سلامت

۷ ویتامین مفید برای جلوگیری از ریزش مو

۷ ویتامین مفید برای جلوگیری از ریزش مو

الهه جعفرزاده: یک فرد به طور متوسط حدود ۱۰۰هزار تا ۲۰۰هزار فولیکول مو دارد و روزانه ۱۰۰ تار مو از دست می‌دهد. اگر فکر می‌کنید روزانه بیشتر از این مقدار، مو از دست می‌دهید، ممکن است دچار ریزش مو باشید. علل داخلی و خارجی مختلفی مانند سن، ژنتیک، محیط زندگی، کیفیت آب، رنگ مو و … در ریزش مو نقش دارند. در این میان، کمبودهای تغذیه‌ای از مؤثرترین عواملی هستند که باعث ریزش مو می‌شوند.

مواد مغذی ضروری مانند ویتامین A، ویتامین B کمپلکس، آهن، روی و … باعث رشد مو و سلامت کلی موها می‌شود. به طور مثال ویتامین B اکسیژن را به فولیکول‌های مو منتقل می‌کند؛ از همین رو کمبود ویتامین B۷ یا B۱۲ می‌تواند منجر به نازک شدن بیش از حد مو شود. یک رژیم غذایی سالم سرشار از پروتئین و مکمل‌های غذایی اولین نکته برای داشتن موهای سالم است که در برابر نازک شدن یا ریزش مقاوم باشند. اگر می خواهید موهای سالمی داشته باشید، باید غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت، ماهی و لوبیا زیاد مصرف کنید. هم‌چنین پروتئین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات زیادی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کدام ویتامین‌ها ریزش مو را کاهش می‌دهند؟

بیوتین (ویتامین B۷)

بر اساس مطالعات، بهترین و محبوب‌ترین ویتامین برای ریزش مو بیوتین است. بیوتین با تحریک تولید کراتین، مقاومت تارهای مو را در برابر ریزش و دیگر آسیب‌ها افزایش می‌دهد. دوز روزانه توصیه‌شده برای بیوتین ۳۰ میکروگرم برای بزرگسالان است.

۷ ویتامین مفید برای جلوگیری از ریزش مو

نیاسین (ویتامین B۳)

نیاسین که با نام ویتامین B۳ نیز شناخته می‌شود، به بهبود گردش خون در پوست سر کمک می‌کند و خطر ریزش یا نازک شدن مو را کاهش می‌دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که نیاسین می‌تواند یک درمان مؤثر برای طاسی هم باشد.

۷ ویتامین مفید برای جلوگیری از ریزش مو

کوبالامین (ویتامین B۱۲)

وقتی صحبت از ویتامین‌های مفید برای ریزش مو به میان می‌آید، یکی از گزینه‌های مؤثر ویتامین B۱۲ یا کوبالامین است. کمبود ویتامین B۱۲ در افراد مسن شایع است و می‌تواند منجر به ریزش موی چشمگیر شود. گوشت، قارچ، ماهی و تخم مرغ بهترین منابع ویتامین B۱۲ هستند.

۷ ویتامین مفید برای جلوگیری از ریزش مو

اسید فولیک (ویتامین B۹)

کمبود ویتامین B۹ می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی و کم‌خونی ناشی از کمبود فولات شود؛ این موضوع خون رسانی به فولیکول‌های مو را کاهش می‌دهد و منجر به ریزش مو می‌شود. رژیم غذایی حاوی فولات و مکمل‌های آن می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

ویتامین A

ویتامین A نیز مانند بیوتین، به تولید کراتین کمک کرده و تارهای مو را تقویت می‌کند. هم‌چنین باعث تولید سبوم می‌شود که به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند. در حالی که این امر به طور مستقیم در جلوگیری از ریزش مو نقش ندارد، اما به تحریک رشد تارهای جدید مو کمک می‌کند. دوز توصیه‌شده روزانه این ویتامین از ۷۰۰ میکروگرم تا ۹۰۰ میکروگرم متغیر است. ویتامین A در مواد غذایی غنی از بتاکاروتن مانند هویج، سیب زمینی، اسفناج و کدو تنبل یافت می‌شود.

۷ ویتامین مفید برای جلوگیری از ریزش مو

ویتامین C

ویتامین C، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، به محافظت از موها در برابر آسیب رادیکال آزاد و استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. مصرف مکمل ویتامین C یا مرکبات می‌تواند راهی مناسب برای تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو باشد.

۷ ویتامین مفید برای جلوگیری از ریزش مو

ویتامین E

عملکرد این ویتامین مشابه ویتامین C، اما مؤثرتر است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که مصرف مکمل توکوترینول، که متعلق به خانواده ویتامین E است، می‌تواند ریزش مو را کنترل کند. هم‌چنین ویتامین E در آجیل و دانه‌های مختلف، روغن‌های گیاهی، میوه و سبزیجات یافت می‌شود.

۷ ویتامین مفید برای جلوگیری از ریزش مو

بیشتر بخوانید:

۵ ماده غذایی مفید برای داشتن پوست و موی سالم

چه ارتباطی بین کاهش وزن و ریزش مو وجود دارد؟

چه ارتباطی بین رژیم غذایی و ریزش مو وجود دارد؟

پنج علت ریزش مو در زنان

رشد موهایتان کم است؟ امگا۳ مصرف کنید

منبع: cosmedica

۴۷۲۳۲

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا