کهگیلویه و بویراحمد

راهبردهای توسعه صادرات در کهگیلویه و بویراحمد/ سهم استان از تجارت خارجی کشور در ۶ ماهه ۱۴۰۰؟

به گزارش برگزیده های ایران از یاسوج، شورای فرهنگ عمومی کشور ۲۹ مهر را به عنوان «روز صادرات» نام‌گذاری کرده که این اقدام بیانگر عزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم برای توسعه صادرات غیرنفتی و در نتیجه پیشرفت اقتصادی کشور است.

نیمه نخست سال ۱۴۰۰ در حالی سپری شد که ۷۹ میلیون و یکصد هزار تن کالا بین ایران و کشورهای مختلف جهان مبادله شد که سهم کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۱ هزار تن کالا بوده که به کشورهای خارجی صادر شده است.

اما متولیان برنامه‌هایی برای توسعه صادرات استان پیش‌بینی کرده‌اند و امید می‌رود با تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده آینده تجارت خارجی استان بهبود پیدا کند.

از جمله برنامه‌ها و راهبردهایی که برای توسعه تجارت خارجی پیش‌بینی شده می‌توان به راه‌اندازی طرح شرکت مدیریت توسعه صادرات، افزایش اعطای مشوق‌های صادراتی، تلاش برای تکمیل کارخانه‌های پتروشیمی گچساران و دهدشت و پایانه صادراتی گچساران که منجر به افزایش سهم کهگیلویه و بویراحمد از صادرات می‌شود اشاره کرد.

اما بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی توسعه صادرات را از راهکارهای مهم برای رونق تولید و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی می‌دانند، ضمن اینکه رشد تجارت خارجی در کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند نویدبخش ادامه کاهش نرخ ۱۱ درصدی بیکاری در این استان باشد.

صاحب نظران حوزه اقتصادی اعتقاد دارند ثبات اقتصادی پیامد صادرات قابل قبول در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعتی و خدماتی است که خود می‌تواند زیرساخت بهبود وضعیت معیشتی باشد.

راه‌اندازی شرکت مدیریت صادرات

با توجه به اینکه یکی از ضعف‌های ساختاری توسعه صادرات در کهگیلویه و بویراحمد نبودن شرکت مدیریت صادرات است برداشته شدن گام نخست برای راه اندازی این شرکت می تواند روزنه ای برای رشد میزان صادرات باشد.

در همین خصوص معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید؛ نخستین شرکت مدیریت صادرات استان از سازمان توسعه تجارت ایران مجوز راه‌اندازی گرفته است.

امیرتیمور موسویان تاکید داشته؛ آموزش و کمک برای شرکت سرمایه‌گذاران در نمایشگاه‌های بین‌المللی ، مشاوره به منظور انجام بسته بندی متناسب با ذائقه کشورهای هدف ، بهبود بازاریابی ، جذب هیات های اعزام و جوایز صادراتی از مزایای راه اندازی این شرکت است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذار اولین شرکت مدیریت صادرات استان جذب شده گفت: شناسایی بازارهای هدف با درآمد بیشتر با استفاده از کاهش واسطه ها از حداقل مزایای راه اندازی این شرکت است.

افزایش مشوق‌های صادرات

از آنجا که انجام مشوق‌های صادراتی راهکاری حمایتی برای افزایش میزان انگیزه در سرمایه‌گذاران بخشی خصوصی از سوی دولت محسوب می شود تلاش برای جذب مشوق‌های صادراتی در اولویت برنامه‌های اداره کل صنعت معدن و تجارت استان قرار گرفته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: جذب کمک هزینه اقدام‌هایی مانند شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی ، ایجاد سردخانه ، احداث انبارهای دپوی کالا، سود تسهیلات بانکی و ساخت پایانه صادراتی گچساران از اولویت های افزایش جذب مشوق‌های صادراتی در استان است.

موسویان اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون پنج میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض از محل مشوق‌های صادراتی به یک واحد تولیدی در استان پرداخت شده است.

وی ابراز داشت: این مشوق صادراتی به یک واحد تولیدی میوه خشک در شهرستان بویراحمد پرداخت شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمداظهار داشت: واحدهای تولیدی که تجربه صادرات دارند و مقصد فروش خود را در بازارهای بین المللی پیدا کرده‌اند می توانند برای استفاده از این تسهیلات اقدام کنند.

وی بیان کرد: این تسهیلات برای توسعه زیرساخت های تولیدی و افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان پرداخت می‌شود.

پایانه صادراتی گچساران

کمبود زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و قصه پرغصه ماندن محصولاتی مانند سیب و مرکبات بر روی دست بهره‌برداران حوزه کشاورزی احداث پایانه صادراتی در استان را ضروری کرده و تاکنون اقدام‌های خوبی برای تحقق این امر صورت گرفته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازمان توسعه تجارت ایران موافقت نامه احداث پایانه صادراتی شهرستان گچساران را صادر کرده است.

موسویان اظهار داشت:طرح پیشنهادی پایانه صادراتی گچساران که از سوی یک سرمایه‌گذار در کارگروه اشتغال کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده بود پیش از این مجوز دریافت کرده بود.

وی با اشاره به اینکه طرح پایانه صادراتی گچساران ۴۰ هکتار زمین برای احداث نیاز دارد اظهار داشت: این طرح هم اکنون در مرحله امکان سنجی تامین زمین مورد نیاز است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: گمرک ، بارانداز پایانه ، بانک ، ساختمان اداری و انبارهای مکانیزه از جمله زیرساخت هایی است که در این طرح پیش بینی شده است.

موسویان ابراز داشت: براساس طرح توجیهی پایانه صادراتی گچساران قرار است در مدت چهار سال احداث شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به اینکه گچساران در محل اتصال استان‌های فارس، خوزستان، بوشهر و در نزدیکی بنادر جنوب کشور قرار دارد ظرفیت های لازم برای ایجاد پایانه صادراتی را دارد.

وی تاکید کرد: در صورت ایجاد چنین زیرساختی امکان راه اندازی طرح های صنایع تبدیلی و نگهداری تولیدات کشاورزی به ویژه مرکبات و سیب در استان را فراهم خواهد شد.

موسویان عنوان کرد: بازاریابی ، صادرات ، اصلاح نظام توزیع و تنظیم بازار تولیدات استان کهگیلویه و بویراحمد از مزایای راه‌اندازی پایانه صادراتی در گچساران است.

اختصاص اعتبار به پتروشیمی‌های در حال ساخت

با توجه به سهم ۲۵در صدی محصولات پتروشیمی از صادرات ایران تکمیل کارخانه های در حال ساخت پتروشیمی کهگیلویه و بویراحمد گامی بلند برای توسعه صادرات در این استان محسوب می‌شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تامین اعتبار ۴۰۰ میلیون دلاری برای اتمام پتروشیمی های دهدشت و گچساران به عنوان نخستین مصوبه سفر هیات دولت سیزدهم به این استان در راستای تکمیل طرح های نیمه تمام خبر داد.

حشمت الله صمیمی ابراز داشت: اجرای این طرح ها به لحاظ منابع مالی مشکل نخواهند داشت به خصوص پتروشیمی گچساران که در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و تحولات مثبتی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی حجم سرمایه گذاری پتروشیمی گچساران را ۹۰۰میلیون دلار ذکر کرد و افزود: این پروژه در سال آینده به بهره برداری می رسد.

صمیمی ابراز داشت: همچنین در خصوص پیگیری مشکلات پتروشیمی گچساران نشست های فشرده ای با کارشناسان و مدیران وزارت صمت برگزار شده است.

وی ادامه داد: کار ثبت سفارش و تامین تجهیزات پتروشیمی گچساران با موفقیت انجام شد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پتروشیمی گچساران یکی از پروژه های مهم کشور است که حجم سرمایه گذاری آن قریب به ۹۰۰میلیون دلار است و انجام این پروژه برای توسعه استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

صمیمی پیشرفت فیزیکی پروژه را ۸۷ درصد برشمرد و افزود: باتوجه به اینکه بخشی از تجهیزات خریداری شده این پتروشیمی در بنادر و گمرکات کشور وجود داشت، نیاز بود که این تجهیزات با کمترین زمان ممکن به محل اجرای طرح حمل شود.

صادرات در کهگیلویه و بویراحمد به روایت آمار

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۲ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۲۲۸ دلار کالای غیرنفتی از این استان به خارج از کشور صادر شده است.

موسویان با اشاره به اینکه سیمان، پودر و عصاره شیرین بیان، میوه خشک،انواع لوازم آرایشی و بهداشتی مهمترین کالاهای صادراتی کهگیلویه و بویراحمد است که از طریق گمرک یا سایر مبادی به کشورهای مختلف ارسال می شود، اظهار داشت: حجم کالاهای صادر شده استان در سال جاری را ۱۱۱ هزار ‌و ۶۹۹ تن بوده است.

وی افزود: کالاهای مذکور استان به کشورهای سوئیس، آلمان ، افریقای جنوبی ، امارات و لبنان صادر شده است.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا