آذربایجان غربی

احیا واحد تصفیه شکر خام سردشت در دستور کار دستگاه قضا آذربایجان‌غربی/ اشتغالزایی برای ۲۵۰ نفر

به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه، مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را به عنوان مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها از تولید نامگذاری کردند و این اقدام بیان‌گر این مهم می‌باشد که کلید رفع مشکلات اقتصادی کشور در گرو توجه ویژه و هر بیشتر به تولید است.

در این راستا پایش کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل از اولویت‌های اصلی رئیس جمهوری دولت سیزدهم است تا ضمن شفاف‌سازی وضعیت موجود و آغاز فعالیت مجدد این واحدها، جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال در کشور اتفاق بیافتد.

خاطرنشان می‌شود بازگشت به مدار تولید واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل موضوع تازه و جدیدی نیست چرا که آیت الله رئیسی پیش از این و در کسوت ریاست قوه قضائیه با سر زدن به نقاط مختلف کشور و پیگیری امور، تلاش‌هایی برای احیای واحدها، شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی که به دلایلی همچون خصوصی سازی نادرست و بدهی به سیستم بانکی تعطیل شده بودند، انجام داده بود.

در نتیجه حاصل این اقدامات با کلید واژه مبارزه با فساد، خارج کردن بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی از رکود در مدت ۲ سال و جلوگیری از بیکارشدن هزاران نفر از کار بود و طی سفر آیت الله رئیسی که در کسوت رئیس قوه قضاییه بودند به استان آذربایجان‌غربی خبر احیا واحدهای راکد استان از جمله واحد راکد تصفیه شکر خام سردشت نیز به کمک قوه قضاییه در رسانه‌ها انتشار یافت و این خبر بارقه‌های امید در دل و جان مدیر عامل کارخانه تصفیه شکر سردشت را روشن کرد.اما در این میان بعد از گذشت چند ماه هنوز هیچ اقدامی در خصوص مانع‌زدایی این واحد تولیدی نیافتاده است.

بنابراین برای در جریان قرار گرفتن اقدامات انجام یافته در خصوص احیای واحد راکد تصفیه شکر سردشت خبرنگار فارس پیگیر موضوع بوده و مصاحبه‌ای با مدیر عامل کارخانه تصفیه شکر ترتیب داده است.

کارشکنی بانک عامل مراحل احیا کارخانه تصفیه شکر سردشت را کند می‌کند

احمد ابراهیمی در خصوص احیای دوباره کارخانه تولیدی تصفیه شکر سردشت به خبرنگار فارس  اظهار داشت: کارخانه تصفیه شکر به مدت چهار سال، به علت مشکلات مالی راکد مانده بود و برای خرید ماشین آلات اعتبار لازم وجود نداشت تا بتوانیم کارخانه تصفیه شکر را راه اندازی کنیم و طی پیگیری‌های مکرر و حمایت‌های دستگاه قوه قضاییه باری دیگر بارقه‌های امید بر احیا کارخانه دمیده شد.

وی تصریح کرد: بعد از گذشت چند ماه و تلاش‌های انجام شده در حال حاضر موانع موجود برای احیا این کارخانه مرتفع نشده است و انتظار می‌رود دستگاه قضا و نهاد ریاست جمهوری باری دیگر برای رفع معضلات موجود مساعدت لازم را انجام دهند .

ابراهیمی افزود: بانک عامل با توجه به تصویب ستاد تسهیل کشوری و کارگروه‌های استانی و شهرستانی که در سه مرحله  تسهیلات مورد نیاز طرح مصوب شده اقدام به پرداخت تسهیلات را انجام نداده و بانک عامل ایرادات واهی بر طرح گرفته و طفره می‌رود.

وی افزود: طرح مورد نظر در دبیرخانه‌ها ستاد و کارگروه استانی و شهرستانی مورد بررسی و از لحاظ توجیه اقتصادی و فنی و مالی بررسی شده و مورد تایید قرار گرفته است.

مدیرعامل کارخانه تصفیه شکر سردشت اضافه کرد: در نهایت این طرح در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در تاریخ ۳۰ /۳/ ۱۴۰۰ مورد تصویب و ابلاغ قرار گرفته و تسهیلات مورد نیاز طرح برای خرید ماشین آلات تصویب شده است .

 ابراهیمی  با بیان اینکه حاضر به ارسال ضمانت ‌نامه از صندوق ضمانت صادرات ایران به بانک است اما بانک عامل این ضمانت‌نامه را قبول ندارد عنوان کرد: طرح تصفیه شکر خام سردشت صادرات محور بوده و با توجه به اینکه با مرز کیله سردشت فاصله ای ۱۵ کیلومتری دارد دارای قرار داد تامین مواد و فروش محصول نهایی به شرکت بازرگانی عراقی می‌باشد.

وی ادامه داد: صندوق ضمانت صادرات ایران در راستای حمایت از صادرات غیر نفتی و افزایش توان صادرات غیر نفتی و همچنین دستور وزیر اسبق وزارت صمت برای پوشش تسهیلات دریافتی از بانک عامل ضمانت نامه برای شرکت مذکور صادر می‌کند .

 مدیرعامل کارخانه تصفیه شکر سردشت اذعان کرد:  متقاضی طرح  حاضر به ترهین اموال منقول و غیر منقول شرکت و سهام شرکت و محل اجرای طرح و ماشین الات و تاسیسات و حتی سفته به امضای صاحبان اصلی سهام شرکت و حق امضای شرکت می‌باشد .

ابراهیمی با اشاره به اینکه طرح تصفیه شکر سردشت ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد خاطرنشان کرد: این واحد در منطقه محروم و مرزی و کم برخوردار کشور و کمتر توسعه یافته استان آذربایجان‌غربی قرار دارد که شامل امتیازات و سهمیه‌های ویژه‌ای است.

وی  با اشاره به اینکه اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور که باری دیگر از طرف معاون اول رئیس جمهور  برای اقدام این واحد تولیدی  ابلاغ شده است،  خاطرنشان کرد: صدای تولید کننده داخلی باید به گوش مسوولان برسد و شعار مقام معظم رهبری در خصوص مانع‌زدایی نه فقط در بیان بلکه با عمل بایستی محقق شود و در این راستا نیاز هست بانک‌های عامل نیز برای محقق شدن این امر پای کار آمده و حامی تولید کننده باشد.

مرتفع ساختن موانع پرونده تصفیه شکرخام سردشت در سریعترین زمان ممکن 

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی در خصوص احیای واحد راکد تصفیه شکر خام سردشت به خبرنگار فارس اظهار داشت: یکی از پرونده‌های مطرح ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه استان بوده که امید است در سریعترین زمان ممکن مشکلات این واحد مرتفع شود.

ناصرعتباتی عنوان کرد: تمام سعی و تلاش دستگاه قضا در جهت رفع موانع تولید است و تلاش می‌شود هرچه سریعتر معضلات موجود رفع شود.

وی ادامه داد: این واحد راکد دارای ۲ پرونده در واحدهای بازپرسی بوده که در تعیین تکلیف این واحد راکد بسیار موثر است که اقدامات لازم با دادستان استان و بازپرس پرونده انجام شده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی اذعان کرد: با توجه اقدامات انجام شده و تاکیدات فراوان در خصوص تسریع در روند تعیین تکلیف پرونده، امیدواریم هرچه سریعتر این واحد راکد احیا شود.

خاطرنشان می‌شود با بازگشایی این واحد تولیدی برای ۲۵۰ نفر به طور مستقیم و ۳۰۰ نفر دیگر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی انجام می‌شود در این میان بایستی توجه داشت تولید به عنوان مهمترین مولفه رشد اقتصادی موجب اشتغال‌زایی پایدار، افزایش درآمد، ارز آوری، شکوفایی استعدادهای داخلی، رشد تجارت و بازرگانی بین المللی، پیشرفت صنایع و کارخانجات و پیامدهای مثبت اجتماعی و اقتصادی بسیاری و در نهایت به توسعه پایدار و طولانی مدت  منجر می شود و استان آذربایجان‌غربی به دلیل موقعیت جغرافیای ویژه و همسایگی با سه کشور بهترین پتانسیل برای صادرات محصولات را دارد که انتظار می‌رود مسوولان مربوطه اهتمام ویژه‌ای در خصوص توسعه هرچه بیشتر تولید و صادرات داشته باشند.

گزارش از رقیه وکیلی

انتهای پیام/

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا