کرمانشاه

بانک‌های خصوصی ده هزار میلیارد پول از کرمانشاه خارج کردند/ زد و بند اداری رغبتی برای سرمایه گذاری نگذاشته

خبرگزاری برگزیده های ایران-کرمانشاه-حسین مسکنه: استان کرمانشاه نهمین کلانشهر کشور است که ۱/۵ درصد مساحت ایران را در بر می‌گیرد. این استان در ایام انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش سازنده‌ای داشت و این نقش تا جایی بود که رهبر معظم انقلاب، کرمانشاه را سینه ستبر ایران اسلامی معرفی کردند اما شرایط جنگ و شاید بی تدبیری برخی از مسولین در ادوار گذشته و حال باعث شده است که کرمانشاه در حوزه‌های مختلف رشدی نداشته باشد و به یکی از استان‌های برتر کشور در بیکاری، تورم، فلاکت و فقر تبدیل شود!

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در بهار امسال را ۱۴.۷ درصد اعلام کرد که نسبت به بهار سال گذشته با ۱۳.۸ درصد، ۹ دهم درصد بیشتر است. بهار امسال متوسط نرخ بیکاری کشور ۸.۸ درصد بوده که بر این اساس نرخ بیکاری کرمانشاه ۵.۹ درصد از میانگین کشور بالاتر است و این یعنی کرمانشاه بعد از استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۶.۶ درصد، دومین استان بیکار کشور است.

طبق آخرین آمار اعلامی مرکز ملی آمار، استان کرمانشاه با ۴۲.۹ درصد بالاترین و قم با ۳۵.۸ درصد کمترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ را داشتند. همچنین کرمانشاه در پایان سال ۱۳۹۹ از حیث شاخص فلاکت در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

شاید برداشت عامه مردم از این آمار و وضعیت بد کرمانشاه نبود سرمایه باشد که عدم وجود آن باعث بروز مشکلات عدیده برای استان شده است. اما با نگاهی به سرمایه مالی، مرز، موقعیت خاص گردشگری، کشاورزی و…. می‌بینیم که کرمانشاه نه تنها کمبودی ندارد بلکه سرشار از سرمایه است اما آنچه که باعث عدم پیشرفت و در تنگنا قرار گرفتن مردم این دیار شده است، بی مسئولیتی و عدم توانایی برخی از مدیران است که در این خصوص می توان به خروج سرمایه از استان اشاره کرد.

بانک‌ها ده هزار میلیارد پول مردم کرمانشاه را خارج کردند

بنابر پیگیری‌های صورت گرفته خبرنگار برگزیده های ایران، طی آخرین ارزیابی‌های انجام شده از عملکرد بانک‌های استان ( ۱۵ ماه پیش) و قبل از ادغام تعدادی از بانک‌ها با بانک سپه، منابع جذب شده بانک‌های خصوصی استان مبلغی در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که از این میزان حدود ۲ هزار میلیارد تومان آن توسط بانک‌های خصوصی تسهیلات اهدا شده و مبلغ ده هزار میلیارد تومان آن از استان خارج شده است و اکنون این سوال پیش می‌آید که این مبلغ از منابع مردم کرمانشاه به کجا رفته است؟

 

جلیلیان مدیر امور شعب بانک ملی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار داشت: بانک‌های دولتی و نمیه دولتی، منابع جذب شده خود را در همان استان هزینه می‌کنند اما بانک‌های خصوصی ساز و کار خاص خود را دارند و تمامی منابع آنان به مرکز می‌رود.

وی افزود: بانک‌های خصوصی هلدینگ‌های اقتصادی دارند و بررسی می‌کنند که کجا برای آنان درآمد دارد و سپس نسبت به سرمایه‌گذاری در آن اقدام می‌کنند.

بانک‌های خصوصی در کرمانشاه سرمایه گذاری نکرده‌اند

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌های خصوصی استان تاکنون اقدامی برای سرمایه گذاری در استان کرده‌اند یا خیر گفت: متاسفانه تاکنون هیچ بانک خصوصی بصورت مستقیم اقدام به سرمایه گذاری نکرده است اما بانک‌های دولتی و نیمه دولتی، در قالب ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران، واحدهای تولیدی و.. بصورت غیرمستقیم سرمایه گذاری کرده‌اند.

جلیلیان در ادامه با بیان اینکه بی شک نگه داشت این سرمایه بانک‌های خصوصی در استان باعث ایجاد رونق اقتصادی خواهد شد تاکید کرد: بعد از ادغام تعدادی از بانک‌ها با بانک سپه، بخشی از منابع دوازده هزار میلیارد تومانی در استان ماند اما هنوز بخش دیگری از آن درحال خروج از استان است که درخصوص آن مرکز تصمیم گیری می‌کند.

در واقع سپرده و پس انداز شهروندان استان کرمانشاه که می بایست در استان سرمایه گذاری شود، وسیله ای برای افزایش رفاه و بهبود شرایط اقتصادی سایر استان‌ها خواهد بود.

خروج سرمایه مالی استان به مرکز و سپس ساخت هتل و مراکز تفریحی و… توسط هلدینگ‌های اقتصادی بانک‌های خصوصی یعنی مردم کرمانشاه، همان کرمانشاهی که بالاترین آمار بیکاری، تورم، فلاکت و فقر را دارد، درحال پرداخت هزینه سرمایه گذاری بانک‌ها در دیگر استان‌ها هستند.

دکتر «زینب خالوندی» اقتصادان کرمانشاهی در گفت وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در کرمانشاه و درخصوص خروج منابع کرمانشاه به دیگر استان‌ها اظهار داشت: هر چه نظام بانکی در تجهیز منابع مالی و بالاخص تخصیص آن در فضای رقابتی به صورت کارآتری عمل نماید، می‌توان شاهد کاهش هزینه‌های تولید و بهبود امر تولید، اشتغال و رشد اقتصادی باشد؛ در غیر اینصورت عدم کارآیی نظام بانکی در تجهیز و تخصیص بهینه منابع مالی به اتلاف منابع و دامن زدن به رکود اقتصادی خواهد انجامید.

وی افزود: در این بین در استان کرمانشاه، بانک‌های دولتی توانسته‌اند با ارائه تسهیلات به بخش تولید و همچنین بخش خصوصی، در رابطه با تأمین سرمایه داخلی و سرمایه گذاری داخلی نقش قابل توجهی داشته باشند اما به دلیل نبود قانون الزام آور به سرمایه گذاری بانک‌های خصوصی در استان محل حضور و نیز عدم تمایل بانک‌های خصوصی به سرمایه‌گذاری در استان کرمانشاه و ماهیت فرار بودن سرمایه‌گذاری، متأسفانه با خروج سرمایه‌ها از استان مواجه هستیم.

این دکتری اقتصادی ادامه داد: در واقع سپرده و پس انداز شهروندان استان کرمانشاه که می بایست در استان سرمایه گذاری شود، وسیله ای برای افزایش رفاه و بهبود شرایط اقتصادی سایر استان‌ها خواهد بود.

خالوندی تأکید کرد: بنابراین استان کرمانشاه دچار مشکل کمبود سرمایه نیست، بلکه نبود زیر ساخت‌های سرمایه گذاری نه تنها مؤسسات خصوصی بلکه بانک‌های موجود در استان را نیز به سرمایه گذاری در استان ترغیب نمی‌کند.

وی با طرح این سوال که اکنون چاره چیست، گفت: از آنجایی‌که وضعیت معیشت و اقتصاد استان کرمانشاه بصورت فلاک باری رو به تضعیف است، بنابراین در شرایط کنونی منصفانه نیست که ماحصل دسترنج شهروندان این استان در قالب پس انداز در سپرده‌های بانکی، موهبتی برای سایر استان‌ها تلقی شود و باید برای این مشکل راه حلی عملی یافت.

 

این دکتری اقتصاد تصریح کرد: از طرفی تغییر قانون و الزام به مصارف سپرده‌ها برای سرمایه گذاری در استان محل حضور بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، امری زمان بر و چه بسا ناشدنی و بی نتیجه است؛ در واقع نمی‌توان بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری را ملزم به سرمایه‌گذاری در موارد فاقد توجیه اقتصادی کرد؛ زیرا بانک‌ها و مؤسسات مانند هر سرمایه گذار دیگری به فکر منافع سود خود هستند و این بدیهی ترین اصل سرمایه گذاری است.

خالوندی افزود: تنها و بهترین راه چاره، فراهم آوردن شرایط مناسب و زیر ساخت‌های لازم و از همه مهم تر امنیت سرمایه گذاری در استان است و شرایط موجود نتیجه بی تدبیری و مهم تر از آن، نبود مدیر دلسوز و بومی استانی است.

بروکراسی اداری، سنگ اندازی و عدم استقبال از سرمایه گذاران یکی از مشکلات عمده استان کرمانشاه است که مانع از سرمایه گذاری خواهد شد.

همچنین بنابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کرمانشاه رتبه بالایی در زد و بند اداری دارد که این نیز از بی تدبیری و دلسوز نبودن مدیران وقت کرمانشاه است که باعث شده کرمانشاه در بدترین شرایط اقتصادی باشد.

امیدواریم رئیس جمهور محترم به سخنان اخیر خود مبنی بر اینکه از عاملان وضعیت موجود نباید استفاده کرد عمل کرده و با تغییر مدیریت ارشد این استان و انتصاب استانداری بومی و توانا، نقش مهمی را در توسعه این استان داشته باشند.

انتهای پیام/ح


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا