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا