اخبار روز

واکنش مسکو به گزارش نیویورک تایمز از عاملان انفجار نورداستریم

واکنش مسکو به گزارش نیویورک تایمز از عاملان انفجار نورداستریم

دیمیتری پسکوف در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: بدیهی است که طراحان حمله به خطوط لوله انتقال گاز نورد استریم بخواهند توجهات را [از خود] منحرف کنند. واضح است که این [گزارش اخیر]، یک «انتشار هماهنگ اطلاعات نادرست» در رسانه‌ها است.

پسکوف با تاکید بر لزوم حضور روسیه به عنوان یکی از کشورهای حاضر در روند بررسی انفجار خرابکارانه در نورد استریم، شفافیت در جریان تحقیقات در این خصوص را خواستار شد.

روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه به وقت محلی گزارش داد اطلاعات جدید بررسی شده توسط مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که یک گروه طرفدار اوکراین سال گذشته به خطوط لوله نورد استریم حمله کرده است.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که هیچ مدرکی که نشان دهد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یا مقامات ارشد او در این عملیات نقش داشته‌اند یا اینکه عاملان به دستور مقامات دولتی اوکراین این حمله را انجام داده‌اند، وجود ندارد.

اسپوتنیک می‌گوید: تنها چند ساعت بعد از انتشار گزارش این روزنامه آمریکایی، یک روزنامه آلمانی گزارش داد که بازرسان کشتی استفاده شده برای حمله به خطوط لوله نورد استریم را شناسایی کرده‌اند.

این در حالی است که سیمور هرش روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر، پیش از این در اظهاراتی فاش کرده بود که غواصان آمریکایی با دستور شخص جو بایدن رییس‌جمهوری این کشور مواد منفجره را زیر خطوط لوله نورد استریم جاگذاری کرده‌اند.

هرش در تاریخ ۸ فوریه (۱۹ بهمن) در مقاله‌ای به نقل از یک منبع اعلام کرده بود که در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد) غواصان نیروی دریایی آمریکا با حمایت نروژ تحت پوشش رزمایش “بالتاپس” (رزمایشی که هرساله توسط اعضای ناتو انجام می گیرد)، مواد منفجره را در زیر خطوط لوله گاز روسیه کار گذاشتند.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش، اظهارنظرهای هرش را تخیلی و کاملا نادرست خوانده و آن‌ها را به شدت محکوم کرده بود.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین نیز خاطر نشان کرده بود: چرا آمریکا بعد از انتشار گزارش سیمون هرش از درخواست خود برای تحقیق در مورد انفجار نورد استریم عقب نشینی کرده است.

سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه نیز در گفت‌وگویی تاکید کرده بود که آمریکا به طور مستقیم در انفجارهای خطوط لوله نورد استریم مشارکت داشته است.

خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ (۵ مهر) آسیب بسیاری دید. زلزله شناسان سوئدی پس از این حادثه فاش کردند که دو انفجار در امتداد خطوط لوله نورد استریم در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) ثبت شده است. آلمان، دانمارک و سوئد تحقیقات جداگانه‌ای را در مورد این حادثه آغاز کردند اما روسیه از حضور در روند تحقیقات منع شد. روسیه این حادثه را یک اقدام تروریستی از سمت غرب خواند.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا