فارس

بازگشت به کار ۲۶۵ کارگر کارخانه کاشی آباده

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، آباده به عنوان یکی از قطب های کاشی و سرامیک استان فارس، دارای ظرفیت های بالایی در این زمینه است و همواره مسئولین به دنبال بهبود این روند و توسعه آن هستند و قطعا با حمایت همه دستگاه‌های اجرایی می‌تواند بعنوان یک ظرفیت عظیم و در سطح کشور معرفی شود.

کارخانه پاسارگاد سرام آباده، یکی از کارخانه های مجتمع کاشی این شهرستان می باشد که فاز اول این کارخانه در سال ۱۳۸۹ با ظرفیت تولید سالانه ۷ میلیون متر مربع افتتاح شد. اما پس از مدتی به دلایل مسائلی مالی و اقتصادی از جمله هزینه های آب و برق و گاز، قانون چک و مسائل امور مالیاتی بارها با مشکلاتی روبرو شد و در چند ماه گذشته مجبور به تعدیل نیرو گردید که این اتفاق با اجتماعات متوالی و در خواست بازگشت به کار کارگران همراه بود و بارها از طریق دفتر امام جمعه و فرمانداری ، کارگران درخواست های خود را مطرح کردند و چندین بار نیز از طریق تربیون نماز جمعه به این مساله پرداخته شد.

نیک‌مرام فرماندار شهرستان آباده نیز در همان زمان با برپایی جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به دنبال رفع مشکلات کارخانه کاشی و سرامیک پاسارگاد سرام بود و از طرفی بیان این مشکلات در خطبه های نماز جمعه باعث شد تا با حضور مقامات استانی این مشکلات به صورت ویژه بررسی و رفع می‌شود و منجر به بازگشت به کار کارگران گردید اتفاق شیرینی که با همدلی و همکاری محقق شد.

حجت الاسلام سید حسن موسوی خراسانی امام‌جمعه آباده در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص وضعیت کنونی کارخانه کاشی بیان داشت: به دنبال مراجعه مکرر و گروهی عده ای از کارگران اخراج شده کارخانه کاشی و سرامیک پاسارگاد به دفتر امام جمعه و فرمانداری به رغم اینکه نوعا این مسائل به خطبه ها کشیده نمی شود از مسئولان خواسته شد مشکل را حل کنند که از زحمات همه عزیزان تشکر می کنم.

وی در خصوص مهمترین مشکلات کارخانه گفت: این کارخانه از عنایات خداوند به این شهرستان است و سرمایه گذار و مدیر آن هم از متدینین شهر و هم انسان مومن و با سخاوتی است که بیش از نیاز کارخانه نیز کارگر استخدا م کرده که به همین سبب بخش های جدید هنری برای بانوان شهرستان راه اندازی نموده است که نوعا همگان راضی هستند و مشکل پیش آمده نیز درباره افزایش قیمت گاز، برق و امثال این مسائل بود که با تدبیر مسئولان حل و فصل شد.

موسوی خراسانی با اشاره به لزوم ورود و توجه به این مساله گفت: چون مشکل مردمی بود و طی چند مرحله بصورت گروهی به دفتر امام جمعه و همچنین فرمانداری مراجعه کرده بودند؛ ار آنجا که کارگران اخراج شده اندکی امید به پیگیری امام جمعه شهر داشتند، نهایتا به این مسئله ورود کردیم. جلسات متعددی در فرمانداری و دفتر امام جمعه با حضور مغتنم مدیران کل و شهرستانی برگزار شد، مسائل مطروحه حل شد و مدیران محترم کارخانه نیز قول برگشت به کار کارگران را دادند و همگان نیز راضی برگشتند. وضعیت کنونی الحمدلله برای شهر و کارخانه و کارگران خوب است.

وی همچنین خواستار پیگیری مشکلات مردم از طریق مسئولین شهرستانی شد و اظهار داشت: پیشنهاد و در خواست ما این است که مسائل شهرستان به طوری در اینجا حل شود که نیاز به زحمت دادن مسئولان مرکز استان و مرکز کشور نباشد. الحمدلله مشکل چندانی در ارتباط با کارخانه کاشی وجود ندارد و این کارخانه موجب آبادانی شهرستان است البته مسائل داخلی هم قابل حل و فصل است.

 زین العابدین نیک مرام فرماندار آباده نیز در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: اهم مشکلات کارخانه کاشی به مشکلات مالی در حوزه گاز و برق و امور مالیاتی، بانکی و تامین اجتماعی برمی گردد. این کارخانه ۲ هزار کارگر دارند و یکی از حسن های آن، این است که کارگران معوقات حقوقی ندارند. 

وی در خصوص بیان مشکلات این کارخانه در خطبه های نماز جمعه گفت: پیگیر مشکلات و مطالبات کارخانه و کارگران بودیم از طرفی خوشبختانه با بیان این مسائل در نماز جمعه باعث شد تا مسئولین استانی نیز توجه ویژه ای به این مشکلات داشته باشند و به شهرستان سفر کنند و جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان را در شهرستان آباده با حضور مدیران ارشد استانی، بانک‌ها، دارایی، تامین اجتماعی و بقیه نهادهای مرتبط با حل مشکلات این کارخانه تشکیل و مصوباتی خوبی جهت رفع این مشکلات تصویب شد.

وی با اشاره به انجام تقسیط بندی در هزینه های گاز و برق و آب این کارخانه افزود: راهکار برای حل مشکلات این کارخانه وجود دارد در شرایط اقتصادی کنونی این مشکلات به وجود آمده از طرفی باید پذیرفت که دستگاه های خدماتی نیز حق دارند لذا سعی کرده ایم با ایجاد یک توازن هر دو طرف به مطالبات خود برسند اما با تامل و صبر وضعیت بهتر نیز خواهد شد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت فارس در این باره گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید، پیگیری مشکلات کارخانه سیمان آباده بود که حدود ۸ماه معوقاتی داشت و به ۱۸۰ نفر از کارگران دستمزدی پرداخت نکرده بود، پرسنل هم دست از کار کشیده و کارخانه تعطیل شده بود.

ایزدی اضافه کرد: برای همین واحد تولیدی نیز به شرطی که معوقات و حق و حقوق کارگران پرداخت و مجدد به کار مشغول شوند،بدهی هایی که این کارخانه به تامین اجتماعی، امور مالیاتی و دستگاههای خدمات رسان و بانکها دارد استمهال گردد.

وی اعلام کرد: طبق آخرین خبری که به دست ما رسیده تا کنون ۱۵۰ نفر از کارگران مجدد به کار مشغول شدند و به هر یک از کارگران نیز مبلغ ۶میلیون و ۸۰۰هزار تومان از معوقاتشان پرداخت شده است، همچنین مصوب شد بانک توسعه تعاون مبلغ ۲۵میلیارد ریال تسهیلات به کارخانه سیمان آباده دهد که صرفا برای پرداخت دستمزد کارگران هزینه شود.

مدیر کل صمت در پایان تصریح کرد: با تصمیمات گرفته شده و فرایندی که در حال اجرا است، تا یکی دو ماه آینده کل معوقات کارگران کارخانه سیمان آباده پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/د


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا