ویدیویی پربازدید از ارسال خودروهای زرهی ترکیه به اوکراین
ویدیویی پربازدید از ارسال خودروهای زرهی ترکیه به اوکراین
کبرا از خانواده خودروهای زرهی تولید شده توسط شرکت اتوکار ترکیه است که در دو نسل تولید می شود. بدنه فولادی آن در برابر شلیک اسلحه های کوچک، ترکش های توپخانه و تا حدی در برابر مین های ضد نفر و تانک و بمب های دست ساز محافظت می کند.
این خودرو با ظرفیت ۹ نفره دارد و از جمله وظایف مختلف آن می توان به عملیات امنیتی و حفظ صلح و حفاظت از مرزها اشاره کرد.
این خودروی زرهی با ظرفیت حمل بالاتر و حجم داخلی بیشتر در مقایسه با مدل قبلی کبرا طراحی شده است تا نیازهای مختلف کاربران مختلف را برآورده کند.
به نوشته دیلی صباح اتوکار موفقیت خود را در رده خودروهای زرهی زمینی با کبری ۲ تقویت می کند، که با عملکرد موفق خود در ترکیه و همچنین در بازارهای صادراتی به سرعت مورد توجه کاربران قرار گرفت.
اتوکار با افزایش سرعت پروژه های تحقیق و توسعه (R&D) خود، نسخه فعلی MRAP خودروی مدولار کبری ۲ را با هدف تهدیدهای فعلی و آینده توسعه داد.
خانواده خودروهای زرهی Cobra II ۴x۴ با منابع داخلی توسعه یافته است. آنها جدیدترین محصولات اضافه شده به خانواده محصولات کبرا هستند که در ترکیه و ۱۵ کشور دیگر به کار گرفته می شوند.
در مقایسه با وسایل نقلیه مشابه محافظت شده از مین در سراسر جهان، Cobra II MRAP به دلیل مرکز ثقل پایین، تحرک برتر را نه تنها در جادههای ثابت، بلکه در زمینهای ناهموار ارائه میدهد. دارای سیستم تعلیق مستقل است. این وسیله نقلیه نیز کمتر به چشم می آید زیرا در مقایسه با همتایان خود از شکل ظاهری پایین تری برخوردار است.
رکورد صادرات دفاعی
در سال ۲۰۲۲، ترکیه اعلام کرد به رکورد ۴.۴ میلیارد دلاری صادرات تسلیحات نظامی رسیده است که رقمی بیشتر از بودجه دفاعی سالانه برخی از کشورهای اروپایی است. دولت ترکیه همچنین قصد دارد رقم صادرات تسلیحات را در سال ۲۰۲۳ به ۶ میلیارد دلار برساند.
براساس گزارش ریاست صنایع دفاع ترکیه، گردش مالی کل صنعت دفاعی این کشور در سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار بوده است.
شورای آتلانتیک در دسامبر گزارش داد که درآمد حاصل از صادرات تسلیحات دفاعی برون مرزی ترکیه بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به میزان ۴۲ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، ۹۰ درصد از درآمد برخی شرکتهای ترکیه مانند شرکت «بایکار» از قراردادهای خارجی به دست آمده است. ترکیه حدود ۲ هزار شرکت در این بخش دارد.
این تحول به اوایل دهه ۲۰۰۰ برمیگردد. زمانی که آنکارا راهبردی برای ایجاد یک بخش دفاعی «مدرن» و «خودپایدار» ترسیم کرد. پروژه دو دههای اردوغان که همچنان شاهد سرمایهگذاری قوی دولتی در شرکتهای محلی است، نتیجه میدهد، چرا که فروش تسلیحات، نفوذ ترکیه در خارج از کشور را تقویت خواهد کرد.
در حالی که میزان تولید تسلیحات دفاعی ترکیه به اندازه ایالات متحده، روسیه و چین نیست، اما به دلیل عمکرد تسلیحاتی مانند پهپاد «بیرقدار تیبی۲» توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این پهپاد علاوه بر اوکراین، در لیبی، سوریه و در درگیری آذربایجان و ارمنستان هم استفاده شده است.
شورای آتلانتیک نوشت که فروش تسلیحاتی و فناوریها به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین به ترکیه کمک کرده تا روابط بینالمللیاش به خصوص با «کشورهایی مانند قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و آذربایجان و حتی روابط جدید با کشورهای مختلف دیگر مانند لهستان،عربستان سعودی و تونس» را بهبود بخشد.
فروش این تسلیحات باعث تقویت نفوذ ترکیه در کشورهای خلیج فارس و اروپا هم میشود. در نمایشگاه «آیدکس»،بزرگترین نمایشگاه تسلیحات نظامی خاورمیانه که در ماه فوریه در ابوظبی برگزار شد، تصور عدم حضور ترکیه غیرممکن بود.
غرفههای عظیم با نام «برند ترکیه» همه چیز از کامیونهای زرهی و پهپاد گرفته تا تفنگ، تجهیزات تاکتیکی و موشکهای هدایت شنونده لیزری را به نمایش گذاشتند.
آلپر اوزیبلن، رییس یک شرکت دفاعی در ترکیه به سیانبیسی گفت: «تقاضای بینالمللی قابل توجهی از خاورمیانه، آسیا و اروپا وجود دارد. همچنین با جنگ در اوکراین، ترکیه تلاش میکند تا حداکثر توان خود را در پشتیبانی تجهیزاتی از جمله پهپاد انجام دهد.» او ادامه داد: «این به ما نشان میدهد که محصولات ساخت ترکیه به اندازه کافی بالغ شدهاند تا در میدانهای نبرد از آنها استفاده شود.»
۳۱۱۳۱۱