مرکزی

آلودگی هوا مدارس اراک راتعطیل کرد/ طرح جامع کاهش آلودگی، نیازمند بازنگری

 خبرگزاری برگزیده های ایران ـ اراک؛ در پی آلودگی هوای اراک و با تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا فعالیت مدارس این شهر تعطیل و بازهم مجازی شد.

شهر اراک از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۷ روز خاکستری را پشت سرگذاشته و نفس کشیدن برای مردم به ویژه بیماران قلبی، سالخوردگان و زنان باردار و بیماران خاص را با مشکل مواجه کرده است.

وضعیت نامطلوب هوا که بخشی از آن ناشی از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند است، روز گذشته ۴۶ مشعل مازوت سوز نیروگاه را خاموش کرد و از امروز نیز کار مدارس و مهدهای کودک را به تعطیلی کشاند. 

عوارض آلودگی هوا در سلامت مردم

جالب است بدانیم شیوع بیماری‌های قلبی ـ رگی و تنفسی شدید، استرس اضافی برای ریه‌ها و قلب، آسیب سلولی به سیستم تنفسی از عوارض خطرناک آلودگی هواست و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای آلوده می‌تواند موجب اثرات دائمی برروی سلامت شهروندان شود.

استنشاق هوای آلوده موجب سرعت بخشیدن بر پیری ریه‌ها،سرطان، کوتاه شدن دوره زندگی می‌شود

به طور مثال استنشاق هوای آلوده موجب سرعت بخشیدن بر پیری ریه‌ها، از دست دادن ظرفیت ریه‌ها و کاهش عملکرد آن‌ها، پیشرفت بیماری‌هایی مانند آسم، برونشیت، آمفزیم( نوعی بیماری ریوی) و حتی سرطان، کوتاه شدن دوره زندگی، سقط جنین، تاثیر منفی بر عملکرد سیستم عصبی  و بروز سردردهای شدید و کم شدن حافظه، احتمال تولد کودکان مبتلا به نقص عضو، اوتیسم و بیش فعالی، افزایش اختلالات ذهنی، فراموشی‌های دائم، بیماری‌های لرزشی می‌شود.

بر اساس آمارها شهر اراک از نظر میزان شیوع پرخاشگری در رتبه‌های بالای کشور قرار دارد که در خصوص ارتباط آن با آلودگی هوا باید گفت یکی از آثار آلودگی هوا کمبود اکسیژن است که باعث بی‌حوصلگی و عدم کنترل خشم می‌شود همچنین آلودگی هوا با کاهش انرژی و ایجاد خواب آلودگی می‌تواند باعث پرخاشگری افراد شود.

 

همچنین به گفته بسیاری از کارشناسان اراک از نظر نشاط و شادی در رده پایینی قرار دارد که بدون شک پایین بودن میزان نشاط و شادی در بین مردم این شهر بی‌تاثیر از آلودگی هوا نیست.

گذران بیش از ۱۲۷ روز آلوده در شهر اراک بیشترین آسیب آلودگی هوا را به زنان باردار، کارگرانی که در محیط باز کار می‌کنند، سالمندان، کودکان زیر ۱۴ سال وارد کرده است

گذران بیش از ۱۲۷ روز آلوده در شهر اراک بیشترین آسیب آلودگی هوا را به زنان باردار، کارگرانی که در محیط باز کار می‌کنند، سالمندان، کودکان زیر ۱۴ سال وارد کرده است که لازم است مسوولان هرچه سریع‌تر در این رابطه تدبیری اندیشه کنند.

با وجود شرایط نگران کننده اراک به گفته استاندار مرکزی جلسات کارگروه اضطرار آلودگی هوا به ۱۵ روز یکبار تشکیل جلسه می‌دهد که روز گذشته آخرین جلسه آن برگزار و تصمیمات اتخاذ شد.

 توجه به سلامت مردم اولویت برنامه‌ها و اقدامات دولت

فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی در خصوص تصمیمات این کمیته شب گذشته به مردم استان گفت:‌ با توجه به آلودگی هوای اراک مدارس کلانشهر اراک تا پایان هفته تعطیل و آموزش‌ها به صورت آموزش مجازی و برخط ارائه خواهد شد. 

 

 

وی توجه به سلامت مردم را اولویت برنامه‌ها و اقدامات دولت  دانست و افزود: در بحث سلام مردم دولت هیچ نگاه سیاسی و امنیتی ندارد و با هر فعالیتی که با آلودگی و تخریب محیط‌ زیست ملازمه پیدا کند، برخورد خواهد کرد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه این سطح از آلایندگی هوا، یک شبه روی نداده که بتوان با برخی اقدامات آن را مهار کرد، افزود: وجود نیروگاه حرارتی شازند یکی از منابع آلودگی هوای است که متاسفانه در طراحی و جانمایی آن مشکلات جدی وجود دارد و به دلیل الزامات تراز گاز و تراز برق کشور، سال‌ها است که در ماه‌های سرد سال مازوت و نفت کوره در نیروگاه‌ها به مصرف می‌رساند.

 مخلص‌الائمه پیرامون نتایج نشست با وزیر نفت و رئیس جمهوری گفت: در این نشست مقرر شد برای مدتی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران  گاز مورد نیاز نیروگاه حرارتی را تامین کنند که در این راستا روز گذشته ۴۶ شعله مازوت‌سوز نیروگاه خاموش شد، همزمان برخی واحدهای این نیروگاه مطابق برنامه زمانبندی و برای تعمیرات دوره‌ای از مدار خارج می‌شوند که عملا مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند و سوخت مازوت به صفر می‌رسد.

 

وی صرفه‌جویی مردم در مصرف برق و گاز را از عوامل موثر در کاهش میزان آلایندگی هوا دانست.

 بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک امری ضروری است

در همین رابطه نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب نیز طی گفت‌وگویی با یکی از  رسانه‌ها اعلام کرد: بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک امری ضروری است که باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری و دوباره در هیات وزیران مطرح و مصوب شود. 

 علی اکبر کریمی همچنین اظهار کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا باید تکالیف جدیدی متناسب با آب و هوا و محیط زیست منطقه برای دستگاه‌ها تعیین و اعتبارات مورد نیاز نیز در بودجه سالانه لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۸۷ به دستور هیات وزیران ابلاغ شد گفت:  متاسفانه با وجود گذشت ۱۳ سال از تصویب این طرح تاکنون کمتر از ۵۰ درصد مصوبات اجرایی شده است.

«اراکی‌ها نمی‌توانند نفس بکشند» و «نظارت بر دود کوره‌هایی که نفس اراک را به شماره انداخت» از سوژه‌های ثبت شده درسامانه برگزیده های ایران من است.

انتهای پیام/

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا