قم

تشکیل کمیته امور بانوان شورای اسلامی شهر قم، آری یا خیر؟

برگزیده های ایران _ زینب حیدری: کلانشهر قم با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۹۶۴ نفر جمعیت که از این تعداد ۶۲۴ هزار و ۵۰۹ نفر مرد و ۶۰۵ هزار و ۴۵۵ نفر زن هستند، طی دوره پنجم شورای شهر هیچ کرسی برای زنان نداشت. در ششمین دوره انتخابات شورای های اسلامی و شهر و روستا بعد از ۴ سال دو خانم توانستند کرسی رسمی را در شورا از آن خود کنند و این فرصتی شد تا از این رهگذر زنان نیز نمایندگانی در سطح مدیریت شهری داشته باشند.

برای رسیدگی به امور بانوان، پس از ۴ سال وقفه و برخی محدودیت ها از جمله محدودیت منابع و اعتبارات، سریعترین اقدام می تواند ایجاد کمیته ای تحت این عنوان باشد. موضوعی که در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم از سوی نرجس نیازمند عضو هیئت رئیسه مطرح و با مخالفت جدی دو تن از اعضای شورای شهر مواجه شد و در نهایت این طرح برای بررسی بیشتر در هیئت رئیسه یا کمیسیون تلفیق از دستور کار خارج شد.

اما سوال مهم این است، چه ضرورتی برای تشکیل این کمیته ذیل هیئت رئیسه شورای شهر وجود دارد؟

ضرورت تشکیل کمیته امور بانوان

طی سال های اخیر رشد چشمگیر جوامع شهری و گسترش مسائل و مشکلات زیست شهری، سبب شده نیاز به  نقش آفرینی بانوان در عرصه های مدیریت شهری به عنوان نیازی ضروری مطرح شود. نظر به نقش زنان در فرهنگ اسلامی-ایرانی این ضرورت بیش از پیش احساس می شود.

در این میان یکی از مهمترین اقدامات مدیریت شهری در مسیر تحقق عدالت در توزیع امکانات شناخت و رسیدگی به نیاز زنان به عنوان نیمی از جمعیت اهمیت زیادی دارد خاصه اینکه نشاط، امنیت روانی، رضایتمندی از زندگی و… از مسائل مهمی است که تاثیر مستقیم در پرورش و تربیت نسل آینده و حفظ آرامش کانون خانواده دارد.

 در چنین شرایطی شورای اسلامی شهر قم بعنوان یکی از نهادهای تحقق مطالبات و پاسخ به نیاز این بخش اثرگذار در جامعه، نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد. در این راستا توجه به محیط های زنانه در شهر، ایجاد فضاهای تفریحی، فرهنگی و ورزشی ویژه بانوان، برقراری امنیت و آرامش در فضای شهری و برخورداری از شهری حامی زنان و کودکان و… تنها بخشی از مطالبات این بخش از جامعه است.

آنطور که نرجس نیازمند عضو هیئت رئیسه شورای شهر قم و پیشنهاد دهنده طرح تشکیل کمیته امور بانوان می گوید: از بودجه  ۳ هزار میلیارد و ۶۲ میلیون تومانی شهرداری و بودجه ۴ میلیارد تومانی سازمان فرهنگی، هنری ورزشی شهرداری قم، مبلغ تخصیص یافته برای برنامه های حوزه زنان، خانواده، سبک زندگی و… فقط ۳۰۰ میلیون تومان است. بدان معنا که اگر برنامه ای در حوزه زنان و خانواده تعریف نشود عملا موضوع زنان به صورت جداگانه، هیچ سهمی از بودجه سالیانه شهرداری قم ندارد.

مخالفان چه می گویند؟

مصطفی ملایی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر قم، ضمن موافقت ضمنی با این پیشنهاد اما مخالف تشکیل آن ذیل هیئت رئیسه است چرا که به اعتقاد وی، حوزه زنان عمدتا فرهنگی است و اگر بنا باشد این کمیته ذیل هیئت رئیسه تشکیل شود نه تنها وظایف هیئت رئیسه زیاد می شود بلکه استقلال کمیسیون فرهنگی تضعیف می شود.

سیدمجتبی سبحانی ثابت دیگر مخالف این طرح اما این طرح را از اساس قبول ندارد و معتقد است اگر بنا باشد برای زنان کمیته تشکیل دهیم در آینده باید کمیته مردان، پسران و دختران را هم تشکیل دهیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم براین باور است که بجای تشکیل کمیته، اعضای شورا باید مسایل را مطرح و آن را از شهرداری بخواهند و پیگیر باشند و در صورت لزوم سوال  و استنطاق کنند.

وی در حالی چنین مطلبی را بیان می کند که در شورای پنجم علیرغم پیگیری های وی درحوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اقدام عملی مشهودی صورت نگرفت. سبحانی سال گذشته بعنوان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای پنجم اعلام کرد: “هدف اصلی از ساماندهی و توانمندسازی تولیدکنندگان زن فعال قم ورود آن‌ها به عرصه تولید، بازاریابی و فروش محصولات است و امیدواریم با اجرای این طرح مهم بخشی از معضلات اجتماعی شهر که ناشی از بیکاری و فقر است به حداقل برسد.

ظرفیت های بالقوه ای که با کمیته امور بانوان بالفعل می شود

کلانشهر قم که افتخارش کریمه اهل بیت (س) است، به جهت وجود حرم نورانی مامنی برای جامعه علمی، فرهنگی و مذهبی است. وجود مراکز علمی اعم از دانشگاه ها، موسسات فرهنگی و آموزشی و حوزه های علمیه بانوان ظرفیتی بی نظیر است تا شهر قم الگویی فاخر در حوزه زنان باشد.

در شرایطی که رسانه های معاند مکرر تلاش می کنند زن مسلمان ایرانی را به الگوهای تهی غربی شبیه کنند، وجود کمیته تخصصی بانوان در شورای شهر قم ضرورت و فرصتی است برای بازنمایی و تعریف شهری امن و آرام برای همه اقشار جامعه خاصه بانوان. کمیته ای که با اختیاراتی منطقی و نه شعاری و صوری بتواند از ظرفیت بانوان نخبه در عرصه های مختلف برای کاهش آسیب های اجتماعی، توانمندسازی بانوان، توزیع عادلانه امکانات شهری، رصد و پیگیری پروژه های شهری در حوزه بانوان، رسیدگی به مطالبات و … استفاده کند.

از همین رو استان قم به عنوان پایگاه جهان تشیع باید الگویی پیشگامانه در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه امکانات در میان شهروندان خود باشد. در این مسیر کمیته امور بانوان شورای اسلامی شهر قم برای پیگیری و رسیدگی به نیازها و مطالبات بانوان امری ضروری است.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا