مازندران

روایتی از انتخاب شورای بخش مرکزی بهشهر/عینک بخشدارخراب بود؛ آرا جابه‌جا شد!

به گزارش برگزیده های ایران از شهرستان ساری، پس از گذشت ۵ ماه از انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی و دو ماه از برگزاری انتخابات تعیین اعضای شورای بخش مرکزی بهشهر، هنوز قطار آبادانی و اصلاح امور در جهت سرعت بخشیدن برنامه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی و امور رفاهی در بخش مرکزی بهشهر به دلیل تخلف و تقلب متوقف است و مردم ۲۸ روستا چشم انتظار تصمیم قاطع مسؤولان هستند زیرا عده‌ای از مدیران با تخلف آشکار که بدان اذعان دارند سعی بر چوب لای چرخ دادن در امور روزمره مردم‌اند.

براساس ماده ۵ قانون انتخابات پس از برگزاری انتخابات شورا، ۵ نفر به عنوان اعضای شورای بخش انتخاب می‌شوند تا با ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی برای رفع مشکلات و معضلات و نظارت بر حسن اجرا، موتور متحرکه توسعه، آبادانی و تولید را تقویت کنند.

اما انتخابات بخش مرکزی بهشهر به دلیل تخلف و تقلب در حین برگزاری، ماه‌هاست اندرخم یک کوچه است و با وجود ابطال انتخابات از سوی هیأت نظارت بخش و متعاقباً هیأت عالی نظارت استان و التزام به برگزاری مجدد انتخابات، دستگاه مجری از برگزاری انتخابات مجدد خودداری می‌کند.

در ۳ روستا انتخابات برگزار نشد/برگ‌های اخذ رای فاقد مهر و امضاء هیأت نظارت بوده است

محمد باقری عضو شورای روستای سارو بخش مرکزی بهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، این انتخابات را مهندسی شده دانست و گفت: از مجموع ۲۸ روستای بخش مرکزی بهشهر در سه روستا انتخابات برگزار نشد و از جمع ۲۵ روستای دیگر دو روستا در اعتراض به دیر دعوت شدن یک ساعت قبل از انتخابات و عدم پاسخگویی بخشدار، محل برگزاری انتخابات را ترک کردند و انتخابات تعیین اعضای شورای بخش مرکزی با حضور نمایندگان ۲۳ روستا برگزار شد.

وی با بیان اینکه برگ‌های اخذ رای فاقد مهر و امضاء هیأت نظارت بوده اضافه کرد: پس از پایان رای‌گیری نحوه قرائت، شمارش و نتیجه  آراء مورد اعتراض جمعی از نمایندگان شوراهای روستاها قرار گرفت که اعضای شورای ۱۸ روستا  طی نامه‌ای خطاب به فرماندار و دیگر مسؤولان شهرستان و استان به تخلفات بخشدار در  قبل و حین برگزاری انتخابات و جانبداری از تعدادی نامزدها، اعتراض کردند که در پی آن  سه  تن از اعضای هیأت نظارت بخش مرکزی طی صورتجلسه‌ای این انتخابات را باطل اعلام کرده و خواستار برگزاری مجدد انتخابات شدند.

انتخابات در یک فضای بسیار جانبدارانه  

غلامعلی رحمانی‌شالکه عضو شورای روستای امام‌ده یکی دیگر از نماینده‌های شورای روستای بخش مرکزی بهشهر اظهار کرد: ساعت ۱۲/۴۵ دقیقه روز هفدهم حسب تماس از بنده دعوت شد که ساعت سه همان روز برای حضور در جلسه انتخاب تعیین نماینده شورا شرکت کنم.

وی با بیان اینکه انتخابات در یک فضای بسیار جانبدارانه برگزار شد، خاطرنشان کرد: اسامی از قبل به افراد مورد حمایت بخشدار داده شده بود؛ پس از اخذ رای، بخشدار شروع به قرائت کرد که به علت تعداد کم افراد و اطلاع‌داشتن از آرای یکدیگر به غیر واقعی بودن نتیجه که از سوی بخشدار قرائت شد پی بردیم.

این عضو شورا ادامه داد: در پی اعتراض نماینده‌های شوراهای بخش مرکزی و ابطال انتخابات از سوی هیأت نظارت بخش که بیش از ۴۰ درصد آرا در حین قرائت از سوی بخشدار جابه‌جا قرائت شده بود، رای برخی نامزدها از ۲ رای به ۱۰ و ۹ رای افزایش یافت و یا رای نفر اول از ۱۹ رای به ۱۳ و نفر دوم از ۱۸ به ۱۵ و نفر سوم از ۱۵ به ۱۲ رای کاهش یافت که بخشدار علت را ناشی از خرابی عینک و… دانست.

نکوهش از رفتار بخشدار بهشهر و عدم تمکین به رای ابطال و برگزاری مجدد

حاج علی‌اکبر هاشمی عضو شورای روستای خوشنام شهیدآباد با اشاره به نقش آفرینی و مشارکت مردم در امور جامعه ضمن نکوهش رفتار بخشدار بهشهر و عدم تمکین به رای ابطال و برگزاری مجدد هیأت نظارت پیرامون انتخابات شورای بخش مرکزی بهشهر گفت: بخشدار به جای عذرخواهی در سوء استفاه از اعتماد نمایندگان شورای روستاهای بخش مرکزی و جابه‌جایی آرا در حین قرائت، یا به جای تمکین و برگزاری مجدد انتخابات، به اعضای شورا وعده وعید می‌دهد تا تعداد معترضان را کم کند و خود همچنان بر اریکه قدرت جلوس زند.

عضو شورای روستای شهیدآباد بهشهر با بیان اینکه بخشدار در حین قرائت برگ آرا ۵۲ اسم نامزدها را جابه‌جا قرائت کرد تا ۵ نفر مورد وثوق وی رای بیاورند تصریح کرد: بخشدار مرکزی بهشهر که از حمایت‌های برخی از مسؤولان جا مانده از دولت قبل برخوردار است با وجود توصیه نماینده مردم شرق مازندران، فرماندار شهرستان بهشهر و برخی مسؤولان دیگر در اجرای برگزاری مجدد انتخابات شورای بخش مرکزی استنکاف می‌ورزد.

توصیه به برگزاری انتخابات تعیین شورای بخش مرکزی

هادی خنجری فرماندار بهشهر در تماس تلفنی به خبرنگار ما گفت: در حضور نمایندگان روستاهای بخش مرکزی به دوستان توصیه کردم که انتخابات تعیین شورای بخش مرکزی بهشهر را مجدداً برگزار کنید.

این مسؤول با اشاره به اینکه هیچگونه نقشی در انتخابات شورای بخش ندارم، تصریح کرد: براساس بررسی‌های هیأت نظارت شهرستان، برگزاری انتخابات تعیین شورای بخش اشکالاتی را داشته است اما خدشه‌ای به اصل انتخابات وارد نیست.

فرماندار بهشهر در ادامه افزود: به هیأت نظارت در حضور بخشدار موکداً توصیه کردم که این انتخابات را تجدید کنید تا شک و شبهه برطرف شود اما هیأت نظارت شهرستان زیربار برگزاری مجدد انتخابات نمی‌رود.

این مسؤول یادآور شد: من راه مصالحه را رفته‌ام، با اعضای ۲۴ روستا، هیأت نظارت و بخشدار جلسات مشترکی را داشته‌ایم اما هیأت نظارت مصر است که نباید ابطال شود.

وی در خاتمه گفت: من دوستانه و مشفقانه راه‌های برون‌رفت از این وضعیت را به اعضای شورای روستاها گفتم که از طریق دیوان عدالت اداری پیگیر موضوع باشید.

بخشدار مرکزی بهشهر پاسخگوی تماس تلفنی خبرنگار ما نبود

بخشدار مرکزی بهشهر پاسخگوی تماس تلفنی خبرنگار ما نبود و در پیامی نوشته است که در پی اعتراض اعضای شورای ۱۴ روستا آراء بازشماری و اصلاح شده است اما در خصوص علت جابه‌جایی بیش از ۴۰ درصد آراء، ممهور به مهر هیأت نظارت نبودن برگه ها و اینکه چرا برخی از اعضا دو ساعت مانده به انتخابات دعوت شدند و چرا به رای هیأت نظارت بخش و استان تمکین نمی‌کند چیزی ننوشته است.

مایلی رئیس هیأت نظارت بخش که خود صورتجلسه ابطال و برگزاری مجدد را امضاء کرده نظرش را تغییر داده و می‌گوید: اشتباهات موجود در برگه‌های اخذ رای اصلاح شده و نیازی به برگزاری مجدد انتخابات نیست.

محرز بودن تخلف و تقلب در انتخابات تعیین اعضای بخش مرکزی

سهرابی یکی دیگر از اعضای هیأت نظارت بر انتخابات بخش مرکزی گفت: تخلف و تقلب در انتخابات تعیین اعضای بخش مرکزی محرز بوده و ما هم پس از اعتراض نمایندگان شورای ۱۴ روستا آن را باطل و خواستار برگزاری مجدد شدیم و در پی آن هیأت عالی نظارت بر انتخابات استان هم طی نامه‌ای این انتخابات را باطل و از عوامل اجرایی آن خواست که مجدداً برگزار شود.

وی افزود: نظر به اینکه بخش مرکزی شهرستان بهشهر به دلیل وجود بندر امیرآباد یکی از بخش‌های بسیار تاثیرگذار و استراتژیک در امور اقتصادی و تولیدی کشور محسوب می‌شود و از سوی دیگر به علت وضعیت کم‌آبی اراضی کشاورزی و  شبه‌جزیره  و تالاب بین‌المللی میانکاله و بسیاری از امور دیگر نیاز به بسیج امکانات و نیروی انسانی به‌ویژه برخورداری از شورای بخش کارآمد و پیگیر و شورای پرتلاش روستاها را دارد و امید است مسؤولان با وفاق و همدلی بیشتر هرچه سریع‌تر مشکل انتخابات تعیین شورای بخش مرکزی را حل کنند تا در دولت جدید جبران مافات کرده باشند.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا