خراسان شمالی

۹۶ درصد از مردم خراسان شمالی باسواد هستند

مهدی مودی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در بجنورد اظهار کرد: میانگین تحصیلات در خراسان شمالی هفت سال و سه ماه است در حالی که در تمام مراحل تحصیلی، دانش آموزان باید ۱۲ سال تحصیل باشد که در مقایسه این دو آمار، استان حدود سه سال عقب است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری مهدکودک ها نیز به آموزش و پرورش اضافه شدند، گفت: براین اساس آموزش و تعلیم دانش اموزان از سنین نوآموزی تحت نظارت و کنترل آموزش و پرورش انجام می شود.

مودی با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری در سال ۹۵، درصد باسوادی در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال، ۳.۵ درصد رشد پیدا کرده، افزود: براین اساس در سال ۹۵ باسوادی استان ۹۲.۸۵ درصد بوده اما در حال حاضر این آمار به ۹۶.۵ درصد رسیده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: این در حالی است که ارتقا سواد در بین زنان، پنج درصد بوده است و از ۹۰.۲۷ درصد در سال ۹۵ به ۹۵.۰۶ درصد در سال جاری رسیده، که این آمار در بین مردان ۱.۵ درصد رشد پیدا کرده است.

مودی گفت: لازم به ذکر است که درصد باسوادی در مناطق شهری دو درصد و در مناطق روستایی ۵.۵ درصد در استان خراسان شمالی ارتقا پیدا کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شهرستان گرمه با ۹۸.۹۹ درصد در استان بالاترین میزان باسوادی و راز و جرگلان با ۹۱.۵ درصد پایین ترین میزان باسوادی استان را دارند، این در حالی است که طبق این وضعیت شهرستان مرزی راز و جرگلان در مقایسه با قبل بالاترین عملکرد را داشته و هشت درصد رشد پیدا کرده است.

مودی اظهار داشت: براساس آخرین آمار سرشماری استان، ۳۹ هزار و ۲۱۶ نفر بی سواد در استان وجود داشته که از این تعداد ۱۴ هزار نفر باسواد شده اند و از ۲۵ هزار نفر باقی مانده، ۹ هزار نفر شناسایی شدند و مابقی اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست و گروه شناخته شده که تا سال ۱۴۰۴ مراحل باسوادی را طی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جاری، ۱۸۶ هزار و ۴۱۵ دانش آموز تحت پوشش آموزش رفته اند، گفت: از این تعداد ۶ هزارو ۲۰۰ دانش اموز به تحصیل برگشتند که یک سوم آنها تکرار پایه و دو سوم آنها جذب بازماندگان از تحصیل بودند.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر تمام مدارس خراسان شمالی به صورت حضوری و براساس نوبت بندی برگزار می شوند.

مودی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۸ درصد دانش آموزان ۱۲ سال به بالا استان و ۹۵ درصد فرهنگیان واکسن کرونا را دریافت کرده اند، گفت: گفتنی است که دانش آموزان شهرستان فاروج کمترین میزان دریافت واکسن را در استان داشته و در مقایسه با سایر شهرستان ها حدود ۱۰ درصد عقب تر است که براساس تصمیمات گرفته شده روند واکسینه شدن این دانش آموزان به صورت موردی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر این، پنج درصد باقی مانده نیروهای فرهنگی که واکسینه نشده اند، نیز به همین ترتیب در دستور اقدام است تا به سقف ۱۰۰ درصدی دست پیدا کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در دی‌ماه سال جاری آزمون های نوبت اول مدارس به صورت حضوری برگزار می شود و در این مدت مدارس مجاز به تعطیلی هستند، گفت: دانش آموزان تنها در شرایط آزمون در مدرسه حضور پیداکنند، همچنین دانش آموزان پایه دوازدهم، ایثارگران و بزرگسالان که آزمون آنها به صورت متمرکز استانی برگزار خواهد شد براساس زمانبندی اعلام شده در محل آزمون حضور پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه جذب نیروی فرهنگی در خراسان شمالی در مقایسه با سایر استان‌ها ۲۵ درصد بالاتر است، گفت: جذب نیروی فرهنگی در دانشگاه های فرهنگیان استان از ۲۵۰ نفر به ۳۴۰ نفر افزایش پیدا کرده است، که نیمی از آنها در مقطع ابتدایی و نیم دیگر متوسطه در تمامی رشته ها هستند.

مودی با اشاره به اینکه ۹۷۰ معلم حق التدریس که در سایر استان ها در زمان سه ساله تعیین تکلیف شدند، در خراسان شمالی در یک سال وضعیت شان مشخص شد، گفت: علاوه بر این ۱۰۰ نفر معلم طرح امین، ۵۷ نفر نیروی معلم قرآنی، ۸۷ نیروی خرید خدمات ایثارگران در بخش آموزش رسمی و سواد آموزی برای دوره معرفی شده اند و تا بهمن ماه حکم را دریافت و به مدار آموزش برمی گردند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی یادآور شد: همچنین ۱۷ نفر از نیروهای خرید خدمات که رشته شان مرتبط نیست، با پیگیری ها از جانب مجلس به این جمع اضافه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه فضای آموزش و خراسان شمالی از لحاظ جذب نیرو سال طلایی داشته است، گفت: در شرایط فعلی برای کلاس ها، ۴۸ نیروی معلم کسری داریم که اضافه کار خورده اند، اما معلمانی که در بهمن ماه اضافه می شوند، مشکل را مرتفع خواهند کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: مشکل نیروی انسانی خراسان شمالی مهر ۱۴۰۱ در دو شهرستان مانه و سملقان و راز و جرگلان به صورت کامل رفع شود، مشکل سایر شهرستان ها نیز حل خواهد شد زیرا خیلی از آنها معلم سایر شهرستان ها هستند که در این دو نقطه مشغول به تدریس شده اند.

وی بیان داشت: در مجموع ثابت به صورت میانگین سالانه یک هزار و ۷۰۰ نفر نیروی بازنشسته در استان هستند، که اگر به همین تعداد نیرو در سال جذب شود، مشکل رفع خواهد شد، این در حالی است که در سال جاری از این تعداد یک هزار و هفت نفر بازنشست شدند و ۷۰۰ نفر استمرار خدمت خوردند.

مودی در رابطه با مشکلی که در مانور زلزله در بجنورد برای ورود خودرو به مدرسه انجام شد گفت: در استان ۳۰۰ مدرسه از حدود ۱۷۰۰ مدرسه دارای آخرین استانداردهای روز هستند اما برای رفع مشکلات سایر مدارس، کمیته ای را تشکیل شده است.

انتهای پیام/ رحمانی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا