فرهنگ و هنر

جلوه خوشنویسی هنرمندان تبریزی؛ در گالری استاد عالی

جلوه خوشنویسی هنرمندان تبریزی؛ در گالری استاد عالی

به گزارش خبرگزاری برگزیده از روابط عمومی حوزه هنری؛ در آئین افتتاحیه این نمایشگاه که به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و با همکاری حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار شد، علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، محمد زرویی نصرآباد، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، دکتر ناصر فیض، مدیر دفتر حفظ و اشاعه زبان فارسی حوزه هنری، استاد مرتضی سرهنگی، روح‌الله متفکرآزاد، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، دکتر علی اصغر شعردوست، نماینده اسبق تبریز در مجلس شورای اسلامی، نوید ناصر، رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی، شلاله خشکنابی، برادر زاده استاد شهریار، دکتر اسماعیل امینی، دکتر علی داودی و جمعی از علاقه‌مندان و هنردوستان حضور داشتند.

زندگی با ریاضت

در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه، بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی هم برگزار شد. این مراسم با خیر مقدم کوتاه علی فروزانفر، معاون‌ هنری حوزه هنری آغاز شد و در ادامه دکتر علی‌اصغر شعردوست، نماینده اسبق تبریز در مجلس شورای اسلامی که پیشنهاد دهنده نامگذاری سالروز درگذشت استاد شهریار، به نام روز شعر و ادب فارسی است، به چگونگی پیشنهاد این روز پرداخت و گفت: شب استخاره گرفتم این که این پیشنهاد رامطرح کنم یا نه؟ مدت‌ها بود این موضوع ذهنم را درگیر کرده بود که چرا در تقویم ما روزی باعنوان شعر و ادب فارسی نیست؟ در حالی‌که ما روز موسیقی، سینما، کتاب و خیلی چیزهای دیگر داریم و روز شعر در تقویم ما خالی بود. از سوی دیگر هر شاعری چه از قدما و چه معاصر انتخاب می‌کردیم، یک چرایی به دنبالش بود. اما به بزرگی استاد شهریار، منتقدان منصف هم اذعان داشتند. بعد از استخاره، نامه نوشتم و بالاخره با فراز و نشیب‌های زیاد تصویب شدکه سالروز درگذشت استاد شهریار، روز شعر وادب فارسی نامیده شود.

دکتر شعر دوست در ادامه با اشاره به ساده زیستی استاد شهریار به نقل خاطراتی از ایشان پرداخت و تعریف کرد: در زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور بودند، برای استاد شهریار سله می‌فرستند. آقای میرمحمدی از طرف ایشان نزد استاد شهریار می‌آیند و چک سله را تقدیم استاد می‌کند. استاد شهریار با اینکه سقف خانه‌شان چکه می‌کرد، چک‌ را می‌گیرد و روی آن می‌نویسد: اهدایی از طرف شهریار برای کمک به جبهه‌های حق علیه باطل. این زندگی اش بود که با حقوق بازنشستگی بانک اموراتش می‌گذشت. درحالیکه به عربی و فرانسه تسلط داشت و با بزرگان رفت و آمد داشت اما با این وجود، زندگی‌ای با ریاضت و انس با ائمه داشت.

نماینده اسبق تبریز در پایان از حوزه هنری بابت برگزاری نمایشگاه جوهر تجلی تشکر کرد و گفت: مردم تبریز به استاد شهریار علاقه‌مند هستند. هرکس هنری دارد بخشی از هنرش را به استاد شهریار اختصاص داده است.

بزرگترین شاعر معاصر

دکتر ناصر فیض، مدیر دفتر حفظ و اشاعه زبان فارسی حوزه هنری، دومین نفری بود که پشت تریبون رفت و سخنانش را اینطور آغاز کرد: به نظرم برای نامگذاری روز شعر و ادب فارسی، استاد شهریار شایسته‌ترین شخص است. شاعران بزرگی چون سعدی، حافظ و فردوسی جایگاه خودشان را دارند اما در دوره معاصر استاد شهریار شاعر طراز روزگار است. چون نسبت به زبان فارسی و ترکی، جبهه‌گیری ندارد. در جایگاه خودش شعر را به نحوه احسن گفته است، چه فارسی و چه ترکی. به دو زبان شاخص تسلط دارد و در قومیت‌های دیگر به جهت شعر فارسی مقبولیت زیاد دارد و مناسب ترین فرد است. قرن‌ها باید بگذرد تا شهریار را به عنوان شاعر طراز که در قله نشسته است، بشناسند. وقتی نیما به او پیشنهاد شعر نو نیمایی می‌دهد، شعر ای وای مادرم را به زبان فارسی و سهندیه را به زبان ترکی به سبک نیمایی می‌سراید. باید این را بپذیریم که شهریار بزرگترین شاعر معاصر بوده است. هیچ شاعری به اندازه استاد شهریار در کشورهای ترک زبان همسایه مورد استقبال قرار نگرفته است. عوام ترین مردم با شعر شهریار آشنا هستند. این افتخار است که درعصر حاضر سالروز درگذشت ایشان روز شعر ادب مشخص شد.

جایگاه تمدنی هنر

دکتر روح الله متفکر آزاد، نماینده تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی که برای افتتاحیه نمایشگاه آمده بود نیز در این مراسم به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: هر تمدنی که در تاریخ ماندگار شده است، حکمرانان آن برای علم وهنر احترام قائل بوده‌اند. حاکمان عاقل، هنر و علم را دوست داشتند و هنرمند و عالم را احترام می‌گذاشتند. نمونه اش در دوران صفویه که هنر اصیل جایگاه تمدنی دارد. در نظام مقدس جمهوری اسلامی، توجه رهبر معظم انقلاب به حوزه هنر و شعر خیلی تاثیر گذاشت. حوزه فرهنگ، کار فرهنگی می‌طلبد و توجه به این حوزه ها جوان ما را محافظت می‌کند. وظیفه ما در حکمرانی این است که هنر را قدر بدانیم. من تا حد خودم تلاش کردم در حوزه فرهنگ قدم بردارم. تلاش کردیم تا بالاخره تصویر مقبره الشعرای تبریز برای اولین بار بر روی یک سند ملی پول(اسکناس) چاپ شود.

بزرگی از خداست

استاد میرحسین زنوزی خوشنویس تبریزی که ۶ تابلو خوشنویسی در این نمایشگاه دارد نیز در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به رویای صادقه آیت الله مرعشی درباره استاد شهریار، گفت: ما نمی‌توانیم کسی را بزرگ و کوچک کنیم، بزرگی و عزت را خدا می‌دهد، استاد شهریار بزرگ است.

شعرهای جعلی

شلاله خشکنابی، برادر زاده استادشهریار نیز به نمایندگی از خانواده استاد شهریار در این جمع حاضر بود. او در این مراسم به این نکته اشاره کرد که هیچ کدام از فرزندان استاد در فضای مجازی فعالیت ندارند و من با هماهنگی خانواده در این فضا فعالیت می‌کنم. وی ادامه داد: در فضای مجازی بعضی شعرهای جعلی از استاد می‌چرخد، در حالیکه تنها منبع مطمئن همان دیوان استاد است.

همچنین کتابی است با عنوان در خلوت شهریار که مرحوم بیوک نیک اندیش نوشتند و جدیدا کتاب صوتی‌اش هم به بازار آمده که صرفا خاطره سازی نویسنده و نگارنده است.

حسن ختام صحبت‌های برادرزاده استاد، غزل مست آمدم ای پیر که مستانه بمیرم، مستـــانه در این گـــوشـــه میـــخانه بمیـرم بود.

بر اساس این گزارش، در نمایشگاه جوهر جلی، ۳۶ اثر خوشنویسی و ۴ اثر نقاشی پرتره استاد شهریار به نمایش گذاشته شده و این نمایشگاه تا پنجم مهر ماه دایر خواهد بود.

علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از روز سه شنبه ۲۸ شهریورماه تا ۵ مهرماه از ساعت ۹ الی ۱۹ در روزهای شنبه تا چهارشنبه به گالری استاد عالی حوزه هنری مراجعه کنند.

۵۷۵۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا