ایلام

ده سال بلاتکلیفی معلولان ایلامی برای خانه دار شدن/ پول‌هایی که بر باد رفت

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، خانه‌دار شدن یکی از آرزوهای دیرینه مردم بوده و در این شرایط سخت هرکس حاضر به فروش تمام زندگی خود و خرید یک سرپناه برای خود و خانواده خود است.

تورم مسکن آنچنان در ایران به عنوان یک افسار گسیخته مطرح شده که برای خانواده‌ها این مسئله به عنوان آرزوی محالی به وجود آمده که نگرانی و بی‌خانمانی مردم را افزایش می‌دهد.

جامعه معلولان با وجود ناتوانی آنها هر روز مشکلاتشان دو چندان می‌شود کسی حاضر نیست پای درد دل این جامعه بنشیند به سخنان آنها گوش دهد و درمان دردهای به دل نشسته‌ی آنها باشد.

خیلی از معلولان غصه‌ای دارند که سینه‌های آنان را به حرارت آتش تبدیل کرده است، آنان با زبان بی‌زبانی با اشک‌های پنهان خود چیزی طلب نمی‌کنند جز حق خود حقی که سال‌ها با بی‌مهری مسوولین و کوتاهی پیمانکار بر زمین مانده است.

 مسکن مهری که سال‌های دور این جامعه با فروش زندگی خود و قرض گرفتن از دیگران در آرزوی خانه دار شدن بودند آنها دیگر پای حرکت و زبان گفتار ندارند که فریاد بزنند و تنها خواسته آنها لااقل مشخص شدن تکلیف پول‌های پرداخت شده و مسکن است.

کماکان چشم انتظار خانه دار شدن مانده‌ایم

یکی از متقاضیان به خبرنگار فارس گفت: سال‌ها با نداری و درماندگی با هزار امید و آرزو به دنبال خانه دار شدن بودیم هر چیزی که داشتیم به حراج گذاشتیم تا با پرداخت پول مسکن بتوانیم سرپناه خود را تحویل بگیریم اما این برای ما به یک خواب تبدیل شده و امیدی به خانه دار شدن دیگر نداریم کاش دیگر کسی فریب این وعده‌های پوچ را نخورد.

چرا مسوولین هر روز کوتاهی می‌کنند؟

یکی دیگر از معلولان به فارس گفت: مگر معلولین چه گناهی دارند آنها که به کسی آزار نمی‌رسانند آنها که هیچ درآمدی ندارند؛ چرا باید در حق معلولان ظلم شود؟ آه دل معلولان را چه کسی می‌شنود؟ چرا پیمانکار پروژه مسکن معلولان که با هزار بدبختی پول را واریز کرده‌اند حاضر به تحویل مسکن معلولان نیست؟ چرا مسوولین سازمان بهزیستی هر روز کوتاهی می‌کنند و حاضر به پاسخگویی نیستند؟ ما دیگر نایی برای فریاد نداریم.

از سال ۹۰ تمام آورده مددجویان به باد رفت

مجید صابری رئیس اداره اشتغال، مسکن و مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: تا سال ۱۳۹۰ سازمان بهزیستی کمک هزینه ساخت و خرید مسکن به مددجویان پرداخت می‌کرد؛ بعد از سال ۱۳۹۰ سازمان بازرسی به این موضوع ورود و اعلام کرد که براساس قانون باید این مسکن در قالب تعاونی مسکن معلولین صورت بگیرد که در این زمینه خود مددجویان اقدام به تشکیل تعاونی مسکن کردند اما در چندین مرحله خود پیمانکار یا هیات مدیره مشکلاتی به وجود آوردند و سال ۱۳۹۰ تمام آورده مددجویان دیگر به باد رفت.

وی افزود: چون آن زمان تعاونی مسکن وجود نداشت و با تاسیس تعاونی هیات مدیره هیچ تجربه‌ای در این کار نداشت و پیمانکار تخلف و آورده معلولین بر باد رفت.

هیات مدیره قبلی محکوم شد

رئیس اداره اشتغال، مسکن و مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی استان ایلام گفت: این پروسه زمان‌بر شد که هیات مدیره جدید با تعاونی جدید تشکیل و کارهای حقوقی ۱۷۵ عضو و ۵۴ خانواده دو معلولی این تعاونی را پیگیری می‌کنند و حکم محکومیت هیات مدیره قبلی را گرفتند که بعد از این همه کش و قوس‌های فراوان با هماهنگی نماینده ولی فقیه در استان و استانداری، سازمان بهزیستی و تعاونی مسکن و پیگیری‌های فراوان صورت گرفته ۶۵۰۰ متر زمین در محدوده روستای هفت چشمه از طرف اداره راه و شهرسازی برای این کار اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته با پیگیری از اداره راه و شهرسازی و جلسه‌ای با حضور مدیرکل بهزیستی استان برگزار شد که قرار شد در شورای تامین مسکن استان این موضوع مطرح و همچنین سازمان بازرسی که گفته بهزیستی حق ورود به این موضوع را ندارد و باید در قالب تعاونی مسکن مددجویان باشد در آنجا مطرح شود؛ منتظر جلسه شورای تامین مسکن استان هستیم.

صابری افزود: قرار است جلسه‌ای با رئیس سازمان بازرسی استان صورت بگیرد که آیا کماکان سازمان بازرسی نظریه اول خود را تایید می‌کند یا اینکه سازمان بهزیستی می‌تواند در فرآیند اجرایی ساخت مسکن معلولین ورود پیدا کند یا لااقل کنار تعاونی مسکن معلولین این موضوع را به سرانجام برساند.

مشارکت ستاد فرمان اجرایی امام و بسیج سازندگی سپاه در ساخت مسکن برای معلولان

وی ادامه داد: همچنین سازمان بهزیستی با ستاد فرمان اجرایی امام و بسیج سازندگی سپاه مذاکراتی انجام داده و آنها اعلام کردند که در صورت اینکه فرآیند حقوقی هیات مدیره جدید، سند زمین و… انجام شود در موضوع تعاونی مسکن مشارکت و ساخت خواهیم کرد.

صابری افزود: تا امروز بحث محدوده زمین و واگذاری مشخص شده ولی یکسری مسائل اداری دارد که امیدواریم هرچه زودتر انجام و وارد فاز اجرایی شود ولی متأسفانه معلولین چندین بار تمام آورده و زندگی آنها در این چند سال از بین رفته یک مقداری به حق بی اعتماد هستند لذا تا وارد فاز اجرایی نشویم هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

پرداخت وام بلاعوض به معلولان

وی خاطر نشان کرد: سازمان بهزیستی برای هر خانوار شهری تا سقف ۵۰ میلیون و خانواده دو معلول تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌کند و در مناطق روستایی بنیاد مسکن هم یک سری تسهیلات ارزان قیمت یا بلاعوض پرداخت می‌کند.

صابری افزود: در سفر اخیر یکی از خیرین به استان ایلام گفت برای دو معلول تعاونی مسکن که تعداد ۵۴ نفر هستند سهم آورده یا بخشی از هزینه‌ها آنها را پرداخت می‌کند که با سازمان بهزیستی کشور در قالب تفاهم‌نامه‌‌ای بحث دو معلولین انجام می‌شود.

 قابل توجه تمام مسوولان استان به ویژه شخص استاندار معلولین قشری آسیب‌پذیر در اجتماع هستند که نیاز به حمایت همه جانبه دارند یکی از مشکلات آنها مسکن است و امیدوارم هرچه زودتر برطرف شود.

امیدواریم سازمان بازرسی استان ایلام با همکاری سازمان بهزیستی نسبت به رفع مشکل تعاونی مسکن معلولین اقدامات لازم را انجام دهند و اگر قانون این اجازه را می‌دهد دوباره ساخت مسکن معلولین به سازمان بهزیستی واگذار شود.

انتهای پیام/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا