خوزستان

جولان سگ‌های ولگرد در شهر/روند صعودی سگ‌گزیدگی در اهواز

به گزارش برگزیده های ایران از اهواز، شهر اهواز؛ پیچ استادیوم. پنج سگ دُرشت جثه، به دنبالِ زنی که کیف بزرگی بر دوش انداخته راه افتاده اند و نگاه سرنشینانِ خودروهایی که در میان ترافیک صبحگاهی  برای رسیدن به محل کارشان به سمت امانیه در حرکت هستند بر این زن که سعی دارد ترسِ خود را از آن حیوان ها مخفی کند، خیره مانده است.

نگرانی و اضطراب، حتی از پشت ماسکِ سفید نیز از چهره زن پیداست. زن صورتش را به اطراف می‌چرخاند. از پیاده راهِ پیچ استادیوم فاصله می‌گیرد و به محدوده عبور ماشین‌ها قدم می‌نهد تا از گزندِ سگ‌ها که پا به پایش قدم برمی‌دارند، رهایی یابد.

اهواز، رو به روی دانشگاه آزاد؛ چندین سگِ بلاصاحب در محوطه خاکی و خالی اطراف دانشگاه آزاد با خشمگینی پارس می‌کنند و زن و کودکی که از آن حوالی گذر می‌کنند را وحشت زده کرده‌اند. زن، کودکش را بغل می‌گیرد. کودک گریه سر می‌دهد.

زن  قدم‌هایش را تند می‌کند تا از میان خودروهایی که به سرعت در حال عبور از بلوار کارگر هستند، گذر کند. ماشینی به شدت ترمز می‌کند و زن که به میانه بلوار رسیده، نفس نفس می‌زند.  

اهواز، جاده ساحلی، جنب کتابخانه مرکزی؛ آسمان به غروب گراییده است و خانواده‌ها بر روی چمن‌های حاشیه رودخانه کارون گلیم انداخته‌اند و بساط چای و قهوه و کباب پهن است. دو سگ ولگرد، روی چمن‌ها لم داده‌اند و چند تایی هم در اطراف خانواده‌هایی که برای دمی آسودگی و آسایش به این مکان آمده‌اند، پرسه می‌زنند.

یکی از سگ‌ها پوزه کشان به جمع گسترده یکی از خانواده‌ها نزدیک می‌شود و جمع خانواده را از هم می‌پاشد.

اهواز شیخ بهای جنوبی، شهرداری اطراف بلوار بهارستان را برای تعمیر شبکه فاضلاب، حفاری کرده است. چندین سگ بلاصاحب در میان خاک‌های تلمبار شده در حاشیه کانال‌های حفاری می‌غلطتند. سگ‌ها از بازی با گل‌های متعفن خسته می‌شوند و در چمن‌های حاشیه خیابان چمباتمه می‌زنند و بوی تعفنِ لجن‌ها را با خود به محلِ گذر عابران می‌کشانند.

سگ‌های ولگرد، به سگ هایی گفته می‌شود که مالک مشخصی ندارند و در خیابان‌هایی که به عنوان قلمرو برای خود برگزیده‌اند، زندگی می‌کنند. این جانداران سالهای طولانی است که از زیستگاه طبیعی خود جدا شده‌اند و امروزه حضور آنها در مناطق شهری، به یک معضل جدی برای جامعه و محیط زیست بدل گشته است. 

 

آمار رسمی از تعداد سگ‌های بلاصاحب اهواز نداریم

محمود ثابت قدم مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه آماری رسمی از تعداد سگ‌های بلاصاحب در شهر اهواز در دسترس نیست، گفت: تخمین زده می‌شود که تعداد این سگ‌ها حدود سه تا چهار هزار قلاده باشد اما به دلیل اینکه دسترسی این جانداران در مرکز شهر به غذا بیشتر است، این جانداران از حاشیه به بخش‌های مرکزی شهر مهاجرت کنند که در این صورت تعدادشان تا ۱۰ هزار قلاده نیز افزایش پیدا می‌کند. 

 وی با اشاره به اینکه معضل سگ‌های بلاصاحب در طی سال های اخیر شدت یافته است، گفت: چنین معضلی که امروزه جامعه شهری را با چالش رو به رو کرده، مربوط به سالهای گذشته است. البته برای مقابله با این پدیده باید در نظر داشته باشیم که سگ یک موجود زنده  است، از این رو اقداماتی که در راستای کنترل این جانداران صورت می‌گیرد، با پیچیدگی‌های خاصی همراه است.

ثابت قدم عنوان کرد: حوزه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب همواره حساسیت‌های حامیان محیط زیست و عامه مردم را به همراه دارد. اما باید این نکته را مد نظر داشت که سگ‌ها همانند سایر موجودات برای زندگی نیازمند یک اکوسیستم طبیعی هستند که متاسفانه انسان‌ها با دخالت در چرخه زندگی این جانداران، محیط زیست را دچار مشکل می‌کنند.

وی افزود: تغذیه و نگهدای این گونه سگ‌ها در منزل و سپس رها کردنشان در محیط شهری از دیگر معضلاتی است که در حوزه ساماندهی این جانداران با آن رو به رو هستیم و این امر سبب ازدیاد سگ‌های بلاصاحب و کاهش جمعیت دیگر جانداران شده است.

 

ثبت اعتراض از طریق سامانه ۱۳۷

وی با اشاره به اجرای طرحی با عنوان عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب در اهواز گفت: این طرح که به عنوان یک راهکار برای کنترل این جاندران اجرایی شد، به دلیل اینکه به صورت مستمر انجام نشد، تاثیر مطلوبی بر کنترل جمعیت این گونه از جانداران نداشت و اعتراضات مردمی به این معضل که از طریق سامانه ۱۳۷ ثبت می‌شد، کاهش نداد. ولی اجرای طرحی تحت عنوان “جمع آوری سگ های بلاصاحب” ، تعداد این جانداران را در سطح شهر کاهش داد.

ثابت قدم با بیان اینکه طرح جمع آوری سگ‌های بلاصاحب بر اساس دستورالعمل مربوطه اجرا می شود، گفت: بر اساس این دستورالعمل پس از انجام عملیات زنده‌گیری، سگ‌ها تفکیک شده و مورد معاینه دامپزشک قرار می‌گیرند و پس از آن، سگ‌های ناقل بیماری، متحمل مرگ ترحم بار شده و مابقی عقیم سازی می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای این طرح که در مقطعی متوقف شده بود، با دستور شهردار جدید دوباره آغاز شده است و تمامی مناطق شهرداری موظف شدند تا اکیپ‌های زنده گیری خود را فعال سازند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز همچنین درباره سرقت اموال سایت صفیره که به عنوان محل نگهداری و عقیم سازی سگ‌های بدون صاحب اهواز مورد استفاده قرار می گرفت، گفت: این سایت خارج از محدوده ی شهری واقع شده است، از این رو حفاظت فیزیکی مطلوبی از آن صورت نمی گرفت اما در حال حاضر اقداماتی برای بهره برداری مجدد از آن در حال انجام است.

وی اذعان کرد: سازمان پسماند با هدف کاهش جمعیت این جانداران در حال عقد قرارداد با پیمانکاران در حوزه‌های عقیم سازی و زنده گیری سگ‌های بلاصاحب در اهواز است. 

 

هدایت سازمان‌دهی شده سگ‌های بلاصاحب به خارج شهر

سید محمد علی پورموسوی رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری و توسعه شهری شورای شهر اهواز نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: طی روزهای گذشته در صدا و سیما مستندی در این باره پخش شد که اطلاعات مفیدی را برای تنویر افکار عمومی در اختیار جامعه قرار داد.

وی ادامه داد: بحث سگ‌های بلاصاحب یک معضل جهانی است و بی شک کشور و شهر ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و اقداماتی که برای مقابله با این پدیده در شهر اهواز صورت گرفته است، هم راستا با  قوانین و تمهیداتی کشوری است.

پورموسوی با بیان اینکه اولویت اصلی شورای اسلامی شهر اهواز در حوزه مقابله با سگ‌های بلاصاحب، رفاه، امنیت و آسایش مردم است، اضافه کرد: یک طرح ضربتی از سوی شورای شهر اهواز برای کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب پیش بینی شده که طی روزهای آینده اجرایی خواهد شد. در این طرح جمع آوری، انتقال، عقیم سازی و نگهداری سگ‌های بلاصاحب در مناطقی خارج از فضای شهری در دستور کار قرار دارد.

 

به سگ‌های ولگرد در پارک‌ها و مناطق شهری غذا ندهید

پورموسوی با اشاره بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه سامان دهی و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب گفت: متاسفانه مشاهده می‌شود که حامیان و علاقمندان به حیوانات اقدام به غذادهی به سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر می‌کنند که این امر منجر به افزایش جمعیت این جانداران در پاره‌ای از مناطق شهری شده است. به عنوان مثال طی بازدیدهای میدانی چنین پدیده‌ای در یکی از پارک‌های اهواز مشاهده شد و فردی هر شب، از روی دلسوزی به این حیوانات غذا می‌داد و این مسئله منجر به  تجمع سگ‌ها در محل و ایجاد مزاحمت، وحشت و ناامنی برای مردم آن منطقه شده بود.

عضو شورای شهر اهواز اضافه کرد: اگر شهروندی علاقمند به غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب است باید این کار را در سایت‌های مربوط به شهرداری که به نگهداری این حیوانات اختصاص دارد یا در مناطق بیابانی و خارج از شهر انجام دهد و از نگهداری و غذادهی به این جانداران در سطح شهر همچنین پارک ها و مناطق مسکونی جدا خودداری شود.

وی اذعان کرد: سگ‌ها موجودات باهوشی هستند و اگر جمعیت آنها در سطح شهر کنترل نشود، کلنی‌های خطرناکی علیه حیات انسان شکل خواهد گرفت و مردم قطعا در مواجهه با سگ‌هایی که درب منزلشان نشسته‌اند، احساس ناامنی و وحشت خواهند کرد!

 

روند صعودی حیوان گزیدگی در اهواز

امراله مردانی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز نیز در گفت و گو با فارس، حیوان گزیدگی و ابتلا به بیماری هاری را از خطرات رها بودن سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر دانست و گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر آمار حیوان گزیدگی در سطح شهرستان اهواز از یک رقم افزایشی برخوردار بود و از ۴۰۰ مورد ابتلا در سال ۱۳۹۴، به یک هزار و ۳۰۰ مورد در نه ماه ابتدای سال جاری رسیده است.

وی افزود: درمان حیوان گزیدگی در هر فرد معادل ۹ میلیون تومان هزینه در بردارد و برای افرادی هم که از طریق گزش سگ به بیماری هاری مبتلا می‌شوند متاسفانه درمانی وجود ندارد. از این رو ضرورت دارد تا با پدیده سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر، مقابله‌ای جدی صورت بگیرد.

به گزارش برگزیده های ایران، بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی حدود ۲۰۰ میلیون سگ ولگرد در دنیا وجود دارد که این آمار طی سالهای گذشته در کشور ما بیش از ده‌ها میلیون قلاده بوده است.

رها کردن این جانداران در سطح شهر، علاوه بر ایجاد ناامنی در رهگذران، بیماری‌هایی چون هاری و سالک را به انسان‌ منتقل می‌کنند.

بر اساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در هر ۱۵ دقیقه یک مرگ بر اثر هاری در جهان رخ می‌دهد که ۵۰ درصد این‌ مرگ‌ها بر اثر هاری در بین کودکان رخ داده است و ۹۹ درصد موارد انسانی هاری در جهان نیز ناشی از گزش سگ است.

گزارش از: سارا ممبینی

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا