فارس

کتابخانه احمدی شیراز؛ مکانی به وسعت تاریخ/ اینجا چراغی از جنس آگاهی روشن است

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، خیابان طالقانی شیراز از محله‌های قدیمی این شهر و در نزدیکی مجموعه زندیه قرار دارد. آنچه در نظر اول، در این خیابان به چشم می‌آید، مغازه‌های پوشاک و کفش‌فروشی است اما نکته جذاب و دیدنی خیابان طالقانی، کتاب‌فروشی است که بیش از یک قرن قدمت دارد.

ممکن است بارها از کنار آن عبور کرده باشید و جذب ویترین و عناوین کتابهایی شده باشید که زینت‌بخش قفسه‌های این کتاب‌فروشی هستند. اما عده‌ای دیگر نیز شاید بی توجه از کنار آن عبور کرده باشند.

در هر صورت، چه با دقت و کنجکاوی، ردپای تاریخ را در این کتابفروشی یافته باشید و چه بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرده باشید، همین قدمت بیش از یک قرن، می‌تواند جذابیت غیرقابل انکاری به این مکان فرهنگی ببخشد و ماجرایی شنیدنی را رقم بزند.

از زمانی که دست چپ و راست خود را شناختم، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها برایم هم محل جستجوی حقیقت بود و هم و مکانی برای تفریح; چرا که مطالعه به گونه‌ای تفریح نیز به شمار می‌آمد اما مکان‌هایی همچون کتابفروشی یا کتابخانه احمدی، از مراکز فرهنگی بوده که برای افراد اهل مطالعه نیز منحصر به فردی است و آنها را با حقایق ارزشمندی آشنا می‌کند.

در این مکان فرهنگی، کتاب‌ها میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ مطالعه هستند و آنها را در فضایی آرام هدایت می‌کنند. کتاب‌هایی که در قفسه‌های منظم برحسب فهرست موضوعی طبقه‌بندی شده و لبخندی از جنس آگاهی و روشنی، به مراجعین تقدیم می‌کنند.

کتابخانه احمدی، مزین به کتاب‌های تاریخی، مذهبی، عرفانی و دیوان اشعار، بیشتر اشعار شاعران قدیم و قالبهای سنتی است.

هر کدام از این کتابها شاهد چه ماجراهایی بوده‌اند و در عبور و مرور افراد و مواجهه مردم از هر قشر و صنفی، چه حکایت‌ها دارند.

چراغ اینجا از چهار نسل گذشته، روشن است

در یک عصر سرد زمستانی با فروشنده کتاب‌فروشی احمدی یا بهتر بگویم کتابدار کتابخانه احمدی گفتگو کردم و در ابتدا راجع به تمایز بین کتابخانه و کتاب‌فروشی می‌پرسم که چرا نام این مکان کتابخانه احمدی است، مگر محل عرضه و فروش کتاب نیست؟

سیدمحمد فهلیانی پاسخ می‌دهد: این نام به دلیل قدمت این محل برای آن انتخاب شده است; اکنون حدود ۱۱۵ سال از تأسیس این مکان می‌گذرد و در آن زمان کتاب‌فروشی‌ها به عنوان کتاب سرا و کتابخانه شناخته می‌شدند و عنوان کتاب‌فروشی مطرح نبوده است و ما بر همان اساس، این نام را از آن سال تاکنون حفظ کردیم.

وی با اشاره به اینکه این کتاب‌فروشی در دوره مشروطه برقرار شده، بیان می‌کند: کتابفروشی احمدی همچون یک میراث خانوادگی، نسل به نسل به ما رسیده و اکنون ما چهارمین نسلی هستیم که بر اساس وصیت بزرگان خود چراغ این مکان فرهنگی را روشن نگه داشته‌ایم و افرادی که پیش از این کتابخانه احمدی را اداره می کردند، وصیت نمودند که اینجا تعطیل نشود.

کتابخانه احمدی؛ مرجع کتاب‌های نایاب

 فهلیانی راجع به تهیه کتاب‌هایی که کمیاب یا نایاب است، می گوید: کتاب‌فروشی احمدی، معمولاً محل مراجعه افرادی است که دنبال کتاب‌های خاص و کمیاب هستند و انتظار دارند در اینجا آن را تهیه کنند.

این فروشنده کتاب اظهار می‌دارد: کتاب‌هایی در حیطه فارس‌شناسی و شیرازشناسی در کنار کتب عرفانی، روانشناسی و دیوان اشعار در کتاب‌فروشی ما بیشترین عناوین را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی در کتاب‌فروشی احمدی، آرشیو کاملی از کتاب‌های پژوهشی به ویژه در حیطه فارس شناسی وجود دارد، که بدون طلب هیچ گونه وجه نقد، به دانشجویان یا محققانی که برای تحقیق نیاز به این کتب دارند، امانت داده می‌شود و آنها پس از تهیه عکس یا کپی، کتاب‌ها را باز می‌گردانند.

آنجا که کتاب مسیر زندگی را تغییر می‌دهد

فهلیانی از افرادی می‌گوید که کتاب در زندگی آنها اثرگذار بوده است: معمولا در امور مشتریان تجسس نمی‌کنم اما افرادی بوده‌اند که عنوان کردند با خواندن یک کتاب مسیر زندگی ما را عوض شده است.

 وی می‌افزاید: این کتاب‌ها بیشتر در حوزه عرفانی و روانشناسی است که به گفته مشتریان، سبک زندگی یا سبک کار آنها را بهبود بخشیده و از ما تقاضا دارند که کتابی مشابه آن، به آنها ارائه دهیم.

فهلیانی خاطرنشان می‌کند: مطالعه کتاب معمولا اولویت مردم نبوده و در حال حاضر، سرانه مطالعه به مراتب ضعیف تر شده است بنابراین حمایت دولت از طرح‌های تسهیلاتی و حمایتی از کتابفروشی‌ها همچنین رونق مطالعه و کتابخوانی، امری ضروری است.

فهلیانی با اشاره به وجود کتاب‌های الکترونیکی و صوتی در فضای مجازی می‌گوید: سبک کتاب‌خوانی نه فقط در کشور ما بلکه در همه دنیا تغییر کرده و اکنون با یک سرچ ساده، می توان معانی کلمات و عبارات را دریافت.

وی ادامه می‌دهد: اما هنوز کسانی هستند که به سبک سنتی و کتاب‌های چاپی علاقه بیشتری دارند; از سوی دیگر جوانان و نوجوانان بیشتر به سمت کتاب‌های الکترونیکی و فضای مجازی متمایل هستند و در سنین بالاتر بیشتر به کتب سبک سنتی گرایش دارند.

ز غوغای جهان، فارغ

این فروشنده کتاب با اشاره به انس و الفت خود با محل کارش، می‌گوید: کتابفروشی محیط آرامی دارد و در این مکان، بیشتر با افراد فرهیخته و اهل مطالعه سر و کار داریم که ناخودآگاه به سمت مطالعه کتاب پیش می رویم.

فهلیانی اضافه می‌کند: در شغل‌هایی نظیر کتاب‌فروشی، اگر چه از لحاظ مالی چندان تامین نیستیم اما محیط آرام و جذابی فراهم است که می‌توان ساعاتی دور از دغدغه روزمره به کار پرداخت.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا