اصفهان

بررسی علل قطع صادرات فلفل دلمه به روسیه/ برای توسعه فضای گلخانه‌ای متناسب با بازار هدف برنامه نداریم

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، طی یک ماه گذشته گلخانه‌داران و کشاورزان کشور و بالاخص اصفهانی، با مشکل صادرات محصولات خود مواجه شده‌اند، مشکل از آنجا شروع شد که روسیه واردات فلفل دلمه صادراتی را از ایران ممنوع کرد؛ این کشور دلیل اصلی این ممنوعیت را وجود برخی سمومی دانست که در پروتکل‌های بهداشتی و غذایی این کشور ممنوع اعلام شده است.

روسیه در خردادماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به سفارت ایران در روسیه، با اعلام ایجاد تغییراتی در قوانین و مقررات این کشور در رابطه با مصرف سموم در کشاورزی، پیش‌نویس پروتکل همکاری در زمینه استفاده بی‌خطر از سموم علفکش و آفتکش را ارسال کرده و خواهان برگزاری مذاکرات بر روی متن آن شد که این نامه در ۳۱ خرداد سال جاری از طریق وزارت خارجه به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد.

 

به همین دلیل و با توجه به اهمیت موضوع، به سراغ دو نفر از فعالان اقتصادی در حوزه کشاورزی رفتیم تا هم اصل موضوع و هم وضعیت فعلی مراوده تجاری با طرف روس را بررسی کنیم.

طرف روسی ۴ ماه قبل از ممنوعیت واردات، نامه‌نگاری کرده بود

احمدرضا همتی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در ارتباط با قطع صادرات فلفل‌دلمه اظهار داشت: بر اساس نامه‌ای که روس‌ها دادند معتقدند که از ۳ – ۴ ماه قبل از ممنوعیت واردات از ایران، مسؤولان مربوطه را در جریان قرار داده‌ایم که محصول شما دارای باقی‌مانده سموم است و اساسا حداقل ۴ قلم از سمومی که شما در حال استفاده هستید، واجد شرایط نیستند.

 

 

همتی ادامه داد: وقتی موضوع را از وزارت کشاورزی پیگیری کردیم به ما جواب دادند آنالیز این محصولات برعهده ما نیست، بلکه مسؤولیت آن با وزارت بهداشت است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان  با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ هکتار فقط سطح زیر کشت فلفل‌دلمه ما در استان است، خاطرنشان کرد: این فقط مشکل استان اصفهان نیست و سایر استان‌ها هم به نوعی درگیر این موضوع هستند، اما از نظر کمی، تولیدات استان اصفهان بسیار زیاد است.

وی با اشاره به قول مسؤولان جهاد کشاورزی استان مبنی بر کمک حمایتی به گلخانه‌داران خاطرنشان کرد: هدایت و نظارت بر ۴۰۰ هکتار کار راحتی نیست و با حرف این داستان حل نمی‌شود، بلکه یک برنامه تدوین شده می‌خواهد که مرحله به مرحله آن مشخص باشد و در مراحل کاشت، داشت و برداشت نظارت کنند، برای این هم که این اتفاق بیفتد، تولیدکننده باید آموزش ببیند که از این سموم استفاده نکند.


مجموعه گلخانه‌ای در دهاقان

 

برای توسعه فضای گلخانه‌ای متناسب با بازار هدف برنامه نداریم

همتی با اشاره به کم‌آبی و رو آوردن به سمت توسعه کشاورزی در فضاهای بسته و گلخانه‌ای مطرح کرد: همیشه بحث ما این بوده است که توسعه گلخانه بدون برنامه نباشد، بلکه ببینیم بازار هدف چه نیازها و استانداردهایی دارد، بعد بر اساس همان استانداردهایی که تعریف می‌کند این محصول را تولید کنیم که کشاورزان گرفتار نشوند.


بازار فلفل‌دلمه و صیفی‌جات ایران در روسیه

 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان ابراز کرد: الان زیان وحشتناکی متوجه کشاورزان شده است، در حال حاضر قیمت فلفل‌دلمه رنگی به نسبت قبل ۶۰ الی ۷۰ درصد نزول کرده است، چون این فلفل‌ها را فقط برای بازار خارجی کشت کرده بودند و اگر الان بخواهند آن را در بازار داخل به فروش برسانند، باید قیمت را به شدت کاهش دهند.

وی تصریح کرد: الان وزارت جهاد کشاورزی باید برای کشاورزان کارگاه‌های آموزشی بگذارد و به آن‌ها تولید محصول متناسب با شرایط بازار هدف را آموزش دهند، چون اگر تولیدکننده نتواند در بازار هدف به درستی عمل کند، خود به خود بازار دچار مشکل می‌شود.

 


محمد صادقی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان

 

صادرکنندگان نباید تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روسیه می‌چیدند

محمد صادقی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این باره با تأکید بر مسؤولیت جهاد کشاورزی در زمینه پاسخگو بودن به ایرادات طرف روسی اضافه کرد: تمام فرصت را نباید در یک کشور خلاصه می‌کردیم و بازارهای هدف دیگر را تعقیب نکنیم چرا که که اگر احیانا در یکی مشکلی بوجود آمد، بتوانند از راه دیگری جبران کنند؛ حتی بازار قطر و امارات هم توسط کشورهای دیگر تصاحب شد.

وی افزود: فعلا تنها راه این است که جهاد کشاورزی مثل دیگر محصولات از جمله سیب‌زمینی و پیاز که یک قیمتی اعلام می‌کند و می‌خرد، این‌ها را هم خریداری کند؛ در این زمینه قول‌هایی هم داده‌اند، ولی هنوز اقدامی نکرده‌اند.

وی افزود: باید این را به فال نیک گرفت و دنبال یافتن بازارهای دیگر رفت و این درسی است که فقط به یک بازار هدف فکر نکنیم.


فلفل‌دلمه گلخانه‌ای

 

وی در پایان یادآور شد: کشاورزان باید در قالب تعاونی‌ها برای خود سورتینگ و برند مشخصی درست کند و روی سهامی که دارند فروش خود را شروع کنند، مطمئنا آینده بدی نخواهد داشت، الان بیشترین تولید فلفل کشور در اصفهان است، اما بار از اصفهان خارج می‌شود و در آنجا بسته‌بندی می‌شود اما اگر این تعاونی‌ها فعال شود و خود تولیدکننده اصفهانی صادرات را انجام دهد و کار دست خودش باشد، قطعا بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا