گره تاکسیهای برقی فقط بهدست رئیسجمهور باز میشود
گره تاکسیهای برقی فقط بهدست رئیسجمهور باز میشود
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، یکی از مشکلاتی که مردم کلانشهرهایی چون تهران سالهاست با آن دستوپنجه نرم میکنند، آلودگی هوا است و توسعه حمل و نقل عمومی و حرکت به سوی “برقیسازی” خودروها بهویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی، راهکار جدی است که همه مسئولان درباره آن اتفاق نظر دارند اما متأسفانه برای تحقق این راهکارهای اساسی، فرصتهای زیادی در سالهای گذشته از دست رفته است.
اما در دوره فعلی مدیریت شهری تهران، مسئولان شهری آستینها را بالا زدند تا ضمن جبران بخشی از عقبماندگیهای گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی، گامی برای توسعه وسایل نقلیه برقی در تهران و کمک به بازگرداندن هوای سالم به این شهر بردارند.
در این راستا در سفری که سال گذشته علیرضا زاکانی شهردار تهران به چین داشت، مقرر شد تا ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری، ۲۵۰۰۰ دستگاه تاکسی سدان برقی، ۲۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسیبلند (suv)، ۱۰ هزار دستگاه ون با پشتیبانی مالی چین خریداری شود.
همچنین با همکاری و کمک دولت به ویژه وزارت صمت، قرار است ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی نیز از طریق ۱۱ شرکت خودروساز و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس هم از طریق تولیدات داخل وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران شود.
تغییر چهره شهر با ورود تاکسی و اتوبوسهای برقی به تهران
بنابراین جمعاٌ زمینه ورود حدود ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۵۰۰۰ اتوبوس به تهران فراهم شده البته قرار نیست همه آنها یکباره وارد ناوگان تاکسیرانی شوند اما به تدریج تهرانیها شاهد تغییر چهره شهر به واسطه حضور این خودروها خواهند بود.
در این راستا سال خرداد ماه امسال، ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی از طریق شرکت کرمان موتور رونمایی شد که ۲۰۰ دستگاه از آنها پلاک گذاری و تحویل رانندگان تاکسی شد و روال واگذاری سایر خودروها نیز به تدریج انجام خواهد شد اما اخیرا صدای گلایه این دسته از تاکسیرانها به گوش برخی مسئولان رسیده است.
جمعی از دارندگان تاکسیهای برقی، ابتدا با تجمع مقابل سازمان تاکسیرانی و در ادامه به دو بار تجمع مقابل ساختمان شورای شهر تهران خواستار تحقق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر شدند؛ این ماده قانونی به دولت اختیار پرداخت مبلغ بلاعوضی به مالکان تاکسی های برقی می دهد، مبلغی که میتواند بار زیادی از فشارهای مالی ناشی از خرید تاکسی های برقی را از دوش مالکان بردارد.
اجرای قانونی که فشار مالی را از دوش تاکسیرانها برمیدارد
شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار برگزیده های ایران گفت: حرف رانندگان تاکسی این است که هزینه و اقساط خودروهای برقی بالاست و چرا کمک بلاعوض دولت محقق نمیشود؟ این افراد که برای نوسازی تاکسیها اقدام و خودرو را یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کردهاند، معتقد هستند اگر دولت از طریق اجرای قانون مذکور، حداقل ۲۰۰ میلیون تومان از هزینه خرید این خودروها را بپردازد آنها فشار مالی کمتری متحمل میشوند.
اگرچه تاکسیرانها باید تحقق این ماده قانونی را از دولت مطالبه کنند اما شهردار تهران هم که پیش از این قول پیگیری و کمک به تحقق این قانون را داده هم میتواند درباره این موضوع با دولت و شخص رئیس جمهوری رایزنی و گفتوگو کند.
نگاه تاکسیرانان به پزشکیان
تأثیرات توسعه استفاده از خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، بر هیچکس پوشیده نیست و اکنون که ریلگذاری خوبی به همت مدیریت شهری تهران و وزارت صمت در این زمینه گذاشته شده همه نگاهها به دولت و شخص رئیسجمهور است تا با اجرای قانون، بخشی از مشکلات دارندگان تاکسیهای برقی را کاهش دهد چراکه اگر حمایت دولت و اجرای ماده ۱۲ قانون محقق نشود، قطعاً در عدم ترغیب سایر تاکسیرانها برای خرید تاکسیهای برقی اثرگذار است و حتی می تواند اقدامات صورت گرفته را بیاثر کند.
/