کرمانشاه

نگهداری از ۸۵۰ نسخ خطی و نفیس چاپی در کتابخانه «امیرکبیر» کرمانشاه

معصومه حسنی‌خوانسار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در کرمانشاه از افتتاح بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه امیرکبیر خبر داد و اظهار داشت: در مجموعه میراث مکتوب ایران، نسخه‌های خطی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، بخش اعظم تحول اندیشه پیشینیان، از طریق این نسخه‌ها به دست ما رسیده است، بنابراین حفظ و شناسایی و معرفی این آثار می‌تواند نسل امروز و فردا را از سیر تحول اندیشه در تمدن ایرانی، آگاه کرده و نوعی خودشناسی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: به همین منظور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز اقدام به راه‌اندازی بخش اسناد نسخ خطی و نفایس چاپی کرده است تا وظیفه حفظ، نگهداری و ارائه خدمت به پژوهشگران و علاقمندان این حوزه را فراهم کند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه تصریح کرد: بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ با زیربنای ۳۰ متر مربع و شرایط و تجهیزات استاندارد با موجودی ۸۵۰ نسخه خطی، چاپ سنگی و سربی و منابع نفیس شروع به فعالیت کرده است، تا آماده ارائه خدمت به پژوهشگران و علاقمندان استان باشد.

وی با بیان اینکه دمای هوا در این بخش باید بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتیگراد و همچنین رطوبت دما باید بین ۴۰ تا ۵۰ درجه باشد، گفت: از لحاط نور باید بخش نسخ خطی پنجره نداشته باشد و از نور مصنوعی استفاده شود.

حسنی خونسار قدیمی‌ترین نسخه این بخش مربوط به عصر صفویه دانست و گفت: تعداد ۸۵۰ نسخه کتاب در این بخش موجود است از این منابع تعداد ۲۰ نسخه خطی، ۶۰۰ نسخه چاپ سنگی و تعداد ۱۳۰ نسخه چاپ سربی و مابقی این تعدادمنابع نفیس چاپی قدیمی است.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا