گیلان

تعداد کم شرکت‌های دانش‌بنیان قابل‌پذیرش نیست

به گزارش برگزیده های ایران از رشت علیرضا منادی ظهر امروز در جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان در دانشگاه گیلان با اشاره به وجود شرکت‌های دانش‌بنیان در استان گیلان اظهار کرد: در گیلان فقط ۷۱ شرکت دانش‌بنیان فعال است که این برای استانی که چهره‌های علمی زیادی را در دنیا به ثبت رسانیده کافی نیست حداقل باید هزار شرکت دانش‌بنیان در گیلان فعال باشد.

 

وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از فعالیت فعال‌ترین کمیسیون‌های مجلس محسوب می‌شود گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم پیش از هر دوره دیگر فعالیت‌های قابل قبولی داشته و طرح‌هایی ازجمله رتبه‌بندی فرهنگیان بهشت تولید دانش‌بنیان‌ها را موردبررسی و تصویب کرده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به همسایگی گیلان با سه کشور و لزوم استفاده از این ظرفیت افزود: در مورد دهکده ورزشی آموزش عالی کشور و نیازهایی که این مرکز دارد با وزیر مربوطه رایزنی کرده و پیگیر این مطالبه خواهیم بود.

تجاری‌سازی دانش‌بنیانی‌ها

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این نشست با اشاره به اینکه بررسی وضعیت نظام آموزشی استان از اهداف دعوت ما از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به استان بود، اظهار کرد: ارتقای سطح علمی و دانشگاهی استان از اهداف ماست و برای رسیدن آن باید تلاش مضاعف کرد.

وی با تأکید بر اینکه رشته‌های مهارتی توجه ویژه صورت بگیرد گفت: ترویج مهارت‌آموزی از اهداف مهم ماست چراکه بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شده و مشکل اشتغال نخواهند داشت.

محمدرضا احمدی با بیان اینکه تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توسعه فناوران لازم ضروری است افزود: کمک‌های بلاعوض برای راه‌اندازی سرای نوآوری دانش‌بنیان‌ها از درخواست‌هایی است که می‌تواند در مسیر پیشرفت مؤثر باشد.

 

بستر افتتاح واحد بین‌الملل پیام نور خمام فراهم شود

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس نیز در این نشست با خیرمقدم به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به گیلان اظهار کرد: قرار بود واحد بین‌الملل پیام نور در خمام افتتاح شود لذا انتظار داریم خیلی زود این مهم محقق شود از طرفی دهکده تربیت‌بدنی یک مطالبه و ظرفیت ملی است و باید این موضوع نیز موردتوجه قرار بگیرد.

جبار کوچکی نژاد با اشاره به پیشرو بودن دانشگاه فنی در اشتغال جوانان گفت: دانشگاه معین و چمران در یک واحد آموزشی مستقر است که نیازمند توجه برای توسعه می‌باشد‌

نماینده مردم شهرستان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به دانشگاه فرهنگیان در گیلان تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان دختران اگرچه ساختمان خوبی ندارد اما وضعیت بهتری از واحد برادران دارند و لذا قرار دادن ردیف بودجه برای دانشگاه فرهنگیان بسیار مهم است.

کوچکی نژاد با بیان اینکه زیرساخت یک سایت تحقیقات هسته‌ای نیز در گیلان در حال انجام بوده و اقدامات اولیه صورت گرفته است، افزود: بسیاری از دانشجویان گیلانی دانشگاه فرهنگیان به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم خارج از استان گیلان تحصیل می‌کنند که این موضوع برای گیلان قابل‌پذیرش نیست.

کاستی‌ها را برجسته کنید!

مهرداد چگینی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه از بین ۱۳ نماینده گیلان دو عضو کمیسیون بودجه یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات که می‌توانند مکمل هم باشند، افزود: در مباحث و بازدیدها بیشتر به نقاط قوت پرداخته و به کاستی‌ها اشاره نشد، کاستی‌ها باید برجسته شود، از طرفی بحث توزیع مراکز آموزش عالی در گیلان مناسب نیست.

هشت مرکز تحقیقاتی وابسته به جهاد کشاورزی در گیلان

رئیس دانشگاه گیلان نیز در جلسه نشست با اشاره به اینکه گیلان به دارای یک‌صد هزار دانشجو بوده که ۶۸ درصد از دانشجویان گیلان در مقطع کارشناسی، ۱۲ درصد در مقطع کاردانی و ۲۰ درصد هم در مقطع تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: دو هزار و ۲۰۰ نفر و تعداد مدرسان غیررسمی آن را هم پنج هزار نفر است.

 احمد رضی با بیان اینکه دانشگاه گیلان دارای ۱۸ هزار نفر دانشجو بوده که ۴۰ درصد آن‌ها در حال تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند، افزود: هشت مرکز تحقیقاتی وابسته به جهاد کشاورزی در گیلان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه گیلان با هیجده هزار دانشجو بزرگ‌ترین دانشگاه جامع شمال کشور محسوب می‌شود، گفت: گیلان در رتبه‌بندی گروه اول است و پارک علم و فناوری استان هم‌مرکز رشد دارد.

رئیس دانشگاه گیلان گفت که خود پایگاه استنادی علوم را که دانشگاه‌ها را بر اساس شاخص‌های مختلف رتبه‌بندی می‌کنند ملاک قرار دهند.

وی با اشاره به کسر سه درصد درآمد دانشگاه‌ها گفت: آموزش‌وپرورش از پرداخت انرژی معاف شده‌اند و خواسته ما این است که این معافیت برای دانشگاه‌هایی که این الگو را رعایت می‌کنند.

رضی با بیان اینکه یکی از درخواست‌ها اصلاح قوانین و مقررات است گفت: افزایش سهم استان گیلان از اعتبارات عمومی کشور برای توسعه آموزش عالی و حمایت از ایجاد دهکده ورزشی آموزش عالی کشور در استان گیلان بنا بر تفاهم‌نامه استانداری و وزارت علوم در دو سال اخیر از دیگر درخواست‌های استانی ما و کمیسیون آموزش و تحقیقات است.

وی با بیان اینکه تأمین اعتبار کافی جهت توسعه زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه استان با اعتبار کافی برای تکمیل پروژه دانشگاه علوم پایه دانشگاه گیلان از خواست‌های استانی ماست، تصریح کرد: حمایت از توسعه آموزش عالی در شرق گیلان از طریق توسعه دانشگاه فنی شرق گیلان و حمایت از بین‌المللی شدن دانشگاه‌های استان با در نظر گرفتن ردیف مستقل برای آن و حمایت از توسعه تحصیلات تکمیلی و تصویب رشته‌های مهارتی برای دانشگاه‌های استان گیلان است.

تصمیم نهایی را پای آموزش عالی استان بگذارید!

دوستدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ساماندهی نظام آموزش عالی کشور به جراحی نیاز دارد اظهار کرد: بازگشایی دانشگاه از دیگر دغدغه‌های ماست، پیشنهاد این است که اجازه بدهند که آموزش عالی هر استان تصمیم نهایی را بگیرد.

تعطیلی مراکز آموزشی کشاورزی

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی گیلان نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم حمایت از صنایع حامی و بخش خصوصی برای آموزش‌های مهارتی اظهار کرد: در گیلان ۱۶ مرکز علمی و کاربردی با پنج هزار دانشجو و به همین میزان مدرس حق‌التدریس در گیلان وجود دارد.

نوروزی با بیان اینکه گیلان در بسیاری رشته‌ها فارغ‌التحصیل، کاردان و کارشناس وجود ندارد، تصریح کرد: بر اساس نظر شورای عالی اداری منجر به تعطیلی بعضی مراکز علمی کاربردی شد و مراکزی مثل آموزش کشاورزی که وابسته به جهاد بوده تعطیل‌شده و این تعطیلات منجر به این است که سرمایه‌های زیادی در مرکز تعطیل‌شده داریم که امکان استفاده از آن وجود ندارد لذا خواهان حمایت از بخش خصوصی هستیم.

پیام نور مظلوم‌ترین دانشگاه

سعید صادقی رئیس دانشگاه پیام نور استان گیلان نیز این دانشگاه را به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی، مردمی‌ترین و بومی‌ترین و مظلوم‌ترین دانشگاه است، اظهار کرد: استان گیلان چهارده واحد و مرکز و ۱۴ هزار دانشجو دارد لذا درخواست داریم در خصوص تسهیل جذب پذیرش دانشجو حداقل سالی دو مساعدت صورت بگیرد.

انتهای پیام/۳۳۸۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا