مازندران

فارس من| موردی مغایر قوانین، مجوزی برای نصب دکل در ساری صادر نشد/ شهروندان شاکی به مراجع قضایی مراجعه کنند

به گزارش برگزیده های ایران از مازندران، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای  با عنوان «شکایت از نصب دکل ایرانسل در پشت‌بام منزل مسکونی» خواستار پیگیری این سوژه شدند.

علی‌اصغر اباذری رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری درباره ثبت شکایت شهروندان خیابان شهیدان عبوری ساری در سامانه فارس من، مبنی بر نصب غیرقانونی دکل بر فراز یکی از آپارتمان‌ها در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری موظف به صدور مجوز نصب دکل بنا بر مصوبات و ابلاغ‌های مطابق قانون به شرکت‌ها است و در هیچ موردی در سطح شهر ساری مغایر قوانین، مجوزی برای نصب دکل صادر نشده است.

وی افزود: در بند ۲ نامه مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری مازندران، به تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۷، به شماره: ۸۶.۴۱.۶۴۴۳۵ خطاب به شهرداری‌های استان آمده است: شهرداری‌ها مکان‌های عمومی مانند: پارک‌ها و سایر فضاهای شهری همگانی را به شرکت‌های مذکور اعلام کرده، ترجیحاً این دکل‌ها در این فضاها نصب شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری بیان کرد: در این بند به واژه (ترجیحاً) اشاره شده و این منظور را می‌رساند که اولویت صدور مجوز، با اماکن عمومی است، لذا نصب دکل در اماکن شخصی، در صورت در اولویت نبودنِ اماکن عمومی، منعی ندارد و طبق اعلام نیاز فنی شرکت، نسبت به نصب دکل در خیابان شهیدان عبوری، طی نظارت کارشناسی، با توجه به محدودیت و نبودِ فضای عمومی مناسب در این خیابان، صدور مجوز در اماکن شخصی، قانونی و بلامانع است.

اباذری در ادامه به بند ۴ این نامه اشاره کرد و یادآور شد: در این بند به صراحت آمده است؛ مسؤولیت مسائل بهداشتی، محیط زیست و … با پیمانکار استانی نمایندگی‌های تلفن همراه بوده، لذا اگر اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به نصب دکل معترض هستند، فقط می‌توانند از طریق مراجع قضایی اقدام کنند و شهرداری‌ها مکلف هستند همکاری لازم را در جهت توسعه شبکه ارتباطی اپراتورهای مختلف را انجام دهند.

وی همچنین به دستورالعمل و ضوابط و مقررات صدور مجوز جهت نصب سایت آنتن و دکل تلفن همراه در مناطق شهری، روستایی و شهرک‌های مصوب مازندران، ابلاغیه استانداری مازندران به تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ به شماره ۸۶.۴.۹۷۸۰ اشاره کرد و ادامه داد: در جزئیات بند ث، ماده ۳ – ج این دستورالعمل درخصوص الزامات نصب دکل در اماکن عمومی آمده است: ۱. مساحت پارک حداقل ۱۵۰ مترمربع باشد، ۲. در صورت امکان به‌منظور جلوگیری از تخریب معابر و فضای سبز، جهت نصب دکل مکان‌هایی پیش‌بینی می‌شوند که امکان حرکت و یا استفاده از جرثقیل جهت عملیات نصب، تجهیز و نگهداری وجود داشته باشد، ۳. حفظ نهال، درخت، فضای سبز و هرگونه پدیده طبیعی محیط زندگی شهروندان، همواره بر احداث سایت، دکل و آنتن در یک منطقه اولویت دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری تصریح کرد: در جزئیات بنده ۱، ماده ۳ – ب این دستورالعمل درباره الزامات عمومی نصب دکل آمده است: در صورت انتخاب سایت در پشت‌بام‌ها رعایت این موارد الزامی است: ۱. بافت فرسوده نباشد (اظهار نظر مهندس ذی‌صلاح) ۲. ساختمان دارای ظرفیت لازم برای اجرای دکل باشد.

اباذری با اشاره مجدد به ماده ۳ – ب این دستورالعمل خاطرنشان کرد: با توجه به بندهای مطروحه در این ماده، همه موارد ایمنی در ارتباط با نصب دکل، نظیر: پاسخ ساختمان به حوادث غیرمترقبه، پرهیز از احداث سایت جدید و استفاده از سایت مشترک، ارزیابی توان تحمل نیروهای ناشی از نصب تجهیزات، عملکرد کلی ساختمان، توجه به مقررات ملی ساختمان درخصوص اجرای پروژه، رعایت استانداردهای ملی، واژگونی و کلیه بارهای ثقلی و جانبی، نظارت و تایید مهندسین سازمان نظام مهندسی، اخذ تعهدات محاسبات و نظارتی، اخذ استحکام بنا، طراحی سیستم برق‌گیر از نوع استاندار ملی، هدایت کابل‌های حامل از مسیرهای امن، نصب تابلوهای مشخصات فنی، هشدار و علائم ضروری، به‌عهده شرکت‌های اپراتور است.

اباذری با اشاره به بند ۱۲ ماده ۳ – ب همین دستورالعمل، اضافه کرد: اپراتورها باید متعهد شوند تمامی تدابیر لازم را مطابق بخشنامه‌های وزارت بهداشت، قانون حفاظت در برابر اشعه را رعایت کرده و مسوول پاسخگویی به اثرات جانبی و شکایات حقیقی و حقوقی باشند و شهرداری‌هایی که مجوز می‌دهند، هیچ مسؤولیتی ندارند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری با اعلام اینکه طبق ماده ۳ – ج دستورالعمل، ارتفاع دکل‌ها نباید بیش از ۶۰ متر از سطح زمین باشد و در مساحت اشغال‌شده در اماکن شخصی ۳۴ متر مربع باشد، که در پروژه دکل خیابان شهیدان عبوری، این قانون نیز رعایت شده است، تاکید کرد: در بند ۱ ماده ۴ به صراحت آمده است: ارائه درخواست کتبی توسط پیمانکار اپراتور یا معرفی‌نامه از نماینده اپراتور در استان و تایید مدارک و نقشه‌ها توسط نماینده استانی اپراتور (تمامی مسوولیت‌های فنی، بهداشتی، زیست‌محیطی و تبعات حقوقی آن با نماینده استانی اپراتور است) و شهرداری صادرکننده مجوز در این خصوص مسوولیتی ندارد.

اباذری در پایان گفت: حفظ منافع و حقوق شهروندان بر مبنای قانون، در اولویت شهرداری قرار دارد و در اعتراض مطروحه اهالی خیابان شهیدان عبوری، هیچ‌گونه تخلف و عمل غیرقانونی از سوی شهرداری سر نزده و مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی مجوز مذکور صادر شده است؛ به همین دلیل طبق بندهای موکد و مکرر این دستورالعمل، شهروندان می‌توانند مراتب شکایت خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا