سلامت

چراغ نارنجی کرونایی در مازندران روشن شد

به گزارش برگزیده های ایران، بر اساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از امروز شنبه اول آبان اعمال خواهد شد ، نه تنها یک شهرستان مازندران در وضعیت نارنجی قرار گرفت بلکه ۲ شهرستان هم از وضعیت آبی خارج و زرد شده اند. در حال حاضر یک شهرستان مازندران نارنجی ، ۱۸ شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بر اساس این ارزیابی وضعیت کرونایی شهرستان نور که پیش تر در شرایط زرد بود، به خاطر روند افزایشی شیوع کرونا و بالا رفتن آمار بستری های روزانه به رنگ نارنجی تغییر کرده و به شرایط پرخطر کرونایی در آن حاکم شده است.

 وضعیت آبی کرونایی  سه شهرستان مازندران  نیز از آبی به زرد تغییر کرده است . با خروج شهرهای کلاردشت،سوادکوه شمالی و گلوگاه از وضعیت آبی کرونایی و تغییر وضعیت بابلسر از رنگ زرد به آبی کرونایی ،تعداد شهرهای کم خطر مازندران به سه شهر رسید.

در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان های بابلسر،سیمرغ و میاندورود آبی است و شهرستان های بهشهر، نکا، ساری، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، آمل، بابل، محمودآباد، کلاردشت، نوشهر، چالوس، تنکابن، رامسر ، عباس آباد،  فریدونکنار ، شوادکوه شمالی و گلوگاه در وضعیت زرد قرار دارند.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم و ۲ بیمار بستری به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت را نشان می دهد.

رنگ زرد هم به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند. همچنین رنگ قرمز هم که از مدتی پیش از ایران رخت بربسته است ، وضعیت کرونایی ” بسیار پرخطر ” محسوب می شود.

روند افزایشی بستری بیماران کرونایی در مازندران از ۱۰ روز پیش شروع شد و مسئولان بهداشتی هشدار داده بودند در صورت رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی ممکن است استان وارد موج ششم کرونا شود.

موج پنجم کرونا در مازندران از ۳۰ خرداد با افزایشی شدن تعداد مجموع بستری‌شدگان در بیمارستان ها آغاز شده بود و روند افزایشی این موج تاا ۲۱ مرداد ادمه داشت. پس از آن مازندران در مسیر شیب سرازیری کرونا قرار گرفت به طوری که رنگ آبی که از موج چهارم کرونا در مازندران ناپدید شده بود پس از ۶ ماه مجددا به نقشه کرونایی استان بازگشت و در نهایت در ۱۶ مهرماه نیز با خروج رامسر تنها شهرستان باقی مانده در وضعیت پرخطر کرونایی ، رنگ نارنجی کرونایی هم پس از قرمز از مازندران خارج شد. حال اما با گذشت ۲ هفته همان طور که  مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل پیش بینی کرده بودند ، با ادامه روند عادی انگارانه و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی مازندران مجددا در مسیر پرخطر کرونایی قرار گرفت.

 بر اساس گفته معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مازندران حداکثر ۳۵ درصد است.

هم اکنون ۳۹۰بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند که از این تعداد ۷۵ نفر با وضع حاد تنفسی در بخش های مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا