آذربایجان غربی

حمل و نقل هوایی لازمه توسعه اقتصادی/ لزوم توجه به ظرفیت فرودگاهی در راستای پیشرفت آذربایجان‌غربی

به گزارش برگزیده های ایران و ارومیه ؛سیستم حمل و نقل هوایی یکی از عمده‌ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری می باشد که بخشی از هزینه‌های گردشگری را به خود اختصاص می دهد و توسعه و گسترش صنعت توریسم منوط به توسعه امکانات حمل و نقل می باشد. حمل و نقل هوایی با ایجاد امکانات دسترسی آسان و راحت، سریع و ایمن به نقاط مختلف و با فواصل زیاد سهم زیادی از جا به جایی گردشگران را به خود اختصاص داده است.

فرودگاه‌ها که مبداء و مقصد مسافرت‌های هوایی و دروازه ورودی به شهرها و کشورها می باشند به عنوان سمبل یک شهر و کشور شناخته می شوند. زیبایی، شکوه، تسهیلات و امکانات، معماری، چشم‌گیری یک فرودگاه بیانگر وضعیت اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی آن شهر یا کشور می باشد.

استان آذربایجان غربی تنها استانی است که با سه کشور خارجی مرز مشترک داشته و این ویژگی موقعیت خاصی به آن بخشیده است و ایفای نقش تردد کریدور شرقی و غربی کشور باعث شکوفایی حوزه گردشگری و صنعتی و صنایع وابسته به این حوزه‌ها شده است. صنعت حمل و نقل هوایی موتور توسعه گردشگری و تجارت و بازرگانی می باشد و بر سایر بخشهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و اجتماعی اثر گذار است.

آذربایجان‌غربی به دلیل دارا بودن پتانسیل‌های منحصر به فرد در حوزه کشاورزی و گردشگری و همچنین وجود بازارهای مرزی، زیر بار ترافیکی گردشگری و بازرگانی قرار دارد و فراهم سازی و بروزرسانی زیرساخت های لازم فرودگاهی می تواند نقش مهمی در راستای پیشرفت و توسعه استان داشته باشد

فرودگاه ها نقش مهمی در افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی کشور ها دارد

استان آذربایجان غربی از لحاظ جغرافیایی یک استان طولی است و وجود سه فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه، خوی و ماکو در بحث شرایط اضطراری و امداد رسانی نقش ویژه و مضاعفی دارند. بطوریکه فاصله زمانی کمک رسانی در حوادث مختلف به حداقل می‌رساند.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی  با اشاره به اینکه یکی از ورودی‌ها و خروجی‌های استان آذربایجان‌غربی فروگاه‌های استان است، اظهار داشت: استان آذربایجان‌غربی با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق همسایه است، امروز رابطه مستقیمی بین رشد اقتصادی منطقه‌ای با رشد پروازی فرودگاه‌ها وجود دارد. مشاهده می شود که فرودگاه‌ها نقش مهمی در افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی کشور‌ها دارد.

باربری هوایی در آذربایجان غربی مغفول مانده است / وجود بستر های لازم برای باربری هوایی

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در فرودگاه‌های خوی و ماکو هواپیماهای متوسط توانایی نشستن و برخواستن را دارند بطوری که در فرودگاه خوی هواپیمای بوئینگ تایپ ۷۳۷ و در فرودگاه ماکو هواپیمای ایرباس ۳۲۰ می توانند پرواز کنند؛ همچنین فرودگاه ارومیه قابلیت نشستن هر نوع هواپیما متوسط و سنگین را در بازه زمانی ۲۴ ساعته را دارد؛ شایان ذکر است که در سایر فرودگاه‌های خوی و ماکو زمان نشستن و برخواستن هواپیما از طلوع تا غروب آفتاب امکان پذیر است.

محمدعلی نائل قراملکی با بیان اینکه فرودگاه‌ها نقش مهمی در بحث صادرات کالا ها و محصولات کشاورزی دارد، گفت: یکی از موضوعاتی که در فرودگاه‌های استان آذربایجان‌غربی مغفور مانده، بحث کارگو ( باربری هوایی ) است؛ انشالله در زمان های آینده شاهد نمود بیشتر این موضوع باشیم و بتوانیم محصولات صنعتی و کشاورزی و… بصورت سریع از طریق باربری هوایی انجام بدهیم. شایان ذکر است که تمامی زیر ساخت، تجهیزات و امکانات لازم در فرودگاه ارومیه آماده است.

وی با اشاره به اینکه فعلا زیرساخت و ترمینال کارگو در فرودگاه های خوی و ماکو وجود ندارد، ادامه داد: شرایط این فرودگاه ها برای مسافربری حاضر است ولی زیرساخت های لازم از جمله ترمینال کارگو وجود ندارد لذا با ورود و مشارکت بخش خصوصی میشود این طرح ها را اجرایی کرد.

برقراری مسیر های پروازی نیازمند تقاضا و استقبال مردم

وی یادآور شد: برخی از مسیرهای پروازی مورد استقبال و تقاضای مردم قرار گرفته است که هم اکنون در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی و کسب مجوزهای لازم هستیم.

نائل قراملکی با بیان اینکه افزایش تعداد مسیر های پرواز نیازمند استقبال و تقاضای مردم است، بیان کرد: امروز فرودگاه‌های استان در بحث انتقال مسافر در آمادگی کامل قرار دارند ولی موضوعی که در خصوص مسیرهای پروازی وجود دارد بحث تقاضا و استقبال مردم از خط پروازی است بطوری که در برخی لاین‌های پروازی، استقبالی وجود ندارد و برای شرکت های هواپیمایی صرفه اقتصادی ندارد.

نائل قراملکی با اشاره به اینکه با ایجاد خط‌های پروازی متعدد نمی‌شود کاری را انجام داد، گفت: تقاضا و استقبال در بحث ایجاد مسیر پروازی مطرح هست، برخی از نقاط به دلایل مباحث گردشگری، اقتصادی و تجاری، تفریحی و… مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند و بیشتر ایرلاین‌ها بر اساس این مولفه ها مسیر پروازی برقرار می کنند.

این مقام مسئول خاطر نشان‌کرد: برخی از مسیرهای پروازی نیز براساس استقبال فصلی و رویداد های خاصی برقرار می‌شوند.

قراملکی از ارائه ویزا در سطح فرودگاه های استان نیز خبر داد.

تاکنون پرواز باربری در آذربایجان غربی طی سال های اخیر رخ نداده است 

این مقام مسئول اظهار داشت: طی این مدیریت دوسال در کسوت مدیرکلی فرودگاه‌های استان آذربایجان‌غربی هستم تاکنون پرواز باری نداشته ایم این درحالی است که تمامی زیرساخت ها و ترمینال های باری در مرکز استان وجود دارد؛ تجار می توانند از ما بخواهند که محصول مدنظرشان را به فلان شهر و کشوربا اخذ مجوز های لازم  ارسال کنیم؛ تعاملاتی با اتاق بازرگانی داشته ایم و هرکسی که مایل به استفاده از پرواز باری هست می‌توانند با ما تماس بگیرند.

نائل قراملکی با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های تولید کنند محصولات کشاورزی و صنعتی است؛ ادامه داد: یکی از موضوعاتی که سبب شده است که مردم از ظرفیت باربری هوایی استفاده نکنند، بحث هزینه های بالای حمل و نقل هوایی است، براساس آخرین شنیده ها هزینه باربری هوایی حدود چهار الی پنج برابر است.

وی خاطرنشان کرد: در فرودگاه بین المللی شهید باکری ارومیه روزانه بیش از ۴ پرواز تهران و روز های دوشنبه و پنج شنبه پرواز های مشهد و استانبول برقرار است همچنین در فرودگاه ماکو سه پرواز به تهران و در فرودگاه خوی دو پرواز به مقصد پایتخت را داریم.

مدیرکل فرودگاه های آذربایجان غربی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم کمبود ناوگان هوایی در کشور است انشالله با افزایش ناوگان هوایی وضعیت بهتری خواهیم داشت.

لزوم استفاده از ظرفیت فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی

استاندار آذربایجان‌غربی در جمع مدیران حوزه گمرکات استان اظهارداشت: این استان با این همه ثروت، دارا بودن سه فرودگاه که البته از آنها کمترین استفاده صورت می گیرد، ظرفیت های تجارت بین المللی، گمرکات کم نظیر از نظر تعداد و ظرفیت تجاری نباید درآمد سرانه ای معادل نصف کشور داشته باشد.

وی توجه به راه اندازی پروازهای بین المللی از سه فرودگاه آذربایجان غربی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این فرودگاه ها که خاک می خورند، می توانند محلی برای توسعه تجارت با کشورهایی نظیر ترکیه و شمال عراق و همچنین گرجستان، قفقاز و آسیای میانه باشند ولی کاری در این خصوص صورت نگرفته است.

معتمدیان با اشاره به سه فرودگاه موجود در استان افزود: سه فرودگاه داریم که باید از ظرفیت حداکثری آنها استفاده شود و این موضوع در قالب مصوباتی دیگر بررسی خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: بسترهای زمینی و هوایی مطلوبی در بحث حمل و نقل در استان وجود دارد امید است بتوان تحولات خوبی را در استان رقم زد.

همچنین محمدصادق معتمدیان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی خواستار تقویت زیرساخت‌های عمومی ، توسعه حمل و نقل ریلی ، استفاده از ظرفیت حمل و نقل هوایی و زمینی استان توسط وزارت راه و شهر سازی  شد. 

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت های استان در  حوزه های مختلف، ایجاد هاب اقتصادی منطقه‌ای با محوریت آذربایجان‌غربی در استان را جزو اولویت‌های استان عنوان کرد و گفت: مقدمات اجرایی طرح مطالعاتی ایجاد هاب‌های اقتصادی در استان فراهم شده است.

استفاده از حمل و نقل هوایی برای صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌غربی یکی از استان های تولید کننده انواع محصولات کشاورزی است؛ گفت: نکته مهمی که در این زمینه است و باید مورد توجه قرار گیرد، صادرات محصولات کشاورزی و منطقه ای به بازار های ملی و فراملی از طریق بستر حمل و نقل هوایی است؛ در تولیدات استانی محصولات کشاورزی سهم بالایی را به خود اختصاص داده‌اند.

کارشناس حوزه اقتصادی گفت: امروز کشورهای موفق هستند که توانسته اند از زیرساخت ها و بسترهای حمل و نقل هوایی برای پیشبرد اهداف گردشگری و اقتصادی خود استفاده کنند؛ آذربایجان‌غربی هم یکی از استان‌های با ظرفیت کشورمان است.

کارشناس حوزه اقتصادی با بیان اینکه سالانه بطور میانیگن یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب در آذربایجان غربی تولید میشود، تصریح کرد: انتقال محصولات کشاورزی و سایر محصولات تولیدی با پرواز هوایی این مزیت را فراهم می کند که برخی محصولات کشاورزی بدون کاهش کیفیت به بازار هدف خود در سطح بین المللی برسد.

درآمد پایدار از فرودگاه ها

همچنین با توسعه پروازهای داخلی و خارجی، وجود هواپیماهای تفریحی که برای آموزش هم هستند می تواند درآمد های متنوعی را ایجاد کند که مجموعه این این عوامل به رشد گردشگری و شکوفایی اقتصادی استان آذربایجان‌غربی و حتی کشور را فراهم می کند به گونه ای که ما را از آسیب پذیری نوسانات قیمت نفت حفظ کند.

به گفته افراد صاحب نظر زمانی یک منطقه مقصد مناسبی برای اهداف گردشگری به شمار می رود که از سوی مسافران و گردشگران انتخاب شود و چنانچه دارای حمل و نقل هوایی پیشرفته تری باشد گردشگران با اشتیاق بیشتری به این مقصد سفر می کنند و برای رفع نیازهای خود در این منطقه هزینه می کنند.

به نظر کارشناسان برای بهره مندی هدفمند و مطلوب از زیرساخت‌های فرودگاهی می بایست ضعف‌های موجود و همینطور سایر زیرساخت های گردشگری استان را نیز به موازات فرودگاه توسعه داد، تا به عنوان مکملی برای این زیرساخت در دسترس قرار بگیرد.

شایان ذکر است که توسعه زیرساخت های فرودگاهی استان آذربایجان‌غربی بخصوص ایجاد ترمینال‌های باربری (کارگو) در فرودگاه های خوی و ماکو می‌تواند نقش مهمی در بحث صادرات محصولات تولیدی استان به بازار های ملی و فرا ملی داشته باشد.

گزارش از علی اصغر تمن

انتهای پیام/ ق

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا