خوزستان

دست و پنجه نرم کردن کشاورزان قطب کشاورزی کشور با گرانی‌ کود و سم

به گزارش برگزیده های ایران از دزفول، گرانی کود از مشکلاتی است که در ماه‌های اخیر موجب اعتراض کشاورزان شده و بر کاهش میزان تولید تاثیر فراوانی داشته است.

افزایش چشمگیر قیمت کود و سم در‌ کشور کشاورزان را با مشکلات فراوانی رو به رو کرده به گونه‌ای که برخی کشاورزان، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت خود در این صنعت را ندارند.

این معضل در کنار مشکلات کم‌آبی، در دزفول نیز که بعنوان یک قطب مهم کشاورزی در کشور شناخته شده کاملا مشهود است و تبعات زیادی به همراه داشته است.

 

یکی از کشاورزان این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: قیمت بالای کود و سم از مشکلاتی است که در ماه های اخیر با آن رو به رو شده‌ایم به گونه‌ای که دیگر کشت، صرفه اقتصادی برای کشاورزان ندارد.

وی با اشاره به اینکه نرخ کود نسبت به سال گذشته پنج برابر شده، ادامه داد: گرانی کود، سم و مخارج دیگر در کنار معضل بی‌آبی باعث شده تا میزان تولید برخی کشاورزان در کشت پاییزه کاهش یابد که این تهدید مهمی برای تولید محصولات کشاورزی در منطقه و شهرستان است.

کمیاب شدن کود برای سبزی‌کاران

یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه  برای کاشت سبزی سهمیه کودی وجود ندارد، گفت: شرکت خدمات کشاورزی در خرید کود به سبزی کاران کمک نمی‌کند و امسال نیز با کمبود کود فشار زیادی به ما وارد شده و برای تهیه کود مورد نیاز محصولاتمان با زحمت و سختی زیادی رو به رو شدیم.

وی با بیان اینکه کشت سبزی به کودهای تقویتی و حیوانی زیادی نیاز دارد، افزود: از مسوولان خواستاریم تا در رفع گرانی کود و مشکلات دیگر یاری رسان ما کشاورزان باشند و در نظر داشته باشند یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد این شهرستان کشاورزی است.

 

توزیع کود برای برخی کشت‌ها وجود ندارد

احمد زارعی رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: جهاد کشاورزی شهرستان بر اساس تعهدات و در قالب برخی مصوبات و امکانات موجود، کود مورد نیاز محصولاتی مانند چغندرقند، گندم و کلزا را تامین و در شبکه دولتی توزیع می کند.

وی با بیان اینکه توزیع سم در شبکه دولت وجود ندارد، تصریح کرد: برخی از کشت‌ها مانند سبزی و صیفی‌جات از سهمیه کود محروم‌اند و یا به اندازه کافی از این سهمیه برخوردار نمی شوند.

ایجاد دفاتر خدمات کشاورزی در تمام نقاط شهرستان

علی فرهمند پور فرماندار دزفول نیز با اشاره به امتیازاتی که شهرستان دزفول در بخش کشاورزی دارد، بیان کرد: بر اساس نتایج حاصل از جلسه با رئیس اتحادیه صنف کشاورزی کشور، مقرر شد اختیاراتی به شهرستان دزفول تعلق گیرد تا در تمام نقاط شهرستان از جمله مناطق محروم نیز دفتر خدمات کشاورزی راه اندازی شود و امکانات و آموزش‌های لازم ارائه گردند.

 

به گزارش برگزیده های ایران، با توجه به جولان بحران کم آبی در کشور به ویژه در خوزستان که مشکلات بسیاری را برای کشاورزان این استان پدید آورده است، رسیدگی و رفع سایر مشکلات کشاورزان خوزستانی به ویژه شهرستان دزفول که یک قطب کشاورزی به شمار می‌رود امری ضروری است‌.
همچنین از مهم‌ترین ارکان اقتصادی شهرستان دزفول، کشاورزی و صادرات محصولات با کیفیت این صنعت به اقصی نقاط کشور و سایر کشورهاست که این انتظار از مسوولین شهرستانی وجود دارد تا با پیگیری نتیجه‌بخش مشکلاتشان از افول این صنعت در دزفول جلوگیری کنند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا