سمنان

هدفگذاری ۱۷ روستای استان سمنان برای اجرای طرح “نوفن”

هدفگذاری ۱۷ روستای استان سمنان برای اجرای طرح “نوفن”

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران استان سمنان مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان سمنان از سمنان به عنوان ششمین استان کشور در اجرای طرح ملی ا نتقال فناوری به روستاها (روستای نوفن) نام برد و گفت: این طرح به‌دنبال انتقال فناوری‌های نوین به روستاها است.

رمضان حافظی اظهار کرد: این طرح در تلاش است تا از ظرفیت‌های مغفول مانده در روستا استفاده و با رونق بخشی به تولید در روستاها به تحقق مهاجرت معکوس به روستا، امنیت غذایی، تکمیل زنجیره تولید و بازاریابی، کاهش ریسک در فعالیت های اقتصادی و مهمتر از همه به اشتغالزایی در روستاهای هدف در استان کمک کند.

وی با بیان اینکه کار مطالعاتی اجرای طرح و شناسایی فرصت های مغفول مانده پیش از این آغاز شده ادامه داد: در این طرح با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی و خصوصا واحدهای مستقر در استان به اشتغال و تولید در استان کمک می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان سمنان ادامه داد: طرح ملی انتقال فناوری به روستاها یا روستای نوفن در صدد ایجاد و تقویت کسب و کارهای روستایی با استفاده از فناوری‌های نوین در تولید، بازاریابی و فروش، شبکه سازی بین فعالان، بهبود ظرفیت های طراحی، راه‌اندازی واحدهای فناوری و بسته‌بندی با استفاده از ظرفیت افراد، گروه های محلی، دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی و…است.

وی با برشمردن دستاورهای این طرح ملی اضافه کرد: ایجاد ارزش افزوده، افزایش اشتغال روستایی، توسعه کالاهای صادراتی، کاهش ریسک در بخش اقتصادی، تکمیل زنجیره بازاریابی، توسعه فرهنگ کارآفرینی، ایجاد تحرک در اقتصاد کشور و…از اهداف هدفگذاری شده در اجرای این طرح است.

حافظی از ورود فناوری به صنعت کشاورزی، ورود فناوری‌های نوین به زنجیره ارزش کسب و کارهای روستایی و توسعه فناوری به کار رفته در کسب و کارها به عنوان سه اولویت مهم این طرح در استان نام برد و تصریح کرد: این طرح متناسب با ظرفیت های مغفول شناسایی شده در روستاهای استان سمنان در دو بخش تولید آبزیان و اصلاح خاک اجرایی می‌شود.

وی بااشاره به هدفگذاری ۱۷ روستای استان برای اجرای این طرح گفت: طرح تولید آبزیان در فاز اول در چهار روستا و طرح اصلاح خاک در گام نخست در ۱۳ روستای شناسایی شده استان اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان با اشاره به وجود صدها استخر ذخیره آب در استان سمنان گفت: در بسیاری از این استخرها هیچ فعالیت تولیدی جز تامین آب اراضی کشاورزی صورت نمی گیرد. در واقع ما با کمک شرکت های دانش بنیان به دنبال این هستیم که کشاورزان در کنار کشاورزی خود از این ظرفیت مغفول مانده برای تولید انواع آبزیان و ماهی‌ها استفاده کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان و صاحبان این استخرها به دلیل مشکلات ناشی از فضولات آبزیان در سیستم های آبیاری شان، از پرورش آبزیان اجتناب می کردند اما با تلاش همکاران ما و واحدهای دانش بنیان این مشکل از سوی واحدهای دانش بنیان استان مرتفع شد.

حافظی با بیان اینکه این استخرهای آب کشاورزی با صرف هزینه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی می توانند در کنار کشاورزی به تولید آبزیان نیز بپردازند افزود: حدود ۱۰۰۰ استخر آب کشاورزی در استان وجود دارد که به تولید آبزیان نمی پردازند و لذا در قالب این طرح این استخرها می توانند به تولید آبزیان در استان بپردازند تا کشاورزان استان در کنار کار روزمره کشاورزی در بحث شیلات نیز به درآمد برسند.

وی غنابخشی به خاک اراضی کشاورزی از طریق ریزمغذی‌ها به عنوان دیگر طرح مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید استان در طرح ملی روستای نوفن نام برد و اظهار کرد: اجرای این طرح نه تنها به توسعه کشاورزی و بهبود اقتصاد کشاورزان در استان کمک می کند بلکه با بکارگیری واحدهای دانش بنیان استان به اقتصاد این واحدها و شرکت های نوپا در استان نیز کمک می‌کند.

هدفگذاری ۱۷ روستای استان سمنان برای اجرای طرح "نوفن"

***افزایش تولید دو هزار تن آبزیان با احداث حداقل ۳۰ استخر بزرگ در طرح روستای نوفن در استان سمنان

معاون اقتصادی استاندار سمنان بااشاره به آغاز قریب‌الوقوع طرح روستای نوفن در این استان از افزایش تولیدات شیلات این استان از یک‌هزار و ۲۰۰تن در هر دوره به ۲۰۰۰تن خبر داد.

محمدرضا صادقی اظهار کرد: با اجرایی شدن این طرح قرار است که ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به روستاها انتقال بیابد.

وی از انتخاب ۱۷ روستای استان برای اجرای طرح روستای نوفن خبر داد و تصریح کرد: فعلا چهار روستا برای اجرای طرح شیلات و ۱۳ روستای دیگر برای اجرای طرح اصلاح خاک انتخاب شده است.

معاون اقتصادی استاندار سمنان، اقتصادی کردن کشاورزی را هدف اجرایی این طرح خواند و افزود: با اجرایی شدن طرح اصلاح خاک، راندمان این بخش تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کشاورزی سنتی ما با اقتصادی شدن فاصله زیادی دارد ادامه داد: کشاورزی در استان در چند بخش از جمله شیلات، کشت دیم، دانه‌های روغنی و…قابلیت جهش و توسعه زیادی دارد.

صادقی با بیان اینکه طرح روستای نوفن در استان در دو برش: شیلات و اصلاح خاک اجرایی می‌شود اضافه کرد: میزان تولیدات استان در بخش شیلات در حال حاضر ۱۲۰۰ تن است و با اجرای طرح حداقل ۳۰ استخر بزرگ استان به استخرهای پرورش آبزیان اضافه و میزان تولیدات استان در حوزه شیلات را به بیش از دو هزار تن می‌رساند.

وی از خرید تضمینی محصولات کشاورزان در این طرح خبر داد و گفت: شیلات در استان سمنان قابلیت توسعه بسیاری دارد.

وی از همکاری دو شرکت دانش‌بنیان در طرح توسعه شیلات خبر داد و افزود: دو شرکت دانش بنیان استان نیز در طرح اصلاح خاک مشارکت دارند. البته در آینده با توسعه طرح از ظرفیت شرکت های دانش‌بنیان بیشتری در استان استفاده می‌شود.

صادقی از تلاش برای بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان خبر داد و گفت: در طرح شهید احمدی روشن زمینه استفاده از ۱۹ شرکت دانش بنیان استان فراهم شده در طرح روستای نوفن نیز چهار شرکت دانش بنیان و در رویداد تانا نیز ۲۰ تا ۳۰ شرکت دانش بنیان استان به کار گیری می شوند تا کم کم به رشد و توسعه این واحدهای دانش بنیان کمک شود.

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا